Nu bär det äntligen ut!! ...

bilder;
-Lillsnipan, ja kom inte längre än så här :)

-Svårflörtade tjurar,

-Solitärbiholk, placeras i soligt läge, hål 4-8mm,

-Självsådd Dansk vintersallad; som ja odlade för många år sedan, å som vid milda vintrar kommer upp här å där: Ingen äkta sallad (Valerianasläkting) C-vitaminrik å delikat lätt citrussmak,
 

Bilagor

  • 026.jpg
    026.jpg
    96.6 KB · Visningar: 467
  • 020.jpg
    020.jpg
    74.2 KB · Visningar: 437
  • 031.jpg
    031.jpg
    80.2 KB · Visningar: 452
  • 003.jpg
    003.jpg
    78.9 KB · Visningar: 442
Ishaken kom aldrig till användning, isen låg en dryg vecka runt jul, sedan isfritt, Sankt Anna skärgård,
 

Bilagor

  • 024.jpg
    024.jpg
    66.9 KB · Visningar: 450
nu börjar de rycka i skägårdstarmen :) men ämnar i nästa vecka göra nåt rakt motsatt; ge mig in i "storstadsdjungeln" stockholm, men nån gång i påsk får det "bära ut"!

hoppas på lite värme å uppehåll så ja kan fortsätta fernissa plywoodkajaken, lyckades få tag på både vanlig blank å sidenmatt (till däcket) på rea; 300kr i rabatt :) så nu har ja lack som räcker å blir över, till barn å barnbarn att ärva!

nu har även ja blivit med ajfån, inte för att ja själv har nåt behov, men för att min gamla -utmärkt fungerande -ericsson elm inte längre ä kompatibel men de moderna,
valde en klassiker 3Gs -s som står för speed, men idag för slow :) -540kr med laddare å 1 års garanti, lite tung men inte så stor som många nyare,
å med tanke på att ja är elbefriad på ön å är ute mycke på sjön, dagturer å längre så behöver ja en powerbank, hittade en på rea 179kr (ordinarie pris 500) 12.000mha, den blir bra på segel å -roddluffen, som jälkar i mig ska bli av!!
men de blir hårda bud att minimera packningen, inte lät för ett equipmentfreak som varit bortskämd men storsnipan kajsa-warg som slukade va som helst.
de slutna för å -aktertofterna har ja öppnat å satt i vattentäta luckor där ja kan förvara lättare gods som liggunderlag, tält*, löst tältgolv, sovsäck etz. (ska be bror-segelmakare att sy nåra långsmala förvaringssäckar).

skulle även var a kul att ta nåra tältövernattningar i omgivningen med plywoodkajaken, det har ja aldrig gjort?! hon är en fröjd att lasta i jämförelse med min gamla trånga -numer pensionerade å strippade -grönländare med spant å vägare överallt, hon är byggd för en person på 60 till 80kg + max 70kg packning (vid dagturer lägger ja i nåra vattendunkar,
hon har en nackdel att ta över sig vågstänk när det brallar i snett framifrån så ja funderar på att montera på en "vågbrytare", ett V en bit framför sittbrunnen,

har all utrustning ja behöver för vecko-luffning men tveksam kring liggkomforten?, brukar köra med ett konventionellt liggunderlag å ett näst tunnaste gammalt thermarest, men med en öm kropp å borskämd med den tjocka landtempuren är det tveksamt,?
nån som har tips på nåt lätt å bekvämt underlag?

till helgen kanske hänga på en vän på fågelskådning

*Tältcentralens Solö, rymmligt 1-persons, mycke prisvärt 3-säsongs,
 

Bilagor

  • egna bilder 1525.jpg
    egna bilder 1525.jpg
    46 KB · Visningar: 425
Inte för att jag är så erfaren i området själv, men jag skulle tipsa om att sova i hängmatta. Det är många som vittnar om att risiga ryggar mår bra av att sova i hängmatta. Här på utsidan finns många "hängare", du kan säkert få tips. Googla "hammock camping" för info och inspiration.

Annars är väl en luftmadrass inte fel om man kombinerar den med ett vanligt liggunderlag för värmens skull.

För övrigt, härligt liv du lever! Fortsätt så :)

//Anders
 
hej å tack för tips! ja tror ja har nåra som kanske duger, har viss vana, för när ja liftade runt lite varstans i yngre dar hade ja emellanåt med mig en lätt hängmatta å en bit plast att hänga över mig, det är värt att pröva igen!

ja minns en gång när ja va på väg till en fjälla i norge, nån stans mellan östersund å storlien, ja kamperade vid ett vattendrag å hade hängt upp hängmattan å börjat brassa käk, men de va så förbålt med mygg!!!
då kom det en infödd i båt förbi, å ja ropade till honom; "va mycke mygg!!!" svar; "nej de har inte kommit än" :)

då packade ja ihop mig å fortsatte vandringen!

men för tältningen behöver ja nog ett modernt thermarest eller liknande, har kollat på z-lite-sol-regular, superlätt, bra isolerförmåga å bekvämare än mitt gamla, det ihop med ett konvetionellt underst borde kunna bli tillräckligt bekvämt, 595kr, ett uppbåsbart av madrasstyp 7,5cm tjockt; neo-air-camper-reg kostar det dubbla å det får ja inte in under durkarna, har alltid med mig oömt vanligt billigt liggunderlag som ja ligger å sitter på när ja seglar, som på bilden,
 

Bilagor

  • Resize of 271.jpg
    Resize of 271.jpg
    29.2 KB · Visningar: 398
jäklar va dä blåser i träa ida!! så fort de är oväder rycker det extra i skärgårdstarmen, här istan har man ingen koll på vädret, de snor å far åt alla håll, har man sjön omkring sig blir det det ordning å reda,

spånar för fullt angående mina luffarplaner i sommar, har nog allt ja behöver när det gäller utrustning, men behöver optimera lillsnipan, plywoodkajaken å rödluvan, alla ska vara "ship shape" så det bara ä att välja utifrån tillgång på tid å väderlek, från endagsturer till c:a en vecka,
en båt är alltid en kompromiss, bättre då att ha flera :)

men paddla skulle ja nog inte göra i dag! eller som skärgårdsgumman sa:

"I da skulle ja inte villa va på sjön utan båt"!

ps fick tag på ett restex. powerbank 12.000mAh för 179kr! ordinarie pris 500, bra både på elfria ön å i båt, nu fattas bara bättre liggkomfort, när ja kommer till stlm/onsda enligt plan, ska ja gå till addnature å ligga in mig :)
 

Bilagor

  • Rotation of Rotation of rob roy höga vågor.jpg
    Rotation of Rotation of rob roy höga vågor.jpg
    32.3 KB · Visningar: 379
Liten ankarlektion utifrån den eminenta lilla "Båtseglareordbok" från 1899, skriven av båtoraklet Carl Smith, som finns i faksimil från förlag Rediviva 1974 och Stadsmuseet 1974.

Textexempel;

"Allt väl! bruka utkikar och poster ombord nattetid ropa hvarje halftimma för att visa att de äro vakna. Iland är bruket bortlagdt åtminstone innom vår flotta, sedan vid en eldsvåda på Carlskrona örlogsvarf en båtsman sin instruktion likmätigt stod och skrek >allt väl! > medan det brann i hans postkur."

Allt tänkbart lärorikt mellan Afdrift å Öskar på samma härliga språk!
 

Bilagor

  • 2006-02-24 011.jpg
    2006-02-24 011.jpg
    33.3 KB · Visningar: 355
  • 004.jpg
    004.jpg
    62.8 KB · Visningar: 371
  • 006.jpg
    006.jpg
    60.3 KB · Visningar: 351
Hej! ja kom inte iväg, magen bråkade, har bidat min tid här på 2:våningen med skriverier m.m.,
det är den sämsta med stadslägenhet att man inte har direktkontakt med backen :( så nu är planen att det "ska bära ut"!! till ön i början av veckan, för nu har ja börjat "klättra på väggarna!"

bild; en gammal tapetbård har ja för mig,
 

Bilagor

  • Rotation of IMGP0112.jpg
    Rotation of IMGP0112.jpg
    139.6 KB · Visningar: 359
Angående "Flatvarpsspjutet" (se sid.5) så går det framåt, men tyvärr har hon stått dåligt täckt i vinter som på bilden men intressenter finns nu å hoppeligen släpper ägaren henne, vi planera åka å titta på henne efter påsk, med flera arkivdykare inblandade har vi spikat hennes identitet; PAN skärgårdskryssare SK 22 S 171, konstruktör K E Sjögren byggd 1925 eller 1928 10,89x1,61 meter, furuskrov, ursprungligen ruffad, ombyggd i början av 1990-talet, men skrovet original,

hoppas det går vägen, hon förtjänar ett bättre öde!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...