Nu bär det äntligen ut!! ...

Norrköping Norr sönda 11 jan.-15 kl.04.10 (vaknade av "Egons" stämma)

Att sitta i en stadslägenhet två våningar upp när stormen viner om knuten är ingen höjdare, nej, då vill man va på ön å tampas med elementen, där finns ingen ström som kan lägga av, inga vägar som snöar igen, å på nya dasset kan man sitta betydligt säkrare än på det gamla som hade en stor halvmurken asp bakom sig, dit gick man inte gärna när det brallade i från norr, å en månad efter att ja äntligen hade stagat den med ett kraftigt spännband -till en stadig ek -fällde en stormby den en halvmeter från ena hörnet! utan spännbandet hade den hamnat mitt i prick å krossat hela härligheten!

Minns stormen 1969, då stod ja på balkongen i mitt första egna boende -i lägenheten våningen ovanför Martins färghandel (Karlstad) -å såg stora takplåtar singla förbi över Hagatorget som stora skadeskjutna fladdermöss!

Bild; en annan storm i skärgårn,
 

Bilagor

  • Rotation of 2006-01-08 081.jpg
    Rotation of 2006-01-08 081.jpg
    80.3 KB · Visningar: 599
Isen gick upp nåra dagar efter att ja "svävade" iland! och fortfarande öppet, borde ut å se till va stormar å extremt högvatten ställt till, 60cm över normalvattenstånd!! enligt lokal uppgift, de innebär att ja skulle kunnat ro fram till redskapsboden, 2 gånger på 42 år har vattnet gått över tröskeln å in över golvet (salig far var lite för optimistisk!)

bild;
-här näst intill rekordhögt,
-sommarminne; guldbagge, som ja va så rädd för när ja va liten! de kom klumpigt flygande å dunsade ner på mig å kravlade omkring med sina stickiga ben,
 

Bilagor

  • Bilder från mobilen ericson elm 071.jpg
    Bilder från mobilen ericson elm 071.jpg
    133.9 KB · Visningar: 559
  • 415.jpg
    415.jpg
    37.6 KB · Visningar: 536
Att den vackra men lite klumpiga varelsen -här ovan -kan flyga är besynnerligt!
det å andra småkryp, trollsländor, fjärilar och inte minst flugors flygförmåga å mångmiljonhistoria skildras på ett fantastiskt vis i ett program med David Attenborough på svt-play-världens natur, del 1 "konsten att flyga",

även "Kalle-Stropp" kan flyga hjälpligt!
 

Bilagor

  • egna bilder 701.jpg
    egna bilder 701.jpg
    42.6 KB · Visningar: 522
Om allt funkar med bilkörning i snömodden å båthämtning så "bär det äntligen ut" på lördag, broder-segelmakare står för biltransporten,

har lite dåligt samvete för att ja bara kunde dra upp båtarna när ja va ute sist, men ja va själv å de frös till så ja hade jobb så det räckte! nu kan vi tillsammans vända en av båtarna å täcka rödluvan, lillsnipan ligger stand by och är lätt att peta i å förse med en "gräddvisp" (2-hästars mercury)

undrar om ja blir kvar å fryser inne en gång till? :) eller hakar på brossan när han åker tillbaka, det är ju så jäkla bekvämt att få bilskjuts ända till porten i stan!

bild; så här ser de nog ut idag,
 

Bilagor

  • Rotation of 2006-01-08 079.jpg
    Rotation of 2006-01-08 079.jpg
    34.5 KB · Visningar: 493
Synd att ja glömde minska storleken på bylinen, att ja alltid har den med på mina bilder beror inte på hybris, det är en arbetsskada som arkivdykare, dels som privat båtforskare/historiker å som anställd i bildarkivet å statens sjöhistoriska museum stlm på 1980-90-talet, där blev man ibankad att "varje bild måste kunna härledas" och det håller ja med om, å håller styvt på, och då vem som helst på nätet kan "sno"/använda mina bilder är det ju även kul att stå som upphovsperson, å ja bjussar gärna på dem!
 
De bidde ingen skärgårdstur :( , de blev snöstorm å för besvärliga vägförhållanden för bror att åka ända från värmeland, så de blev tåg till barn å barnbarn i "Tjockhult" istället, å de går ju inte" av för hackor" de heller ! och här i stan finns det ju åxå flygfän att beskåda, hälsade bland annat på strömstaren i forsen bakom universitetet (se bild) och en trädkrypare på mycke nära håll, som snirklade runt i en stor gammal poppel med grov bark, men ja hann inte få upp kameran, och inte att förglömma; Norrköpings "Kalle-Anka", som ja i förstone trodde bara fanns i ett exemplar, men på sistone observerat en eller flera, och de är inga hackkycklingar, som kan förekomma om en individ är avvikande.

Nu är siktet inställt på de 12:e dennes för utfärd, fram till dags datum har det varit isfritt, men nu kan det ha lagt, i lävikar i alla fall, ska plinga "svävar-uffe" å höra mig för om läget, han kör både båt å svävartrafik för östgötatrafiken, är ju i behov av assistans för alla båtar ä uppdragna på öna,

Min datorfasta på ön är självvald å mycke hälsosam, men att va utan här på landbacken har ja bangat för, så när ja behövt lämna in burken för service (alltför ofta!) så har ja passat på att lämna in den när ja rest till ön eller stlm, vilket ja gjorde nu sist, men tji fick ja! för servicekillen passade på att va sjuk medans ja va i kungliga hufvudstaden å förlustade mig, så för första gången har ja varit utan internet här i staden, i 6 dagar!!
Men döm om min förvåning, utan abstinens?! de första dagarna kändes det lite ovant men okey, sen bara lugnt å skönt :) ja varvade läsning, skrivande å annat pyssel mer fördelat över hela dagen på ett behagligare sätt än när datorn är med i bilden.
Att de ska va så jäkla svårt att stänga av burken?! Skulle vilja ha en låsfunktion inställd på varannan dag, som ja svårligen skulle kunna bryta :) men tror att ja med min nyvunna erfarenhet ska klara av att släcka ner nätet ett par tre gånger per dag å göra annat roligt å behövligt,
för min del har datorn/nätet en viss stresspåverkan, i huvudsak då som positiv stress, men den är inte heller hälsosam i för stora doser,
 

Bilagor

  • Rotation of 009.jpg
    Rotation of 009.jpg
    88.4 KB · Visningar: 431
Snart

Snart har mörkvintern gått mot sitt slut och ljuset återvänder allt mer. Kylan håller ett järngrepp över oss i norr, när det inte snöar och blåser.
Så här års är snön fortfarande väldigt djup och fluffig i norra Norrbotten men om en dryg månad kan man räkna med riktigt fint skidföre.
Man längtar efter att få ge sig ut på vidderna!
Bilden är tagen i mars i fjol.
 

Bilagor

  • IMG_0524.jpg
    IMG_0524.jpg
    33 KB · Visningar: 428
Härligt! ser nästan ut som is på en sjö eller i skärgården! ja kan nog få lite is innan vintern släppt sitt grepp, men knappast gångbar, synd i så fall för ja gillar att sträcka ut på stadig is,
 

Bilagor

  • Resize of 2006-02-13 071.jpg
    Resize of 2006-02-13 071.jpg
    24.8 KB · Visningar: 399
Nytt försök på onsdag (11:e dennes) öppet vatten å + grader i veckan enligt både yr å smhi, så det blir att sjösätta nån båt när man kommer ut, får se om ja blir kvar eller hänger på bror å hundarna när dom åker tillbaka, längtar efter fåglarna, gunga på böljan den blå, öppen eld, hugga å såga ved, slippa det mesta av civilisationsoljuden, att klä sig enkom utifrån bekvämlighet och klimat, en segeltur med lillsnipan å att slå en drill i det fria!

Missade livestarten volvo-ocean-race igår, men ska se den i lugn å ro idag, multimycke hightech å tvivelaktiga miljardbelopp, men de tar sig i alla fall fram med enbart naturkraft!
 

Bilagor

  • 201.jpg
    201.jpg
    39.8 KB · Visningar: 348
  • Resize of Rotation of 2007-02-05 021.jpg
    Resize of Rotation of 2007-02-05 021.jpg
    94.2 KB · Visningar: 364
Åter på landbacken efter 5 dar på ön. Bryggor å båtar intakta trotts stormar, extremt högvatten och innan dess isläggning å islossning, lämnade ju sist efter isläggningen å hade ingen hjälp att dra upp båtarna å söderbryggorna, men gjorde tydligen ett bättre jobb än ja trodde, sånt ä ju alltid roligt!

Nåra dagar riktigt vårlika me värme, sol å svag vind, men åxå dagar med det motsatta, det är ju trotts allt högvinter!

Nu träningsvärk efter sedvanlig täckning av nåra av båtarna, kånkande på motorer och översyn av tjurstängsel. I år ska ja sätta stopp för "inbrytarkungen"!! i höstas kastade ja i ett stort gammalt notankare som ja ska fästa en boj vid så ja får ut stängslingen på djupt vatten, då får vi se om han simmar runt, de skulle inte förvåna mig!! Nästa gång ja kommer ut är nog han å nåra andra "tjurskallar" utsläppta, då ska ja lägga mig på span å se hur han beter sig :)

Det dröjer inte länge efter att man fyllt på fröautomaterna förrän småpippiarna kommer; talgoxe, blåmes, entita, nötväcka, grönfink, koltrast (som käkar det utspillda under automaterna) och en bergfink; "norrlands bofink" kallad, ovanlig å vacker med sitt oranga bröst, och havsörn synlig och/eller ljudande varje dag, alfågel, skrak, knipa å änder, och en död grönsiska,

Problemet med att inte få upp värmen i kåken, som ja nämnt tidigare, var nog en felbedömning, det är ja som blivit mer frusen av mig, ja fryser liksom inifrån? även här i centralvärmen av å till, så ja ser fram emot mer varma expeditioner i sommar, man får väl ta med sig lite vinterkläder så reder man sig nog :)

bilder;
-näpen liten grönsiska,
-en del gammelis kvar i vikarna,
-lillsnipan strategiskt placerad ifall det lägger i viken igen,
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    81.9 KB · Visningar: 318
  • 009.jpg
    009.jpg
    67.7 KB · Visningar: 324
  • 014.jpg
    014.jpg
    46.3 KB · Visningar: 319

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.