Norra eller södra delen av Padjelantaleden?

Förutsatt en flygtur till eller från Staloluokta, vilken del av Padjelantaleden är bäst? Jag vill se: öppna vidder och vackra blommor! Och jag vill inte gå hela leden.

Vad är det som skiljer de båda delarna åt? Fördelar och nackdelar för de bägge ledavsnitten?

Tacksam för tips!


/Sara
 
Norra har väldigt fina vyer

Förra sommaren flög jag och en kompis till Staloluokta och vandrade tillbaka norrut. Det är väldigt vackert och varierande. Rekommenderas!

Det är lättgånget och 2mil / dag är inga problem om man har ok kondis.
 
Har bara gått södra delen, men jag tror att KLAGER har rätt, mer vidder i norr, mer blommor i söder.
Från Staloluokta till Tarralouppal (ungefär) har du vida vidder, förtsätter du söderut har du först gles fin fjällbjörkskog, sedan lite tätare skog, djungelliknande bitar från Tarrekaise och österut (med stora ormbunkar o nordiska stormhattar mm.) Enligt Grundsten "pastorala ängar", jag vet inte vad det betyder, men fina blomsterängar finns det. Vid Passeuksa och vid Njunjesstugan växer fjällbruden. Att från Tarrekaise gå upp på Hilldo är en fin kvällstur, där finns en annan växtlighet än nere i dalen (och annan utsikt med!) Sista bitarna till Kvikkjokk går du genom granurskog som också är vacker på sitt sätt.
Det finns ett litet häfte om Padjelanta, det är väldigt informativt bla om växtlighet, med tips på dagsturer och sevärdheter.

"Häfte "Padjelantaleden"
Albert Falck och H G Karlsson har skrivit ett häfte i fickformat - "Padjelantaleden" - som innehåller i stort sett allt som är värt att veta om leden. Den är utgiven av Naturvårdsverket och kan beställas från Jokkmokks Turistbyrå, telefon: 0971-222 50, fax: 0971-222 59, e-post: turist@jokkmokk.se "
.
[Ändrat av Emmma 2007-06-03 kl 14:02]
 
Öppna vidder och vackra blommor låter sig sällan kombineras. Jag tycker iofs att dom små anspråkslösa blommorna som växer på kalfjället är vackra.

Ska du låta myggen avgöra? Gå norra (från Vaisaluokta).

/Ulf
 
Jag har en dagbok från vandring på hela leden på http://www.fjall.fasth.com Eller eg inte riktigt leden hela vägen. Vi gick från norr till söder och sista sträckan gick vi "Linnés väg" över fjället istället för ner i björkskogen. Väldigt fint! (Tyvärr inga bilder än, tiden räcker visst aldrig till för att lägga in dem...)
 
Ska också gå i Padjelanta i sommar, södra delen från Stalolukta till Kvikkjokk. Blev lite nyfiken på "Linnés väg". Finns den utmärkt på kartan? Är den lätt att hitta eller är det svårt att se leden? Ansluter den till Padjelantaleden igen innan Kvikkjokk?
 
Vi gick hela i fjol, allt lika vackert. Började i K-jokk och slutade i Änonjalme. Tycker nog att södra delen var vackrast, mest av blandad växtlighet, enorma mängder. Fina vyer att njuta av. Fördel också att det är STF, de andra är inte alls att jämföra.
mvh Birgit
 
miss.daisy; sa:
Ska också gå i Padjelanta i sommar, södra delen från Stalolukta till Kvikkjokk. Blev lite nyfiken på "Linnés väg". Finns den utmärkt på kartan? Är den lätt att hitta eller är det svårt att se leden? Ansluter den till Padjelantaleden igen innan Kvikkjokk?


Linnés väg finns beskriven i Claes Grundstens bok Vandra Kungsleden. Där beskrivs den i motsatt riktning mot vad vi gick, men det gick att tänka baklänges också... ;-) Vägen går från Kvikkjokk, över Prinskullen och runt Vallespiken och ansluter till Padjelantaleden vid Tarraluoppalstugorna. Det är ingen led, bitvis fanns upptrampad stig och närmast Kvikkjokk fanns en del rösen, annars var det till att läsa bok och karta. Minns det inte som särskilt svårt. Det var första gången jag gick utanför markerad led och jag fick helt klart mersmak.
 
Jag skulle rekommendera att gå norra delen eftersom ni då slipper den lite tråkiga avslutningen ner till kvikkjokk dær man går i tallskog. Norra delen erbjuder stora vidder och fantastiska sjøar. Men ni får ju också tænka på vilka anslutningar ni behøver passa? Ska ni norrut till Kiruna eller søderut?
 
Inlägg: Norra eller södra delen av Padjelantaleden?

Gick hela leden för ett antal år sedan från norr till söder. Tyckte bäst var den norra delen samt sträckan mellan Staloluokta och Tarraluoppal. Den delen borde man inte missa. Så ska du ändå flyga in så kan du göra det till Tarraluoppal och få med den finaste sträckan Tarraluoppal-Tuottar-Staloluokta. Där såg jag både fjälluggla och lodjur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
cloud76 Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept? Fjällvandring 4
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Garp_ Norra Sytertoppen i februari Fjällvandring 3
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
snurte Norra sidan av Sarvesvágge? Fjällvandring 16
Eraxor1 fiska norra kungsleden Fjällvandring 8
Sigi Om Teusadalen igen ( norra sidan) Fjällvandring 4
Pumba Norra sytertoppen Fjällvandring 5
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
maswan1 Vandring Norra Gardfjället / Matsdal / Grantonskalet Fjällvandring 0
GandhiSkywalker Umasjö - Tärnasjön norra Fjällvandring 6
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
rKW00l Norra Dalarna - vandra/cykla Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
Fossa Viterskalet, Norra Sytertoppen Fjällvandring 8
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Vindskydd Norra Bunnerfjällen Fjällvandring 0
pergit Norra Sytertoppen Fjällvandring 7
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
skogsvakt när höstvandra norra dalarna/norge med omnejd? Fjällvandring 6
Bwian Vandring i norra Dalarna Fjällvandring 6
TåB Norra Sytertoppen Fjällvandring 4
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8
lennug Upptäck norra Bohuslån till fots. Fjällvandring 2
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.