Nordtoppen tar snart över

Minst sagt humoristiskt att Aftonbladet illustrerar nyheten med en bild som inte visar Kebnekaise utan Toulpagorni och Singitjåkka m fl.

/Thomas

Fast å andra sidan var det väl så att Kebnekaise egentligen hette Toulpagorni och tvärtom tills Lantmäteriverket skickade en full lantmätare att intervja samerna som bergens namn.
 
Fast å andra sidan var det väl så att Kebnekaise egentligen hette Toulpagorni och tvärtom tills Lantmäteriverket skickade en full lantmätare att intervja samerna som bergens namn.

Så sant(kanske). Men faktum kvarstår att, oavsett namn, så har ingen av topparna på bilden en nord- och en syd-topp som är ca 2100 m hög.

/Thomas
 

avslutad210712

Gäst
Lika bra att sikta in sig på en kamvandring.

Vad kan gå fel när jag och hundratals andra utan erfarenhet av sånt beslutssamt tar fart över. Kan inte tänka mig att ett antal får hämtas från nordtoppen av fjällräddningen när de inte törs gå tillbaka.

Fast Nordtoppen lär aldrig bli högre än vad Sydtoppen har varit när jag varit upp där så de som besöker Nordtoppen är i alla fall bara upp på den högsta av förlorarna *L*.
 
Lika bra att sikta in sig på en kamvandring.

Vad kan gå fel när jag och hundratals andra utan erfarenhet av sånt beslutssamt tar fart över. Kan inte tänka mig att ett antal får hämtas från nordtoppen av fjällräddningen när de inte törs gå tillbaka.

Fast Nordtoppen lär aldrig bli högre än vad Sydtoppen har varit när jag varit upp där så de som besöker Nordtoppen är i alla fall bara upp på den högsta av förlorarna *L*.

Men räknar du så, så bör man väl snarast se vilket ber som varit högst i historiskt tid några 100-miljoner år bakåt..
 
Men räknar du så, så bör man väl snarast se vilket ber som varit högst i historiskt tid några 100-miljoner år bakåt..
Nä, ur mänskligt pespektiv lär 100 år räcka, som för klimatforskarnas perspektiv./

Jag var på sydtoppen 1975. Om jag inte missminnner mig var den då 2111 m. Får väl se om en hinner med nordtoppen.

Hoppas på någon naturlig klimatvariation som hade blivit extrem utan mänsklig klimatpåverkan; snö och kyla;-)

Raskesven
 
Är inte det billigaste och bästa alternativet ur säkerhetssynpunkt att anställa några personer som hela tiden fyller på med snö och is på Sydtoppen så den aldrig blir lägre än Nordtoppen?

(Dagens inlägg i arbetsmarknadspolitiken)
 
vart tog idén om att man är i fjällen och klättrar utan prestige/jmförelse/tävling vägen? Jag var där för 12 år sedan, med klart väder, några minus, vindstilla och inga panikracande människor som hade bråttom och kunde "claima" "sveriges högsta topp". Lämmeltåget till sydtoppen är patetiskt.
 

avslutad210712

Gäst
vart tog idén om att man är i fjällen och klättrar utan prestige/jmförelse/tävling vägen? Jag var där för 12 år sedan, med klart väder, några minus, vindstilla och inga panikracande människor som hade bråttom och kunde "claima" "sveriges högsta topp". Lämmeltåget till sydtoppen är patetiskt.

Jag var där 2009 och fick mina fem minuter på toppen i mulet väder och en massa människor som stod på kö för att komma upp.

Jag var där 2010 och fick min 25 minuter på toppen i klart väder, vindstilla och inga människor på kö så visst kan man få sin stund där fortfarande utan en massa människor som stressar på.

Jag gick förbi där i slutet av säsongen 2011 och mötte massor av människor som varit upp i extremt dåligt regnväder och inte sett ett sk*t men de hade varit upp i alla fall.

Prestigen kommer man aldrig ifrån.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.