Nordtoppen tar snart över

Det är ju väldigt mycket svårare att bestiga nordtoppen än sydtoppen... En tanke slog mig:
Ganska många (inte alla, såklart!) besökare åker BARA dit för att ha stått på Sveriges högsta topp. Kommer den sortens besökare att minska om nordtoppen går om sydtoppen?
 
Det är ju säkert så att en stor andel av besökarna just på Keb-stationen är där för att gå upp på sydtoppen just i egenskap av Sveriges högsta topp. Alla gör det förstås inte, men många har ändå ambitionen.
Det är ju direkt osannolikt att samma antal kommer att åka dit med ambitionen att gå upp på Nordtoppen. Rent tekniskt är det väl kamvandringen som är enklaste vägen dit - och jag kan ju bara tänka mig hur det skulle se ut om alla nuvarande sydtoppsbesökare ska köa över kammen - och sedan dessutom gå tillbaka. Det lär inte hända, med mindre än att det blir spång på kammen...

Så antingen minskar antalet besökare åtminstone något - eller så blir det spång!
 
Exemplen på den globala uppvärmningens effekter blir allt vanligare. Tråkigt att glaciärerna snart är ett minne blott.

Håller verkligen med om detta. Men en praktisk konsekvens om - när - detta inträffar: vet man hur höga syd- och nordtopparna är om man bortser från isen? Kan det alltså tänkas att Sarektjåkkås Stortopp 2089 möh en dag kan vara högst? (Något jag för övrigt inte önskar.)
 
Konsekvensen

blir förmodligen att fler guider behövs vid Keb. Kanske kommer en hel del av de som varit uppe på sydtoppen att fundera på att ta sig till nordtoppen eftersom sydtoppen "inte gäller längre".

Nordtoppen är klipptopp så den höjden 2097 möh torde inte ändras så mycket annat än av landhöjningen.

Thure
 
Håller verkligen med om detta. Men en praktisk konsekvens om - när - detta inträffar: vet man hur höga syd- och nordtopparna är om man bortser från isen? Kan det alltså tänkas att Sarektjåkkås Stortopp 2089 möh en dag kan vara högst? (Något jag för övrigt inte önskar.)

Nordtoppen är sten så den lär behålla sina 2097 meter.

(Thure var för snabb :) )
 
Jahapp, snart är nordtoppen Sveriges högsta topp. Det skiljer nu endast tre meter mellan Kebs sydtopp och nordtopp. Det verkar som om man får göra en tur dit snart för att ta nordtoppen också :)

Sydtoppen endast 2100 m

Mvh /Joel

Jag är på!
Frågan är om man kan claima att man varit på Sveriges högsta punkt om man var det före den blev det? Eller måste man bestiga berget när det verkligen är det? Måste man vänta några år?

För det skulle ju kunna vara åt andra hållet också. Att man besteg en vulkan innan den var högst i landet och att den efter ett utbrott plötsligt blir högst. Vilket berg har man bestigit?

Föreningen för akademiska diskussioner.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...