Neder- mellan- eller överslaf på nattåget?

Jaha, då börjar det bli dags att boka tågbiljett inför vårens och sommarens äventyr i fjällvärlden. Var brukar ni andra välja för plats i liggvagnen? Över-, mellan- eller underslafen?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
hej

alltid överslaf. så får dom andra kriga när dom skall bädda.
tyvärr har en gång sovit i dom hytter med egen toa. kommer fortsätta använda dom.

toaletterna är inte dom fräschaste annars.
stockholm tycker jag är gränsen på toaletterna både på upp och ner resa

Helt klart överslafen. Varmast, mest dragfritt, högst i tak, tillgång till hela överhyllan och så kan man läsa sent utan att störa sina medpassagerare :)

Men det gungar och kränger också mest däruppe, så tänk på det, den som lätt väcks av rörelse. Jag kunde knappt sova på tåg som ung av den anledningen, men det gick över med stigande ålder (om p g a avtrubbat balanssinne eller allmänt ökad slöhet låter vi bli att utreda här :)).

Mittslafen har tre armstöd invikta som inte är jättesköna.

Underslafen upplever jag har lutat lite inåt väggen ett par gånger och dessutom finns ett mellan vägg och slaf där stegen brukar finnas. Kombinationen är sådär (men det kanske går att rätta till?).
Även den som påverkas mest av andra passagerare som passerar

Överslafen är bästa underlaget, rymligast, lugnast. Även som sagt den som kränger mest och kan vara en veritabel bastu en varm dag. Mitt förstaval.

Ovan gäller för liggvagn alltså. I sovvagn tror jag madrasserna är likvärdiga och då väljer jag underslaf.

Om man upplever underslafen som lutande mot väggen och stör sig på att man ramlar ner i utrymmet för stegen mellan bädden och väggen så har man helt enkelt missat att ställa om bädden från sitt-läge till ligg-läge. Ta tag i framkanten, lyft upp sådär 30cm och tryck hela bädden inåt så löser sig det.

Jag är lite kluven angående vilken våning jag föredrar. Överst är som många är inne på bra om man tänkte lägga sig tidigt och ligga länge. Men framför allt om man ska upp tidigt, till exempel för att kliva av i Jörn, så föredrar jag understa bädden så man slipper klättra på alla andra och fumla i mörkret efter sin packning. Mellan är nog i alla fall sämst alla kategorier. Kan inte hitta någon riktig fördel med den.

Överslaf på tåget och gångplats på flyget är alltid mina förstahandsval.

Överslafen ger bäst komfort men för mig innebär det även att jag inte blir störd av de som kliver på senare eller av tidigare under resan.

Kan du boka resa redan? När jag ringde för att kolla priser inför min vandring i sommar visste dom varken pris, tider eller kunde boka pga dom inte släppt detta än. Enl dom så skulle det släppas tidigast slutet februari.

Tycker också överslaf är bäst, man blir inte beroende av dom andra då.

Viktigast imo är dock att man inte får någon som snarkar.

Kan du boka resa redan? När jag ringde för att kolla priser inför min vandring i sommar visste dom varken pris, tider eller kunde boka pga dom inte släppt detta än. Enl dom så skulle det släppas tidigast slutet februari.
Jag tänkte faktiskt samma sak. Skulle vilja boka boende då jag planerar några dagar på fjällstation men det tycks inte finns någon som helst information om tågtider med nattåg till Jämtland än.

Överslaf på vägen dit så att jag kan ligga kvar på morgonen även om de övriga i kupén vill ställa om till sittläge. Underslaf på vägen hem för att det då är enklast och närmast att ta sig ut vid ett i regel gristidigt byte. Mellanslaf endast om det är det enda som återstår...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips