Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka?

Hej två frågor.

Jag tänker vandra runt Kebenetkaise massivet i sommar och undrar vilket av följande alternativ är bäst/vackrast/intressantast.
Min plan är att börja i Nikkaloukta, gå mot Vistas och sedan Nallo.

Jag vill även passa på att besöka Unna Räitasstugan. Är det någon som vet hur pass bebolig Unnas Räitas stugan är? Om den duger till en övernattning och om i så fall, finns det filtar eller bör man ha med sovsäck? Eller är det bättre att stannna i Nallo och ta Unna R. som en dagstur.

Efter Unna Räitas tillbaka till Nallo och därefter vidare:
Min andra fråga är vilket av följande två alternativ är det bästa/vackraste/vilken av dalarna från Nallo är vackrast om det nu går att jämföra....?

Nallo-Tjäktja-Sälka-Singi
eller
Nallo-Sälka-Singi

tacksam för förslag
 
1. Unna Räitastugan har varit i varierande skick de senaste åren. Någon annan har säkert uppdaterad information, men sovsäck bör du ha med dig i vilket fall. Det kan bli ohyggligt kallt uppe i den där arktiska dalen, då duger förmodligen inte ett par filtar, och räkna inte med att det finns någon ved till kaminen uppflugen. I högsäsong kan du definitivt inte räkna med att stugan är ledig heller.

2. Nallo-Tjäktja-Sälka-Singi blir väl via Siellmavaggi det. En hyggligt tuff och brant passage med väldigt mycket sten av storleken microugnar och hundkojor även om det inte direkt är farligt så länge man är försiktig. Ditt andra alternativ, att gå direkt till Singi via stuor reidavaggi är en söndagspromenad i jämförelse. Arktisk blockterräng vs lugn "Kungsleden-vandring".
 

avslutad210712

Gäst
1. Redan besvarad

2. Om jag väljer en av vägarna så blir det Nallo - Tjäktja i nio fall av tio. Men som sagt det är definitivt inte Kungsleden eller någon annan led. Det är när man skall in i Sielmavagge från sjön som ligger nedanför som det är riktigt roligt. Stora svarta stenar varav en del är hyfsat lösa och gärna ger sig iväg på egen hand. Med inte alltför stor erfarenhet av såna passager trodde jag att inte att det var sant när jag såg den svarta väggen 2003. Gick nerför 2009 och om det är j*vligt uppför så är det inget mot vad det är nerför. Inte livsfarligt men ha hela tiden koll på var du stödjer dig. I dåligt väder skulle jag inte rekommendera den här vägen.
 
Med inte alltför stor erfarenhet av såna passager trodde jag att inte att det var sant när jag såg den svarta väggen 2003.

Följer man den "rekommenderade färdvägen" enligt fjällkartan, dvs håller ett hundratal meter norr om sjön 1078 tills man nått höjd, vilket vi gjorde, kan jag inte minnas någon "svart vägg". Bara grov stenterräng med viss rasrisk. Det du kallar för en "svart vägg" kan i och för sig ha varit täckt av det stora snöfält jag försiktigt trampade nerför.

Hade dock inte heller gett mig på passagen om jag vet att dåligt väder är i görningen. Ingvar "Sonoloco" Nordin har beskrivit det hela rätt bra:

http://www.sonoloco.com/lapland2007/lapland2007f.html
 
Unna Räitastugan har varit i varierande skick de senaste åren. Någon annan har säkert uppdaterad information, men sovsäck bör du ha med dig i vilket fall. Det kan bli ohyggligt kallt uppe i den där arktiska dalen, då duger förmodligen inte ett par filtar, och räkna inte med att det finns någon ved till kaminen uppflugen. I högsäsong kan du definitivt inte räkna med att stugan är ledig heller.

Var där förra året och då var det ett hål i kaminen, det gick att elda lite grann i den om man var försiktig, räckte till att få bort fukten iaf. Filtarna som fanns där liknade mera liggunderlag :) så sovsäck är nog bra att ha även för komforten...

Men riktigt mysig stuga så skulle helt klart satsa på en övernattning (Dock bara två bäddar, så har ni inget tält med er kan det ställa till problem om det är andra där).
 
tack för alla svar

Hej och tack för snabba svar och försvag
Murro, Tobias och avslutad210712,

Jag vandrar med en medelstor hund och då är kanske leden Nallo - Tjäktja för svår.
Är sträckan med stora stenar lång?

MVH
Tina
 
2. Vill du ha en vilodag med fin utsikt så välj Nallo till Sälka. Det är en ganska enkel vandring. Lite stenskrammel längs med sjön men mest smått till mellanstort som är ganska lättgånget. Öppet landskap och fina vyer om det är bra väder.

Nallo till Tjäktja är i princip bara sten hela vägen. Upp från sjön ovanför Nallo till passet så är det bitvis väldigt brant. Jag gick den när det var ca 1 meter snö överallt som bar så då var det en underbar tur. Står du ut med lite sten och föredrar en lite jobbigare vandring så gå till Tjäktja. Bifogat en bild av varje pass sett från Nallo toppen(det var mulet de dagarna jag gick respektive sträcka så det blev inga bra bilder då).
 

Bilagor

  • IMG_0045.jpg
    IMG_0045.jpg
    58.1 KB · Visningar: 1,940
  • IMG_0044.jpg
    IMG_0044.jpg
    53 KB · Visningar: 2,006

avslutad210712

Gäst
Följer man den "rekommenderade färdvägen" enligt fjällkartan, dvs håller ett hundratal meter norr om sjön 1078 tills man nått höjd, vilket vi gjorde, kan jag inte minnas någon "svart vägg". Bara grov stenterräng med viss rasrisk. Det du kallar för en "svart vägg" kan i och för sig ha varit täckt av det stora snöfält jag försiktigt trampade nerför.

Hade dock inte heller gett mig på passagen om jag vet att dåligt väder är i görningen. Ingvar "Sonoloco" Nordin har beskrivit det hela rätt bra:

http://www.sonoloco.com/lapland2007/lapland2007f.html

Menade mest att stenarna var svarta, inte att det var en riktig vägg

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8030
 
Om du går Nallo-Sälka så kvittar det vilken sida av sjön du går på. Ibland svårt att se leden, så man kan lika gärna strunta i att följa den.
 

avslutad210712

Gäst
Om du går Nallo-Sälka så kvittar det vilken sida av sjön du går på. Ibland svårt att se leden, så man kan lika gärna strunta i att följa den.

Har gått någon gång och funderat på "andra sidan". Har för mig att det är en hyfsat stor svämkägla på "andra sidan" på ett ställe om jag minns rätt men jag gissar att den är rätt lätt att ta sig över för det ser brett och grunt ut på avstånd så frågan är hur det vadet är?
 
Vad? Som jag minns det så är det inget vad alls om man går på andra sidan sjön mot där leden går. Men jag kanske minns fel, har ingen karta här.

Följer man leden så vadar man innan sjön (om man går mot sälkahållet)
 
Vad? Som jag minns det så är det inget vad alls om man går på andra sidan sjön mot där leden går. Men jag kanske minns fel, har ingen karta här.

Följer man leden så vadar man innan sjön (om man går mot sälkahållet)

Går du leden mellan Nallo och Sälka finns ett vad även mitt för sjön (har ingen karta framför mig nu, men det är ett glaciärjokk som bildar en svämkägla mot sjöns södra strand). Sist vi gick 2010 klarade vi vadet i östra änden av sjön utan att behöva ta av oss kängorna, men vadet mitt för sjön var för djupt för att klaras med kängor på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Pirak Nallo-Tjäktja Fjällvandring 2
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Ekko Tjäktja till Nallo, Kungsleden till Tarfala Fjällvandring 1
Parka Tjäktja-Nallo Fjällvandring 0
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
insideoutside Fjälltips, Nallo Fjällvandring 0
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
avslutat 73229 Glaciärpass Nallo - Påssusvagge Fjällvandring 10
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
Culex pipiens Bestigning av Nallo Fjällvandring 4
Culex pipiens Vistas-Nallo Fjällvandring 4
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
fiddeliten Nallo-Tarfala Fjällvandring 3
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
Bikinikillah Tjäktja-Sälka.. och Tarfala Fjällvandring 7
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.