Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden.

Tänker försöka gå NV från Nallostugan mellan topparna 1750 och 1884 upp på glaciären. Vidare N på Riehppglaciären, längs Bossosjohka till Kungsleden mot Alesjaure. Någon som vet om detta är möjligt? Eller måste jag välja den kanske "normala" rutten via sjön 1078, längs Sielmavaggi till Tjäktastugan?.
Finns det kanske någon annan väg norrut från Nallo som inte innebär ren klättring?
 
Påssusglaciären

Hej!

För många år sedan (innan Tjäktjastugan fanns) gick jag från Alesjaure till Nallo via Påssusjokka upp på Påssusglaciären och sedan brant ned V om sjön 1235. Denna led finns markerad på äldre kartor som ej rösad, men annars lämplig. På glaciären gick vi upp i västra kanten och passerade den ungefär på 1440 m höjdkurva. Det var brant och stenigt den första biten ned från glaciären, vi tog av oss skidorna och gick ett stycke.
Kartan är från början av 70-talet och där finns flera andra leder (orösade) utmärkta. Det verkar som om vi inte längre hade förtroende att gå där.
Jag vet inte hur man får in en bild här, men jag kan skicka en kartbild med e-mail om du kontaktar mig.

Camilla W

P.S. Läste annat inlägg av dig och fattade då först att du skulle gå på sommaren. Detta var alltså vintertid, men skall väl inte vara omöjligt på sommaren. Läs Grundsten även i detta fall!
[Ändrat av cwmint 2002-01-25 kl 16:54]
 
I Tore Abrahamssons bok "detta är Kebnekaise" så finns det några foton på vägen Du frågar efter.

Den väg Du kallar normalvägen via Repivagge kan jag. Även den är i mitt tycke intressant.
Består från Nallo av stora snöfält och en viss branthet. Claes Grundsten har oförtjänt klassat den som (L) lätt men den kräver mer än andra avsnitt som är klassade (MS) mycket svårt i samma bok.
Än rättvis gradering hade varit svårt (S).

En annan alternativ väg torde vara från Stour Räitavagge mot sjön 1506 och därefter via Tjäkta.

Ingen av färdvägarna synes vara speciellt väl utnyttjade med tanke på det lilla som nämnts genom åren här på Utsidan.
Mvh Björn
 
Glaciärer lever!

Hej!

Med tanke på det som står i din profil "Blå - rätt normal frilufsare" och tidigare inlägg här i forumet antar jag att Du inte är klättrare, eller har erfarenhet av glaciärvandringar. Rätta mig om jag har fel.

Jag vill heller inte framstå som någon tråkmåns! Men
större, och till del branta glaciärer kräver ofta specialutrustning. Jag vill inte avskräcka - bara mana till eftertanke. Det trista är också att den fina, vita, släta snötäckta glaciären är den enklaste att ta sig fram på - men också den mest förrädiska! Samtidigt är barsmälta isar, där man ser alla sprickor och brunnar, svårframkomliga. Hala och komplicerade.

Sen kan man väl enkelt också säga att konkava glaciärer är mindre sprickbenägna än konvexa, som välver sig över en kant, eller ett krön. Det är logiskt.

Vi har i Norrbotten haft en del tråkiga erfarenheter den senaste säsongen, där t.o.m. riktigt utrustade glaciärvandrare råkat mycket illa ut.

Men jag förstår dig. Det är en spännande väg. Och den beskrivs även i litteraturen (Abrahamsson, Grundsten). Men glaciärer lever! De förändras varje år. Det som gäller när boken skrevs, gäller kanske inte ett annat år.

M.v.h.
Bert
[Ändrat av nidob49 2002-01-26 kl 12:04]
 
En del att fundera över...

Det finns mycket att ta i beaktande vid denna sortens turer. Viss vana (för ganska länge sedan) att klättra, vandra, åka skidor och skidbestigning har jag (haft). Men som sagt, det var några år sedan. Mitt sällskap på kommande vandringar är min son (13 år) så några alltför luftiga passager är inte att tänka på. Det är därför jag försöker hitta lämpliga vägar i relativt ofrekventerad terräng utan att det skall kännas skrämmande för honom. Jag inser att jag bör studera Grundsten och Abrahamsson ytterligare. Tack så länge.
PP
 
Bra rutt!

En lagom ofrekventerad rutt, som en 13-åring kan klara och med äventyrliga inslag är Kaisepakte - Moarhmma - Vistas - Nallo - Sälka - Kebne fjällstation.

- Chans till många sidoturer
- Stugor finns att tillgå, om man skulle vilja
- Högalpint och fina gräshedar om vartannat
- Bestigning av Kebne
- Möjlighet att korta av turen om vädret är uselt

Mvh Bert
 
Bra förslag

Bert lämnar ett utmärkt turförslag utan glaciärer men "äventyrligt".

Turen går att gena om man vill genom att efter Mårma sikta mot kåtan vid Vassajokk (istället för Vistasstugan). Härifrån kan man ta sig upp i Kaskasavagge och över passet (ca 1500m) och ned mot Tarfala. Uppe i passet rekommenderar jag att man lämnar sin packnong och bestiger Tarfalapakte (drygt 1800 m). Formidabel utsikt därifrån mot hela Kebmassivet. Den vackra Kebenpakteglaciären har man rakt framför sina "fötter"(det är nästan lodrätt ner frän toppen).

Mvh Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Pirak Nallo-Tjäktja Fjällvandring 2
insideoutside Fjälltips, Nallo Fjällvandring 0
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
avslutat 73229 Glaciärpass Nallo - Påssusvagge Fjällvandring 10
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Ekko Tjäktja till Nallo, Kungsleden till Tarfala Fjällvandring 1
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
Culex pipiens Bestigning av Nallo Fjällvandring 4
Culex pipiens Vistas-Nallo Fjällvandring 4
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
fiddeliten Nallo-Tarfala Fjällvandring 3
Parka Tjäktja-Nallo Fjällvandring 0
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
gowalkabout Tältpllats innan Alesjaure Fjällvandring 2
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
bfia73 Alesjaure-Mårmastugan Fjällvandring 2
bfia73 Alesjaure-Höktopparna-Mårmastugan Fjällvandring 4
Boots Utsikt, Unna Allakas - Alesjaure Fjällvandring 4
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
anderzand Cunojavvre-Unna Allakas-Alesjaure 3. juli? Fjällvandring 0
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...