Nallo - Sielmatjåkka - Vistas

Jag planerar sommarens vandring kring Kungsleden och sneglar just nu på etappen Nallo - Vistas, och funderar på att ta en eller till och med två toppturer samma dag.

Alltså, om jag nu väljer att övernatta i Nallo så ligger det ju nära till hands att bestiga Nallu, och om man ändå är där uppe och tänker ta sig vidare till Vistas så ligger det ju nära till hands att ta dalen mellan Nallu och Sielmatjåkka och följa den jokken ner till leden istället för att gå tillbaka till Nallo, och om man ändå är där så är det ju lätt att frestas att försöka sig på Sielmatjåkka... Allt detta förutsatt att vädret tillåter såklart...

Båda topparna samt vandringen till Vistas är vad jag har förstått relativt enkla och inte särskilt långt heller, men jag misstänker å det grövsta att jag just av den anledningen underskattar hela strapatsen... Jag antar att båda topparna är overkill om man vill hinna njuta lite också och helst undvika att slå sig, nån med lite erfarenhet av området som kan hjälpa mig att styra upp det här?

All tidigare information jag hittar om detta har varit antingen tältare eller dagsturer från Nallo, kanske av en anledning?
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    57.8 KB · Visningar: 697
Har gått Vistasstugan-Sielmatjåkka-Nallostugan. Vi började nog 9 på morgonen och var framme vid Nallostugan 20 på kvällen.

Gillade sjön och området mellan Nallo och Sielmatjåkka mycket. Creamwolf har en fin beskrivning av den vägen på sin sida som jag inte hittar URLen till just nu.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Har gått Vistasstugan-Sielmatjåkka-Nallostugan. Vi började nog 9 på morgonen och var framme vid Nallostugan 20 på kvällen.

Gillade sjön och området mellan Nallo och Sielmatjåkka mycket. Creamwolf har en fin beskrivning av den vägen på sin sida som jag inte hittar URLen till just nu.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Tack! Då har jag en bra referens!

Är det möjligtvis denna du menar? http://www.sonoloco.com/lapland2013/2013f.html Såg att nån refererade till den som CreamWolf. Skummade den lite snabbt innan också men såg att de tältade i närheten både före och efter så de har mycket mer tid på sig än vad jag hade tänkt. Ska definitivt läsa den mycket noga innan jag ger mig ut!
 
Helt rätt länk!

När vi gick hade vi en helt perfekt solig dag. Tror vi höll rätt standard tempo och hade dessutom lång lunch.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Pirak Nallo-Tjäktja Fjällvandring 2
insideoutside Fjälltips, Nallo Fjällvandring 0
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
avslutat 73229 Glaciärpass Nallo - Påssusvagge Fjällvandring 10
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Ekko Tjäktja till Nallo, Kungsleden till Tarfala Fjällvandring 1
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
Culex pipiens Bestigning av Nallo Fjällvandring 4
Culex pipiens Vistas-Nallo Fjällvandring 4
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
fiddeliten Nallo-Tarfala Fjällvandring 3
Parka Tjäktja-Nallo Fjällvandring 0
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
bfia73 Sielmatjåkka-Påssusvagge Fjällvandring 8
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
TimeBender Vistas-Nikkaluokta på en dag? Fjällvandring 6
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.