Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka?

Om du följer leden Nallo-Sälka är det vad, går du däremot på "andra sidan" slipper du vada. I övrigt är det ungefär lika lättgånget. Så sommartid går det (minst) lika bra att gå "andra sidan".
(Vintertid är dock "andra sidan" mer lavinutsatt tror jag. På våren kan slasklaviner gå långt ut i dalen på "andra sidan").

Om du följer leden Nallo-Sälka är det vad, går du däremot på "andra sidan" slipper du vada. I övrigt är det ungefär lika lättgånget. Så sommartid går det (minst) lika bra att gå "andra sidan".
(Vintertid är dock "andra sidan" mer lavinutsatt tror jag. På våren kan slasklaviner gå långt ut i dalen på "andra sidan").

Precis så menade jag!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

avslutad210712

Gäst
det var de här två jokkarna jag funderade på och de är på andra sidan

Bilagor

• 20090729_163118_0_a700.jpg
    20090729_163118_0_a700.jpg
    58.5 KB · Visningar: 521
  • 20090729_180956_0_a700.jpg
    20090729_180956_0_a700.jpg
    50.6 KB · Visningar: 530
Ja, även de är nog vanligtvis enkla. Jag har gått där ett flertal gånger och kan inte minnas några vad eller besvärligheter på "andra sidan". Jag tror faktiskt att det är större jokkar att korsa på "rätt" sida, tex den från Räiddaglaciären? Däremot kan det vara lite mer "småblött" på andra sidan.
Enligt min erfarenhet är det lättare att gå på "andra sidan" iaf om man tänker på vad. Men på "rätta sidan" finns det kanske finare tältplatser om man tänker stanna i dalen :)

Ja, även de är nog vanligtvis enkla. Jag har gått där ett flertal gånger och kan inte minnas några vad eller besvärligheter på "andra sidan". Jag tror faktiskt att det är större jokkar att korsa på "rätt" sida, tex den från Räiddaglaciären? Däremot kan det vara lite mer "småblött" på andra sidan.
Enligt min erfarenhet är det lättare att gå på "andra sidan" iaf om man tänker på vad. Men på "rätta sidan" finns det kanske finare tältplatser om man tänker stanna i dalen :)

Kanske får testa norra sidan på årets vandring;)
Vad gäller den "rätta" sidan är det knappast bra tältplatser utmed sjön, mest bara sten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips