Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta

Jag och min compadre ska vandra: Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta!

Har aldrig vandrat där förut, någon som har några tips eller "smultronställen" som måste besökas?


/Jonas
 
Det mesta är smultronställen

Hej!

"Kebne runt" kallar jag den där rutten, som jag gått flera gånger och med flera varianter.

Eftersom jag gillar fjällen ovanför trädgränsen "skyndar jag på" lite i början. Vistasdalen är nämligen björkskog.

Det finns möjlighet att åka båt en rätt bra bit av den tråkiga inledningssträckan. Beställ på turistcentret i Nikkaluokta. Tar man båten på morgonen hinner man gå rätt långt den dagen. Ca 5 km före Vistasstugan finns en bäck där det finns ljuvliga tältängar.

Sedan är ju hela Stuor Reaiddavaggi upp till Nallostugan ett enda stort smultron. Lättgånget, dramatiskt och vackert. Från trakten kring Nallostugan kan man göra flera dagsturer i omgivningarna.
- Sielmmavaggi
- en tur till Unna Reaiddastugan
- runt Nallu
- bestigning av Ceakcacohkka

Fortsättningen mot Sälka är också fin, med härlig utsikt mot Sealggamassivet, som också kan bestigas. Fantastisk utsikt mot hela Giebmegaisemassivet, redan från "förtopparna". Vada Ceakcajåhkå vid Sälkastugorna och gå upp mot sjön 1050 och vidare upp på ryggen upp mot toppen. Fint, även om man väljer att vända om innan man kommer ända upp.

En tur in i Singivagge från väster är också en fin upplevelse. Men som vanligt varnar jag för att fortsätta dalen österut och gå ut mot Kebne. Bara för vana, icke höjdrädda personer. Skulle nog säga livsfara i blött väder.

Annars är den vanliga rutten via Laddjuvagge också fin.
En liten avstickare söderut, upp mellan Liddunjunnji och Unna Jiertas är också fint. Liddubahktis sydvägg är imponerande. Fina små sjöar att tälta och filosofera vid.

Fjällstationen i sig själv är också ett smultron. Stämningen, maten, atmosfären i den gamla delen av huvudbyggnaden och förstås möjligheten att följa med en tur till toppen.

Har man tid över är ett besök i Tarfala en bra dagsutflykt också.

Som sagt: här trär du smultronen på strå rätt lätt.

God tur
Bert
 
Ljuvliga tältängar

Egentligen borde man ju vara tyst om den ljuvliga "tältängen" den gode Bert beskriver. Annars finns det ju risk att det är "fullbokat" när man kommer dit.
Skämt åsido, risken för det är nog bra liten. Jag har tältat där många gånger, alltid ensam (eller med vänner) och "törs nu röja" var den ligger. På kartan ca 5-6 km söder om Vistasstugorna finns det en kåta och en markerad bro på kartan. Ca 200 m innan Ni kommer fram till kåtan finns denna gröna vackra äng. Personligen skulle jag kunna förlägga en längre tid där, så fort myggen dött ut. Mao sent aug, tidigt september.

Tar Ni båten upp längs Vistasjokken åtminstone till den första "båtlänningen", så hinner Ni fram till denna äng förutsatt att Ni har lite "tåga", innan det är sen kväll.

I övrigt delar jag Berts inlägg till fullo. Singivagge har jag tagit mig igenom från andra hållet i riktning uppåt. Det är nog klart olämpligt precis som Bert beskriver att "knäppa" den västerifrån, kanske rent ut sagt farligt eftersom man måste hitta "insteget" och den "rätta vägen".

Mvh Björn
 
Variant

Bert och Björn verkar (som vanligt) ha bra koll på läget.
En variant om man vill gå upp på sydtoppen är att från Tjäktjavagge gå upp i Singivaggi och tälta vid vattendelaren därefter fortsätta Durlings led till kaffedalen, ställa säcken där gå upp på toppen och därefter ta västra leden mot fjällstationen.
Jag har aldrig passerat Silverfallet ( östra delen av Singivaggi) så jag kan inte jämföra alternativen vad gäller svårighet men det skiljer ju en del i höjdmeter. Jag tycker dock inte att Durlings innebar några problem.

Lasse
 
Vi anländer i kiruna 14.30 sedan tar vi bussen till nikkaloukta. Antar att vi är där runt 17.00 eller ngt! Hur långt hinner vi första dagen? Är det ngn idé att ta den där båten? Eller ska vi bara knalla på?
 
svar till Jonas

jonsa; sa:
Vi anländer i kiruna 14.30 sedan tar vi bussen till nikkaloukta. Antar att vi är där runt 17.00 eller ngt! Hur långt hinner vi första dagen? Är det ngn idé att ta den där båten? Eller ska vi bara knalla på?

Bussen avgår 14.55 från Kiruna och ni är i Nikkaluokta 16.00

jag tycker ni kan ta båten, ring 0980-55015 och förhandsbeställ

go tur !

MVH MAts
 
Ta båten

Klart ni ska ta båten.

Själv har jag tältat några km ovanför båtens angöringsplats för tio år sedan.

Det är ganska mycket vegetation runt stigen ända upp till Vistasstugorna. Men en del platser kommer Ni att finna som medger tältning, förutom den "ljuvliga äng" jag beskriver tidigare. Den går nog inte att matcha på hela sträckan.

Rekommmendation. Ser Ni en bra plats efter någon timme så ta den. Det är ingen större ide att försöka längre fram, för då kanske Ni inte kan vara lika kräsna.

Mvh Björn
 
Kiruna - Nikkaluokta

Går bussen från kiruna till Nikkaluokta vid andra tidpunkter än klockan 14.55?
Jag kommer nämligen till Kiruna med flyg klockan 11.50 och är inte så sugen på att vänta på en buss för länge.
Någon som har andra tips för att ta sig den sträckan?

/Gustaf
 
Re: Kiruna - Nikkaluokta

edgran; sa:
Går bussen från kiruna till Nikkaluokta vid andra tidpunkter än klockan 14.55?
Jag kommer nämligen till Kiruna med flyg klockan 11.50 och är inte så sugen på att vänta på en buss för länge.
Någon som har andra tips för att ta sig den sträckan?

/Gustaf

Tyvärr, bussen gick kl 10.25 men det är från Järnvägsstationen.Obs att det tar en stund från flygplatsen in till Kiruna med flygbuss, och sen kanske ni vill hinna äta lunch.

Nog har jag hört folk som tagit taxi från Kiruna flygplats dirket till Nikka men det kostar en hel del, typ uppåt 900 spänn.

En del har också tagit helikopter direkt från flygplatsen till Keb. Den möjligheten tror jag oxå finns (Gud förbjude....). Annars kan man ju ta helikopter från Nikka till Keb oxå, pris 360 kr senast har jag för mig per person.

Nån kom visst cyklande också från södra Sverige....hyfsat gratis :)

MVH Mats
 
Variant över Tjeuralako

Mellan Nikkaloukta och Vistas kan man gå över Tjeuralako om man vill komma upp på kalfjället med en gång. Det är lite jobbigare, och man får nog räkna med en dag extra. Men det är vackert.

Man börjar med att gå leden mot Kebnekajse fjällstation. Alldeles efter bron som man passerar efter ca 2 km tar man stigen upp till höger. Precis när man passerar trädgränsen finns bra tältplatser. Är man tidigt ute kan man fortsätta längre. Det är ganska lättgånget ända fram till sjön (Cievrrajavri), därefter är det lite stenigt ner i Kaskasavagge. Men det går att hitta bra tältplatser, antingen vid bäcken som kommer ner från Tarfalaglaciären eller ocskå vid den lilla sjön bredvid knölen Vardu innan man kommer ner i Kaskasavagge (där det för övrigt också finns många fina tältplatser).

Upp ur Kaskasavagge över Njunnji är det lite brant först upp, men framför allt ner i Vistasdalen. Men som sagt vackert.

Tältplatser finns också vid bron över Vistasjokka (på sydsidan av jokken) ca 4 km före Vistasstugan (det ligger lite efter de ängar som beskrivts här tidigare. En fördel med denna plats , förutom utsikten upp i dalen, är att jokken gör en liten krök så att det blir som en badbassäng med grusstrand. Är vädret tjänligt är det riktigt skönt att kunna doppa sig när man kommer fram svettig efter en lång dags vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
Lofthouse Nikkaloukta-Vistasstugorna-Alesjauro-Nikkaloukta Fjällvandring 9
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Fredrik.O Samåkning taxi Kiruna-Nikkaloukta 31/8 eller Nikkaloukta-Kiruna 5/9?? Fjällvandring 0
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
FrankR Dela Taxi Kiruna -Nikkaloukta 12/8 Fjällvandring 0
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
Eáránë Nikkaloukta-Saltaloukta Fjällvandring 1
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
Jallur Dela taxi Nikkaloukta-Kiruna flygplats 7 augusti? Fjällvandring 2
Red Robin Köp av tågbiljetter vid Nikkaloukta? Fjällvandring 10
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
Emma84 Ritsem-Nikkaloukta Fjällvandring 17
clara.b Kiruna-Nikkaloukta september Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.