Glaciärpass Nallo - Påssusvagge

Förra helgen kom jag hem från en tur runt Sielmatjåkka och Påssustjåkka. I planeringen ingick att gå över glaciärpasset från Nallo till Påssusvagge (via Västra Påssusjietna). Jag efterfrågade information men det var inte många som satt inne med någon samtidigt som flera uttryckte nyfikenhet på mina erfarenheter av övergången. Därför hade jag med kompakten i fickan och plåtade längs vägen och har nu skrivit ihop en pdf för de som är intresserade av denna intressanta färdväg, som även beskrivs hos såväl Grundsten som Abrahamsson.

Pdf´en finns att ladda ner här:

http://www.davidbjorken.se/djb/Nallo_Passusvagge.pdf

mvh
David

Med reservation för ev stavfel eftersom jag inte korrat den så noga..
 
Föredömligt!

En mycket intressant och till synes en oerhört vacker tur! Föredömligt dokumenterat! Generöst att dela med sig!

Tack!
Lars Östlin
 
Varsågod!

Jag tycker det är rätt kul att i tanken gå tillbaka och gå igenom en tur och förhoppningsvis kan jag bidra med några tips och bilder för de som funderat på att gå den vägen! :)
 
Mycket intressant! Vilken makalös skillnad mot när jag passerade över Västra Påssus-passet (mitten av juli-08). Vi gick absolut rakaste vägen, rätt upp i snön. Brant men görligt. Vi vågade oss dock inte ut på glaciären eftersom den var snötäckt. Vi höll oss i östra kanten, precis nedanför bergsbranten.
 
Mycket bra & kul!

Jag gillar alltid sånna’ här inlägg på ‘Utsdan’ När ‘något gammalt’ blir något nytt, och när områden upptäcks på nytt.
Färdvägen är inte på något vis okänd. Dock är väl det i dag möjligen kul att se att nya besökare orkar gå denna något ansträngande väg och göra den begriplig och fattlig och dessutom så då här med bilder och inritad karta...
Mitt i dessa väldigt kända Kebnekaise-fjäll finns alltid nya och oanade vägar!
De flesta stirrar sig blint på att bestiga kanske Kebnekaise eller virra runt i Sarek utan att kanske direkt begripa att kanske det mest storslagna och unika i svensk fjällvärld är just de övre fjällen kring Vistasdalen.
Det här var sannerligen en fin berättelse. Kul att den nu finns som en egen ‘fil’ så att begeistrade besökare kan ta till sig den och titta på det som skrivs i den.
För dom som är mer lata eller reumatiska kan jag rekommendera kanske en skidtur i soligt Aprilväder i den här miljön. Den erbjuder då ofta något helt annorlunda än dimman på sommaren.
 
Kan bara instämma med Bulingens beröm; outstanding!
Det där passet har jag fantiserat om, men aldrig kommit till skott, och aldrig sett sådana bilder därifrån heller. Full poäng!
 
Fina bilder! Vi gick där på vintern för några år sedan, norrifrån. Det var brant ner mot sjön, och verkade lite lavinfarligt. Men nu blir man ju sugen på att gå där på sommaren!
 
Roligt att ni gillar den! Håller med om att fjällen runt övre Vistasdalen hör till våra verkliga fjällsmultron och jag är lite sugen på att åka upp med randoutrustning i vinter. Jag såg många fina sluttningar och glaciärerna kan nog erbjuda fina åk utan att vara lavinfarliga.

Som sagt så är färdvägen beskriven i fjällitteraturen sedan länge tillbaka men numera verkar det inte vara många som går där och jag hoppas att med min pdf kunna bidra med lite information om en fin färdväg.
 
Håller med om att fjällen runt övre Vistasdalen hör till våra verkliga fjällsmultron och jag är lite sugen på att åka upp med randoutrustning i vinter. Jag såg många fina sluttningar och glaciärerna kan nog erbjuda fina åk utan att vara lavinfarliga.

Šielmmáčohkkas sydvästsida, från sadeln mellan huvudtoppen och Kugghjulskammen, är kort sagt enastående. Den är populär bland flapp-flapp-folket, men även vi hudare tar oss dit... ;)
 
Šielmmáčohkkas sydvästsida, från sadeln mellan huvudtoppen och Kugghjulskammen, är kort sagt enastående. Den är populär bland flapp-flapp-folket, men även vi hudare tar oss dit... ;)

Fyfan vad sugen jag blev nudå! Ser helt underbart ut! Vad tror du om Påssustjåkkas nordsluttning då? På kartan ser det ut att kunna vara ett riktigt fint och långt åk. Ett annat borde vara Ö. Bossosglaciären ner mot Unna Vistas.
 
Fyfan vad sugen jag blev nudå! Ser helt underbart ut! Vad tror du om Påssustjåkkas nordsluttning då? På kartan ser det ut att kunna vara ett riktigt fint och långt åk. Ett annat borde vara Ö. Bossosglaciären ner mot Unna Vistas.

Bossosčohkkas nordsida är bara med på små hörn i mina bilder, men jag tycker det verkar som om den inte samlar snö på ett sådant sätt att den gör sig för utförsåkning. Detta dock med brasklappen att det var en snöfattig vinter i området i år.

Ö Bossosglaciärens östra tunga såg ut så här i april:

glaciär1.jpg

glaciär2.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 Glaciärpass - V Bossosglaciären Fjällvandring 11
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Pirak Nallo-Tjäktja Fjällvandring 2
insideoutside Fjälltips, Nallo Fjällvandring 0
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Ekko Tjäktja till Nallo, Kungsleden till Tarfala Fjällvandring 1
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
Culex pipiens Bestigning av Nallo Fjällvandring 4
Culex pipiens Vistas-Nallo Fjällvandring 4
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
fiddeliten Nallo-Tarfala Fjällvandring 3
Parka Tjäktja-Nallo Fjällvandring 0
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
bfia73 Sielmatjåkka-Påssusvagge Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.