Någon som har testat Epic Endurance 18?

Jag har sneglat lite på Epic Endurance 18. Tyvärr finns ingen importör i Sverige, men däremot i Norge och Danmark. Är det någon som har provat den? Hur verkar den? Hur är sittställningen och hur är den som långfärdskanot. Den ser liten ut på bild, men lär ändå vara på 377 liter. Stämmer det?

Jag har provpaddlat Endurance 18 två gånger i Danmark http://www.kajak.dk

Den har hög toppfart och är rimligt stabil. Den är trots lång vattenlinje lite lättare att svänga än Seda Glidern som jag själv brukar paddla.

Rodersystemet är också bra. Pedalerna har fast del som man kan trycka emot och pedalavståndet kan justeras utan att man behöver förlänga/förkorta linorna.

Avsaknaden av överhäng i fören förlänger vattenlinjen, men gör också att kajaken stampar mycket i motsjö.

För oss som inte är två meter skulle främre skottet med fördel kunna flyttas bakåt, vilket skulle ge mer packutrymme och mindre vatten i sittbrunnen vid ev. wet exit.

Luckorna är enkla och jag skulle inte lita på att de är helt täta.

Seakajaker Magazine har testat kajaken och Peter Unold har med den i sin statistik. http://www.unold.dk/paddling/articles/kayakstatistics.html

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Epic

Av någon märklig anledning är Epicen identisk med QCC 700. Så den uppför sig nog på ett liknande sätt.

Kvaliten på dom första Epicarna var det si och så med möjligt man har fått till det nu. Dom QCC jag sett har sett väldigt fina ut.

Att kajaken stampar har mer med den extremt höga boxkofficienten att göra. Goda sjöegenskaper är betydligt viktigare för en rask havskajak än teoretisk topfart. Kirton Inuk har väldigt mediokra teoretiska egenskaper (cp 0.48) men kajaken funkar som bekant fint ändå.

Hans Friedel

Inte helt

Nog ser de lika ut på bild, men enligt diskussioner på amerikanska forum finns det skillnader både på skrov och detaljlösningar. Epicen lär vara smalare i vattenlinjen, brantare stäv, längre sittbrunnsöppning, flyttbar sits m.m.
Jämför man bilder tagna från ovan är Epicen mer swede form än QCC:en.
Att de ser så lika ut beror säkert på att de är byggda enligt USCA tävlingsregler för havskajaker.
Current Design lär bygga en konkurrent, Stratus 18, till de två nämnda.
Det är inte fartpotentialen som intresserar mig primärt utan en bra sittställning.
[Ändrat av Arneri 2004-10-24 kl 12:27]

Egen linje

Att hitta sin egen linje är något varje konstruktör sliter med att få till. Man vill självklart att folk skall kunna särskilja produkterna från andra.

Detta gäller förstås många produkter bilar båtar m.m

Winters har en helt klart en egen linje och man ser snabbt om en kajak är ritad av Winters.

Hans Friedel

Sittställning-individuellt

Arneri; sa:
Det är inte fartpotentialen som intresserar mig primärt utan en bra sittställning.
12:27]

Om sittställningen är bra för dig eller inte kan nog ingen annan svara på. Skillnader i kroppsform, om man vill ha benen raka eller böjda, om man lutar sig mot svankstödet eller inte, mm. gör att den kajak som är bekväm för den ene kan bli obekväm för den andre.

Epicen har för övrigt ett ganska enkelt svankstöd. Greg och Oscar har nog inte tänkt att det skall användas så mycket under paddling. När jag paddlade Epicen satte jag pedalerna så att jag fick knästöd, men för den som vill hålla ihop knäna finns nog möjlighet att göra detta också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips