Någon som har testat Epic Endurance 18?

Jag har sneglat lite på Epic Endurance 18. Tyvärr finns ingen importör i Sverige, men däremot i Norge och Danmark. Är det någon som har provat den? Hur verkar den? Hur är sittställningen och hur är den som långfärdskanot. Den ser liten ut på bild, men lär ändå vara på 377 liter. Stämmer det?
 
Jag har provpaddlat Endurance 18 två gånger i Danmark http://www.kajak.dk

Den har hög toppfart och är rimligt stabil. Den är trots lång vattenlinje lite lättare att svänga än Seda Glidern som jag själv brukar paddla.

Rodersystemet är också bra. Pedalerna har fast del som man kan trycka emot och pedalavståndet kan justeras utan att man behöver förlänga/förkorta linorna.

Avsaknaden av överhäng i fören förlänger vattenlinjen, men gör också att kajaken stampar mycket i motsjö.

För oss som inte är två meter skulle främre skottet med fördel kunna flyttas bakåt, vilket skulle ge mer packutrymme och mindre vatten i sittbrunnen vid ev. wet exit.

Luckorna är enkla och jag skulle inte lita på att de är helt täta.

Seakajaker Magazine har testat kajaken och Peter Unold har med den i sin statistik. http://www.unold.dk/paddling/articles/kayakstatistics.html
 
Epic

Av någon märklig anledning är Epicen identisk med QCC 700. Så den uppför sig nog på ett liknande sätt.

Kvaliten på dom första Epicarna var det si och så med möjligt man har fått till det nu. Dom QCC jag sett har sett väldigt fina ut.

Att kajaken stampar har mer med den extremt höga boxkofficienten att göra. Goda sjöegenskaper är betydligt viktigare för en rask havskajak än teoretisk topfart. Kirton Inuk har väldigt mediokra teoretiska egenskaper (cp 0.48) men kajaken funkar som bekant fint ändå.

Hans Friedel
 
Inte helt

Nog ser de lika ut på bild, men enligt diskussioner på amerikanska forum finns det skillnader både på skrov och detaljlösningar. Epicen lär vara smalare i vattenlinjen, brantare stäv, längre sittbrunnsöppning, flyttbar sits m.m.
Jämför man bilder tagna från ovan är Epicen mer swede form än QCC:en.
Att de ser så lika ut beror säkert på att de är byggda enligt USCA tävlingsregler för havskajaker.
Current Design lär bygga en konkurrent, Stratus 18, till de två nämnda.
Det är inte fartpotentialen som intresserar mig primärt utan en bra sittställning.
[Ändrat av Arneri 2004-10-24 kl 12:27]
 
Egen linje

Att hitta sin egen linje är något varje konstruktör sliter med att få till. Man vill självklart att folk skall kunna särskilja produkterna från andra.

Detta gäller förstås många produkter bilar båtar m.m

Winters har en helt klart en egen linje och man ser snabbt om en kajak är ritad av Winters.


Hans Friedel
 
Sittställning-individuellt

Arneri; sa:
Det är inte fartpotentialen som intresserar mig primärt utan en bra sittställning.
12:27]

Om sittställningen är bra för dig eller inte kan nog ingen annan svara på. Skillnader i kroppsform, om man vill ha benen raka eller böjda, om man lutar sig mot svankstödet eller inte, mm. gör att den kajak som är bekväm för den ene kan bli obekväm för den andre.

Epicen har för övrigt ett ganska enkelt svankstöd. Greg och Oscar har nog inte tänkt att det skall användas så mycket under paddling. När jag paddlade Epicen satte jag pedalerna så att jag fick knästöd, men för den som vill hålla ihop knäna finns nog möjlighet att göra detta också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
knatte Någon som har testat denna torrdräkt Reed? Paddling allmänt 21
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
bluewing Har någon testat medvindsegel på vanlig kajak? Paddling allmänt 2
storfiskarn? Någon som har testat? Paddling allmänt 0
ANDBEN Någon som har testat Paddling allmänt 0
Mattz Har någon testat Point 65 N? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
C Elegans Har någon en Isfjord nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
mattias_altin Någon som har kört Devizes to Westminster Canoe Race? Paddling allmänt 0
carl 2d i Stockholm. Har någon tips? Paddling allmänt 5
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
ian_gotthard Har någon Paddlingstips för åar/kanaler/småforsar? Paddling allmänt 4
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
Någon som har erfarenhet av... Paddling allmänt 0
1145 Har någon provat vituddens Paddling allmänt 3
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.