När är Kebnekaise som bäst?

Hej,

Någon gång mellan vecka 24-30 hade jag och en kompis tänkt ta flyget till Kiruna för vidare bussfärd mot Nikkaloukta. Därifrån går vi genom dalen öster om tarfaladalen för att sedan korsa ryggen och komma fram till tarfalastugan. Sen går vi söderut till fjällstationen och beger oss vidare mot sydtoppen via Västra leden. Tillbaka tar vi Västra leden ner och sedan raka vägen tillbaka till Nikkaloukta (Dag Hammarskjöldsleden).

När hade ni rekomenderat denna tripp, sent eller tidigt? Har hört att det kan vara ganska mycket problem med vatten iom snösmältningen runt Västra Leden. Kanske så sent som möjligt vore bäst?

Vad tror ni om vårt val att gå direkt från Nikkaloukta till Tarfalastugan, alltså inte via Dag Hammarskjöldsleden och Tarfaladalen utan längs dalen öster om tarfaladalen för att sedan korsa ryggen? Har ingen direkt vana av fjällvandring men vore kul att slippa gå samma sträcka två gånger...

Mvh
 
V24-25 kan vara tidigt, men beror på snösmältningen just detta år. Sen drar turismsäsongen igång och med den myggor.
Jag skulle hålla koll på snöläget. Datum för fjällstationens öppnande ger en bra fingervisning om medeltid, ring dem och kolla hur det ser ut i år.

Christian
 
Bästa tiden

Jag stod på Kebnes topp en gång tillsammans med en god vän Det var den. den 9/9 1999. Brukar normalt inte komma ihåg datum och år.Har varit där ytterligare några gånger sedan dess men slutet av augusti och början av september är den i särklas färgstarkase perioden, lite mygg, lite människor, lite vatten i bäckarna. Är nu kommen till åren men hoppas få se denna fantastiska värld någon eller några gånger till
Karlaugust
 
Exakt hur dåligt är det mellan Nikkaloukta - Kebnekaise och runt Kebnekaise i slutet av maj?
Har, på grund av dålig planering, lyckats planera in en resa dit just då.
Väldigt mycket snösmältning? Möjligt att ta sig fram? Snöstormar? Vår? Lerigt?
Avbokning är inte aktuellt, men övriga ändringar är väl möjliga....

Tips, råd och info ang denna tidpunkten är oerhört välkomna. Hoppas på ngt litet positivt svar iaf.. Eller finns det bara nackdelar med att åka då?
 
Tips, råd och info ang denna tidpunkten är oerhört välkomna. Hoppas på ngt litet positivt svar iaf.. Eller finns det bara nackdelar med att åka då?

Jag har själv inte varit i området så tidigt, så jag kan inte uttala mig om väderförhållande eller snöförhållanden. Dock så ska du till en fantastisk plats och jag tycker du ska strunta i att tänka på hur det skulle ha varit om du åkt en annan tidpunkt. Min erfarenhet säger mig att hur man än har föreställt sig att vandringen ska bli, så blir man alltid överaskad och det är det som får mig att vilja återvända. Lycka till!
 
Namn - När är Kebnekaise som bäst?

Generellt tycker jag att det blir enklare/säkrare ju längre ni väntar inom det angivna tidsspannet. Men också mindre snö, mer folk och mer mygg..........och lite mindre äventyr. Men det är ju alltid en trygghet om fjällstationen har öppnat, dvs. efter den 15 juni. Vägvalet via Tjeuralako till Tarfala är helt ok, men räkna med att det är en rejäl dagsmarsch. Vid tidigt datum kan ni förhoppningsvis gå ovanpå snön över passet, senare blir det stenröse. Det är bara att välja!

Rock_Strongo - ledsen, jag är skeptisk till denna tidpunkt. Förenklat är det för sent för skidtur och för tidigt för vandring. Alla jokkar har gått upp och kan bara passeras på broar. Risken är stor att snön inte håller att gå på och då är det bara att vända. Kanske du ska ta tåget vidare till Riksgränsen och åka skidor - utför eller på dagsturer, eller bådadera!

Hälsn Pelle
 
Beror på väder, utrustning och kunskap.

Min son 10 år och jag gick upp på sydtoppen förra året i Juni och det var mycket snö på sina håll längre upp, vi fick gräva fram oss själva vid 2 tillfällen då jag och Lucas sjönk ner i snön till midjan och foten kilades fast mellan stenar i botten, det gick bra och vi var båda nöjda efter äventyret.
Väntar man till Juli/Augusti borde det vara mindre snömängd. Vi hade underbart väder på toppen och större delar av turen , men dock snö med blåst under några tim. Se till att ha extra mat med för 2-3 dygn vid toppturen.

Under 2:a världskriget så fanns det ett uttryck för dåligt snöväder: General vinter
Då snöstormar kunder krossa arméer. Man skall ha respekt för vädret och fjället samt njuta av naturen, men klok nog att bryta om vädret försämras. Vi mötte vandrare som hade försökt i flera dagar att bestiga Kebnekaise, men de var kloka nog att bryta och hade en bra tur i alla fall och Kebnekaise finns kvar för dem till nästa försök!

Ha en god tur och njut!
 
Toppen

Hej !

Toppen hade jag siktat på att nå i början på juli. Kan vara lite mycket snö i juni och i augusti dyker solen och"värmen" försvinner. Kommer själv att avnjuta den igen för 5:e gången i år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.