Nackdelar med tystbrännarhattar.?

Har ett omnifuel från primus. Den gick från flygplansmotor till låta som ett tyst tvärdrag. Bästa köpet jag gjort, tycker dock det är rätt kasst när man köper ett "premium" kök för runt 3000:- att det inte ingår. Men klart värt de 600:- var ju nästan obrukligt innan (i tältet iaf)
 
Nöjd igen efter att ha bytt den gamla slangen på mitt Kap Arktic. Så nu får den susa vidare.

Polaris med Polardawg fungerar ok men är lynnigare och kräver mer förvärmning. Eller så har jag inte fattat hur jag ska göra för att få den att funka lika smidigt som Kap Arktic.

//J
 
Hej!

Nu har jag börjat leka lite med olika tystbrännarhattar. Jag har testat Primus Omnilite med original Silencer. Funkar hyggligt med alkylatbensin och knappt med gas. Problemet är som beskrivs tidigare i tråden, underburn. När jag vrider ned effekten kommer underburn nästan alltid efter ett litet tag, värre med gas än bensin.

Provade nu även med en BernieDawg på Polaris. Samma där. Funkar på full effekt men underburn efter en stund på lägre effekt. Ingen större skillnad mellan gas och bensin.

Jag har kvar att testa Omnifuel med BernieDawg, Omnilite med BernieDawg och även MSR Dragonfly som jag har en Quietstove.com huv till. Men än så länge är jag rätt besviken... Funktion är viktigare än ljudnivå även om det vore trevligt med lägre ljudnivå.

MSR Whisperlite är väl den enda nu tillverkade som funkar men varken Universal eller International är någon större justermån av långan. Men gör de en Universal med Lindahl-anslutning och justering av låga som Dragonfly så måste jag nog handla...

/Ingvar
Primus Omnilite med BerniwDawg Omnipup får godkänt. Inga problem med underburn. Denna får sitta kvar...
/Ingvar
 
Primus Omnilite med BerniwDawg Omnipup får godkänt. Inga problem med underburn. Denna får sitta kvar...
/Ingvar

Får instämma, jag har inte heller haft några problem. Brukar dock låta för brännar lågan slockna först och sedan tända igen uppifrån för att inte riskera underburn. Aldrig hänt att den växlar till underburn vid stillsamt sjudläge.
Vad skulle det kunna bero på?
 
Förvärmningen av brännaren försedd med Polardawg är inte annorlunda för att du värmer
Polarisen med bensin - det är inte själva hatten du är ute efter att förvärma, det är själva
förgasningsdelen nere vid/före munstycket som måste bli tillräckligt varm (för det bränsle
man väljer att använda*). Under drift återförs värme uppifrån ner till förgasningsdelen och
då/där gör inte hatten någon större skillnad. Varken till eller från - det är väggarna och
vingarna i brännarkoppen som för ner värmeenergin till förgasningsdelen. När det gas-
formiga bränslet sprutar upp ur munstycket drar det med sig en liten mängd luft upp och in
i hattens ingångshål - varifrån den rätt överfeta bränsle+luftblandningen sedan fördelar sig
ut till, och igenom, hattens många små hål där det sedan brinner upp med hjälp av syre från
luften på utsidan. Värme som skapats av lågorna på hattens utsida leds sedan tillbaka nedåt
via trattens vägg och vingarna till förgasningsdelen - och rundgången fortsätter...

Detta beteende gör att Polaris stabilt kan förgasa/elda vid mycket lägre pådrag med en
tystbrännarhatt än utan hatt (dvs med flamhållarplåten).

* Lättast att förgasa (förutom redan gasformig gasol!) är vätskematad gasol
- tätt följt av 4T alkylatbensin - och därefter en bra någorlunda lätt lysfotogen.
Dieselolja är klart mest förvärmningskrävande (och smutsigast!), då kan det
ibland krävas dubbla omgångar spritförvärmning... Men när det väl är enbart gas-
formigt bränsle som sprutar ut ur munstycket - så brinner de ungefär lika bra allihop...

Kolla den här Youtubevideon...
Jag monterade in Polarisbrännaren med tysthatten i mitt gamla Trangia 27 på samma sätt som du gjort. Eldat med tekniskt ren bensin. Tysthatten blir glödande med underburn som resultat efter en stund. Frågan om avståndet mellan brännarhuvud och kastrull är fel (för litet)?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.