biltemas nya 'japan' kök

Biltema har ny variant av sin 'japan' kök 17-618 - köpte den äldre versionen i sommras och upptäckte att den fungerade förvånansvärt bra för dom pengarna och deras fyrpack av CP-250 gas för 50:- gör den billig i drift - inte långt ifrån som att köra på husvagnsgasol.


När jag sprang förbi nyss såg jag att det fanns en ny variant som - ja, såg modernar ut och liknar modellerna som även andra varuhus säljer. eftersom det handlar om 199:-, så, ja, har nu ett kök till...

Intryck:

Den nya är smäckrare, men manövreringen käns 'råare', vred och manöverspak är kantigare och vassare i känsla och hela köket är lättare i vikt. Den ger helt klart högre värmeeffekt (ny brännarhuvud med fler hål) i jämförelse med den gamla - vilket borde glädja wokaren. Man har också lagt en plåt från brännare till gaspatronen för att värma den en smula - och det behövs med ökade gasuttaget - i den gamla brännaren så blev tuben kall efter ett tag med mindre effekt om man körde på max och tubinnehållet var mindre än ca 1/3-del - och det var egentligen den enda nackdelen med den gamla brännaren, förutom ibland så kändes den lite för lite i effekt när man skulle steka större köttbitar.. (både den gamla och nya köket har i reduceringsventilen en mekanism (kolv) som kopplar bort tuben om tubtrycket blir för högt pga. värme)

Grytstödet/spillplåten på den nya köket saknar vindskydd och har ganska stor distans mellan brännare och grytbotten (nästan som gjort för en rundbottnad wokgryta) - finns risk för vindkänslighet i mina ögon. Grytstödet är rejäla och har tänder, men spillplåten som stöden sitter på är tunn och i någon legering för att se ut som rostfritt. Jag gillar defintivt bättre den gamla kökets grytstöd/spillplåt då den var i emaljerad plåt och kändes mycket robust. Den gamle har också en vindkydd som är väl avpassad mot lågan vid eldning mot gryta/stekpanna.

Det nya köket är helt klart 'förbilligad' men med 'look and feel' försöker ser bättre ut än den gamla köket - det nya köket är motiverbar om man är ute efter den högre effekten och jagar vikt - men annars så vete katten om inte den gamle är bättre i manövrering och känsla.
 
Primus Stena

Jag är "nyss" hemkommen från Vildmarksmässan i Älvsjö och bläddrade igen en del av broschyrerna på tåget hem.

Jag tycker mig se vissa likheter mellan "Primus Stena" och "Biltema köket" åtminstone när jag tittar i Primus broschyren och Biltema katalogen. Hur det är i verkligheten har jag ingen koll på.

342001_170x170.jpg



17-618_l.jpg


Per
 
Dom kommer förmodligen från samma fabrik, precis som den man hittade på jula mm.

en signum att det är så är att regulatorn som ansluter till CP-250-flaskan inuti dessa jag tittat i hittils är helt identiska.
 
En (viktig) uppdatering ang. biltemas 'nya' japankök:

Grytstöden/spillplåten tål _inte_ att diskas i diskmaskin utan att grytstöden blir mörka, gråa och fula redan efter ett varv i diskmaskin (provade nyss) . Frågan är om det finns några stöd alls kvar efter 10-20 diskningar... (det blir att ta fram dremmeln och putsvaxet för att försöka få tillbaka aluminiumgråa finnishen igen - snopet var det i allafall...)

Helt klart ett materialkombinationsproblem då grytstöden fungerar som 'offeranod' rent galvaniskt gentemot själva plåten. Så ni som använder detta kök så är det snabb handdisk och torkning av spillplåten som gäller om man skall behålla finnishen på denna kök...

I detta avseende så är den gamla varianten med emaljerad grythållare/spillplåt v'äldigt mycket bättre... - såpass att jag nästan överväger att flytta över brännare, regulator och värmeplåt som värmer tuben till den gammla chassiet just för att få lite mer värmekapacitet där...
 
Lacka vitala delar?

En (viktig) uppdatering ang. biltemas 'nya' japankök:

Grytstöden/spillplåten tål _inte_ att diskas i diskmaskin utan att grytstöden blir mörka, gråa och fula redan efter ett varv i diskmaskin (provade nyss) . Frågan är om det finns några stöd alls kvar efter 10-20 diskningar... (det blir att ta fram dremmeln och putsvaxet för att försöka få tillbaka aluminiumgråa finnishen igen - snopet var det i allafall...)

Helt klart ett materialkombinationsproblem då grytstöden fungerar som 'offeranod' rent galvaniskt gentemot själva plåten. Så ni som använder detta kök så är det snabb handdisk och torkning av spillplåten som gäller om man skall behålla finnishen på denna kök...

I detta avseende så är den gamla varianten med emaljerad grythållare/spillplåt v'äldigt mycket bättre... - såpass att jag nästan överväger att flytta över brännare, regulator och värmeplåt som värmer tuben till den gammla chassiet just för att få lite mer värmekapacitet där...


Även om jag inte alltid har förtroende för saker från Biltema är det bekvämt med en katalog där man kan leta hemma i stället för att åka runt i butikerna och leta.

Kan man skydda vitala delar med t.ex hammarlack (36-040) motorlack (36-1000) värmebeständig färg (36-253) eler någon färg från en firma som bara gör färger?

Per (just nu i målartagen)

OT Det är väldigt bekvämt med gummihandskar (34-501 från Clas O) när man målar. 100 st för 49 SEK, blir bra precis 1 SEK/par
 
En (viktig) uppdatering ang. biltemas 'nya' japankök:

Grytstöden/spillplåten tål _inte_ att diskas i diskmaskin utan att grytstöden blir mörka, gråa och fula redan efter ett varv i diskmaskin (provade nyss) . Frågan är om det finns några stöd alls kvar efter 10-20 diskningar... (det blir att ta fram dremmeln och putsvaxet för att försöka få tillbaka aluminiumgråa finnishen igen - snopet var det i allafall...)

Helt klart ett materialkombinationsproblem då grytstöden fungerar som 'offeranod' rent galvaniskt gentemot själva plåten. Så ni som använder detta kök så är det snabb handdisk och torkning av spillplåten som gäller om man skall behålla finnishen på denna kök...

I detta avseende så är den gamla varianten med emaljerad grythållare/spillplåt v'äldigt mycket bättre... - såpass att jag nästan överväger att flytta över brännare, regulator och värmeplåt som värmer tuben till den gammla chassiet just för att få lite mer värmekapacitet där...

Brukar inte aluminium bli sådär om man maskindiskar? Eller är det värre en vanligt?
 
Vad står det i bruksanvisningen om disk?

Min gissning är att det står att man inte ens får "diska" utan bara torka av med fuktad trasa. Det är mycket saker som inte tål att köras i diskmaskin.
 
I Asien...

är den här modelen av kök mycket populära. Tyvärr kan man inte ta ut gastuben efter att monterat den utan att gasen strömmar ut, det är punkterbara behållare utan ventil.
 
fel - gasoltuberna är självtätande och går att sätta i och ta ur många gånger oberoende av fyllnadsgrad - en ciggarettändare läcker förmodligen mer gas vid tändning än den här arragemanget när tuben tas ut....

Gastuberna för biltemaköket är av CP-250 och skall plockas ur efter varje eldning. Tuberna är självtätande och hela köket säkerhetsprinsip bygger på att den kan självmant mitt under eldning mha. kolv lossa tubspärren och separerar regulatorn från gasolpatronen och avbryta eldningen vid tex. överhettning utan att det blir någon eldkvast (tex. stora överstickande stekpannor som hettar upp hela köket för mycket) - tuben ser ut som en sprayburk i toppen förutom att uttagsröret är gjort i metall istället för plast.


Det går att ladda ned bruksanvisningen från biltema för köket om man vill titta lite mera.

Själva köket fins i många olika utseende - men regulatorn inuti är identiskt i alla sådanahär kök jag sett hittils.

man får väldigt mycket kök för 199:- här
 
fel - gasoltuberna är självtätande och går att sätta i och ta ur många gånger oberoende av fyllnadsgrad - en ciggarettändare läcker förmodligen mer gas vid tändning än den här arragemanget när tuben tas ut....

Gastuberna för biltemaköket är av CP-250 och skall plockas ur efter varje eldning. Tuberna är självtätande och hela köket säkerhetsprinsip bygger på att den kan självmant mitt under eldning mha. kolv lossa tubspärren och separerar regulatorn från gasolpatronen och avbryta eldningen vid tex. överhettning utan att det blir någon eldkvast (tex. stora överstickande stekpannor som hettar upp hela köket för mycket) - tuben ser ut som en sprayburk i toppen förutom att uttagsröret är gjort i metall istället för plast.


Det går att ladda ned bruksanvisningen från biltema för köket om man vill titta lite mera.

Själva köket fins i många olika utseende - men regulatorn inuti är identiskt i alla sådanahär kök jag sett hittils.

man får väldigt mycket kök för 199:- här

Aj som 17, då har de blivit bättre, de kök av denna model jag har råkat ut för tidigare har man inte kunnat ta ut gastuberna ur. Det här verkar ganska intressant för båten!
 
Dessa kök passar inte för vandraren, nej - däremot om man är kanot eller fordonsburen och även som reservkök hemma.

Har sett sådana liknande (ej biltema) där man har lågvakt mm. som extra skydd för just båtbruk, annars verkar < 250 gram per tub vara accepterad mängd att ha i lokaler som kök etc då det är den maximala mängd gas per kompressor som får användas i moderna kyl/frysskåp med gasolfyllningar (R290, R600a).

Lågvakt är annars för att inte fylla hela utrymmet med gasol och det kan bli explosiv (lätt hänt om det är koppla till en P11 som husvagn) samt kväva folk om de sover i utrymmerna (vanligaste gasololyckan med tråkiga följder i husvagn) - 250 gram utsläppt räcker inte på långa vägar för att det skall bli farligt explosivt eller låg syrehalt i normalstora utrymmen med normal ventilation - båt är däremot annan sak med begränsad utrymmen och brännbara halter av gasol kan samlas i botten om lågan blåses ut av någon orsak och det står och pyser länge. En båtkök bör ha lågvakt och kokskåpet den står i bör har en tråg under och ventilation genom skrovet så att ev. gasol och andra brännbara gaser (även bensinånga och T-sprit från andra typer av kök) 'rinner' ut utanför båten och inte ned i båten..

Kom ihåg att det aldrig blir explosion ala dynamit med gasol - däremot snabb förbränning (deflagration) med eldfronthastighet av 0.4 m/s som snabbast och om det är stora volymer luft/gasblandning i ganska tät utrymme med små ventilationsareor så kan tryckökningen göra att rutor trycks ut mm. vilket kan ske redan vid 40 mBar tryckökning och högre.

Just att gasol har relativt ofarlig 'olycksbeteendet', gentemot stadsgas och naturgas så är det därför gasol och propan får användas och hanteras av vanligt folk som det gör idag utan några extrema regleringar - den är inte mycket värre än att hantera bensin riskmässigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Biltemas spindelkök Kök och brännare 5
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
ripnils Biltemas gas dyrare Kök och brännare 5
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.