Mycket negativt om Haglöfs

Jag har under en tid läst igenom ganska många av alla inlägg under rubriken Transportera. Det som slår mig är att väldigt många är negativa till Haglöfs. Är de säckarna (Victor) verkligen så dåliga? Eller är det så att Haglöfs signalerar nybörjare i vandringssammanhang?

De flesta som ger råd om ryggsäckar nämner Arcteryx, Klättermusen och Berghaus. Alla är de säckar som kostar mellan 3000-4000 kr. Vad ska man välja om man inte är beredd att lägga de pengarna?

Jag hade tänkt att köpa en säck mellan 2000-2500 kr som skall användas till enveckors sommarvandring med tält. Då hamnar Haglöfs Victor 60-70 först på min lista efter ett par rundor i stans friluftsbutiker. Men när man läser här på forumet så börjar man ju fundera...

Är det någon som verkligen har testat Haglöfs Victor och skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter. Både positiva och negativa.

Tack på förhand!
Martin
 
Köpa säck...

"---Vad ska man välja om man inte är beredd att lägga de pengarna?---"

När det gäller ryggsäckar så gäller det först och främst att köpa den säck som känns bra på ryggen. Du ska kånka på den många mil i fjällen med kanske tung last. Prova därför alltid olika märken, med last i så du kan känna hur det är, och försök att inte vara märkesfixerad i början av utprovningen (gäller förstås bara om du inte redan vet vilken sorts säck som sitter bra). Kanske sitter en Victor skönast av de olika typer du prövar. I så fall är den rätt för dig.

Kanske sitter en Archteryx eller Klättermusen som gjuten på din rygg medan en Victor sitter halvbra. I så fall bör du verkligen inte satsa på den billigare säcken enligt min mening. Det är trots allt din rygg som tar stryk om bärsystemet bara sitter halvbra.

Förmodligen kommer du att hitta flera olika märken som fungerar för dig. I så fall kan du jämföra pris och funktioner.

Archteryx, Klättermusen, Berghaus är exempel på märken som tillverkar säckar av mycket hög kvalitet. Dessa kostar alltid lite mer att köpa men kvalitet brukar löna sig i längden.

Ett hett tips; du kan ibland hitta begagnade säckar från den högre prisklassen.

M v H,

Johan
 
Vad är det för fel på Viktor?

Hej!

Själv är jag Berghausägare och har aldrig haft en Viktor.

Jag tar dock fasta på vad en kompis som är i friluftsbranchen säger: Han har handlagt reklamationer på både Klättermusen, Norröna och Berghaus med aldrig på en Haglöfs Viktor eller Lundhags (som är nya, men vad jag förstår får goda vitsord hitills).

Lycka till vad Du än väljer. När min (nu 7år) Berghaus närmar sig pension vilken den gör väljer jag nog en Viktor eller Lundhags istället.

Mvh Björn
 
Tyskland

Fortsätter min propaganda för att handla i Tyskland. Köpte en Berghaus Vulcan för 1700 kr, på det priset tillkom 100 kr i avgift hos banken och 100 kr för transport till dörren, jag hade väl inte dött av att gå till posten, men det är ju bekvämt att få sakerna hemlevererade. 1900 kr är ungefär vad man betalar för den billigaste säcken annars. Visst känns det lite konstigt att få hjälp att prova ut utrustningen/ skorna och sen gå hem och beställa på internet, men om alternativet är att betala 50% extra så väljer jag Tyskland, iallafall för större inköp. Meindlkängor fick jag för 1900 (3000) plus 100 kr på posten och 100 kr frakt.
Ser fram emot prissättning i Euro, då kanske alla fattar.
 
Har ingen testat Victor?

Tack Johan, Björn och Magnus för era svar.

Men är det ingen av alla er 112 personer som läst detta inlägg som har testat Victor. Det verkar inte bättre. Man får väl bli pionjär...

Mvh
Martin
 
En av de bästa på marknaden..

Haglöfs victor är en allsidig ryggsäck som passar mycket bra till vandring med mera
köper du en victor eller annan haglöfs ryggsäck så får du en mycket bra ryggsäck som är värt pengarna.

//Ola//
 
Titta på Lowesäckar oxå!

Vill bara passa på att tipsa dig om Lowe Alpine´s säckar.Jag har själv tre olika storlekar 40, 50 och 70+15 som alla sitter utmärkt på mig iallafall. Finns hos sportsnet.se eller ring Lundhags i Järpen då de var tidigare agent för Lowe och har en hel del säckar kvar till 50% rabatt.

Mvh Fredrik Hultqvist
 

Guest

Gäst
Tierra

Hej!

Ta även en titt på Tierras ryggsäckar. Har själv en Tierra Jensen 6580 som jag köpte för ett antal år sedan men jag tror att de fortfarande säljer den även om Tierra gjort något av en "Peak Performance" och blivit mycket av ett "gå på stan" märke (därmed inte sagt de gör dåliga grejor...). Annars, titta på begagnatsidorna och köp hellre en bra begagnad ryggsäck än en ny sämre (i bra skick!). Var ganska pessimistisk till min Tierra ryggsäck från början och tyckte den var sladdrig i bärsystemet etc men efter att ha använt den en del är jag riktigt nöjd. Har förvisso bara försvarets LK70 att jämföra med... :)

Ps: Tierras 6580 kostade nog kring 2300 kr senast jag såg den.
 
Victor fungerar perfekt för mig

Jag har svårt att förstå kritiken på victor. Jag använder mig av en ganska nyinköpt 75/85 victor och har hittils inget att klaga på. Klättermusens rygg säckar ger jag inte mycket för personligen se på recensionslistan här på utsidan! (sämst i test!!). Jag har haft en vän som har fått reklamera sin klättermusen gunger eller vad nu den stora heter bara efter andra turen pga något band som gick sönder. Jag har bara gott att säga om haglöfs. Framför allt victor som jag anser vara mycker månsidig då den går att göra om efter vad man kräver i storleksväg. på min rygga har hittills inget krånglat fast jag har kanske inte användt den riktigt så länge att jag är mogen att ge en resention om hur material och sådant håller på lång sikt.

Det viktiga som jag tror är att man verkligen provar ut säcken med packning innan man köper. För vissa passar vissa märken och för andra andra märken

MVH
Cristoffer
 
Kritik av Victor

Jag har haft en Haglöfs Victor och använt den under ett par vandringar och jag var inte nöjd alls, beroende på att säcken inte alls passade mig:
1. Höftbältet är väldigt hårt stoppat. Jag som är inte har något hull på höftbenen hade rejäla sår efter ett par dagar.
2. Säcken känns hård mot ryggen.
3. Säcken är bred vilket inte passar mig som är ganska smal, dvs den passade inte min ryggbredd.
4. Spännena på de löstagbara sidfickorna var lite dåliga så fickorna hängde lite löst och därmed blev tyngden instabil.
Jag sålde säcken till en tjej som testat en likadan tidigare och hon var helt nöjd med den.
Den nya säcken blev en Lundhags och den har varit med på sommar-, höst- och vintervandringar i år och med packning upp till ca 18 kg och jag är mycket nöjd. Det finns två negativa saker, blixtlåsen är tröga och kärvar lite samt att topplocket är skålformat och det är svårt att placera något horisontellt, tex extra liggunderlag, där.
Vad jag har lärt mig är just att det är jätteviktigt att köpa en säck utifrån din kropp, kontrollera att bredd och höjd stämmer med din rygg.
Lycka till!
/Nettan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daune Hur mycket ryms i en 45 literssäck? Transportera 13
Skipper_ 60L hur mycket skall en sådan ryggsäck väga? Transportera 9
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.