60L hur mycket skall en sådan ryggsäck väga?

Jag var förbi playground idag och fick med mig en North Face Terra 60 hem. Jag testade en jäkla massa säckar och den som initialt kändes bäst var faktiskt en 50 liters tjejsäck från Lundhags. Efter en stund provade jag en stor (60 el 65L) svart säck också från Lundhags. Den kostade 2300 och var superskön, frontmatad men ganska tung. Plötsligt kändes North Face-säcken lätt och smidig, fast nu när jag gått här hemma en kväll är jag inte så säker längre.

Hur mycket skall man fästa sig vid att säcken väger? Jag är sannerligen ingen expert åt nått håll men tycker såklart helst om att gå med så lite vikt som möjligt.
 
Innan Fjäderlättarna kommer och berättar hur det egentligen ligger till så kan jag ge mitt enkla svar: Ta den säck som är skönast, och som blir skönast med packning i. Vad är poängen med att bära lätt? Jo att det ska vara skönare att vandra, mindre slitigt för rygg och ben och lilla själen. Men om man bär i en aldrig så lätt säck som sitter fel, eller där vass packning sticker igenom och ger knölar i ryggen - välj den andra säcken.

Det ideala är förstås en säck som både är lätt och skön, men står du i valet och kvalet så råder jag dig att ta den skönaste. Lätthet är ett medel, inte ett självändamål. Jag har burit nog mycket i osköna säckar, både tunga och lätta, för att ha fog för den ståndpunkten. Tänk också på hur mycket du ska packa i den: en renodlad lättviktssäck klarar sällan över 12kg, och 15 brukar vara nåt slags smärtgräns. Om din utrustning i övrigt är tung, eller du bär åt andra (vän/partnet/barn/hund) så kanske du inte kommer under 15-kilosstrecket.

Själv tycker jag en 60-kilossäck aldrig ska väga mer än 2 kg. Och då menar jag en rejäl säck med styvt höftbälte och hela konkarongen. Tittar du på lättviktssäckar så finns det 60L för en bra bit under kilot, ned mot 700-800g. Jag har burit oekväma fyrakilossäckar men jag har också burit jäkligt bekväma fyrakilossäckar. Och jäkligt obekväma trettiliterssäckar som bara vägt ett par hekto.

Däremot har jag aldrig hittat nån bra anledning till det stora flertal 60-literssäckar kring tre kilo som kom för ett par år sen. I den vevan skulle säcken ha en massa onödiga tramsfunktioner, men idag verkar det som att flera tillverkare tagit avstånd från sånt.
 
Ett riktmärke är att en North Face Prophet, 65 l, väger cirka 1600 gram. Min, en lite äldre sort, väger 1800, och sitter utmärkt på mig. En 60-liters säck ska alltså inte behöva väga mer än 1500 gram, men det är nästintill omöjligt att få tag i sådant i vanliga affärer.

Min gamla Karrimor Condor rymde 80 liter och vägde 2.1 kg. Efter en reparation satt den inte helt bra och jag började titta efter alternativ, men det vanliga var då att 65-literssäckar vägde 2.7 kg eller så.

Jag har ju provat Granite Gear Vapor Trail, och på den är ryggplattan för vek för mig, vilket leder
till spänningar i nacke och axlar. Jag har inte det problemet med Prophet. Exakt hur tunga bördor den klarar vet jag inte; jag vill inte bära mycket mer än 15 kg

I alla diskussioner om vikt kontra komfort glömmer man förstås bort att vikten spelar en avgörande roll för belastningen på knälederna, och för säkerheten på utsatta passager, och att inget skönt överdimensionerat bälte i världen är någon hjäp därvidlag. Man ska förstås också komma ihåg
att kravn på komfort och vilket alltid står i konflikt med varandra.
 
Svaret är...

...naturligtvis att det beror på. Jag är en av dessa som tycker att Vapor Trail är döskön. Jag har även en iofs ovägd men säkert dubbelt så tung Shosho som oxå är skön på. En avgörande faktor är ju såklart användingsområde. Nu vet jag att du snart ska kuska runt i en vecka med, i allt väsentligt, två mäniskors packning (minus tält) så då kanske den lättare TNFsäcken inte är en dum idé. Det är nästan ett kilo annat du kan ta med.
 
Tack för era synpunkter!

Tack för era synpunkter. Den Lundhagssäcken jag testade var nog i tyngsta laget. Jag behåller kanske TNF-säcken så kan jag lägga den sparade tusenlappen på något annat vikt eller platsbesparande.

Fotnot: Vilket projekt! gå på promenad: en veckas packande, en veckas kartplanerande. Tusenlappar i prylar, hur gjorde man förr?
 
Tack för era synpunkter. Den Lundhagssäcken jag testade var nog i tyngsta laget. Jag behåller kanske TNF-säcken så kan jag lägga den sparade tusenlappen på något annat vikt eller platsbesparande.

Fotnot: Vilket projekt! gå på promenad: en veckas packande, en veckas kartplanerande. Tusenlappar i prylar, hur gjorde man förr?

Man tog sin ryggsäck, packade ner mat och lite extrakläder och gav sig iväg. Inte höll man på och funderade så mycket över om man skulle skaffa något nyare och bättre bara för att man skulle ut och gå lite.

Fotnot: Det var mycket enklare att ge sig ut innan man började hänga på Utsidan och insåg hur mycket man "borde" tänka på.
 
Min Crux AK 57 väger 1250 gram. Det är ingen fjäderlätting utan har ganska rejäl väv och inre aluminiumram, avbärarbälte och höjbart topplock osv. Finns i tre fasta rygglängder. Men den passar tydligen min rygg perfekt och tål rejäla bördor utan att krångla.

Min gamla Berghausrygga på 65 l hade inställningsbart bärsystem, sidofickor, mellanbotten, frontöppning med mera. Jag kommer inte längre ihåg den exakta siffran men jag vill minnas att den vägde drygt 2,5 kg. Men då jag köpte den i tonåren och växte hela tiden var det väldigt bra med en ställbar rygglängd som fortfarande satt bekvämt så jag slapp köpa ny rygga med jämna mellanrum. Sådant spelar också in.
 
De senaste somrarna har jag använt en Acrux, vattentät, 65 mycket rymliga liter.
Den väger sådär 1900 gram, men utan topplocket hamnar den under 1700.

Ett lite problem är bältet. Det har två kuddar som är skjutbara. Man måste alltid komma ihåg att skjuta dem bakåt för bästa stöd. När kuddarna åker framåt (och bältet är oknäppt) tenderar dessutom bältet att sno sig, vilket ger påfrestningar på sömmarna som det är fäst i.
Man bör hitta ngt sätt att fixera kuddarna.

Jag skulle önskat 10 färre av dessa rymliga litrar och aningen bättre bälte.
 
Fotnot: Vilket projekt! gå på promenad: en veckas packande, en veckas kartplanerande. Tusenlappar i prylar, hur gjorde man förr?
Jag tror man kartplanerade i två veckor, i alla fall om man var inbiten fjälldåre. Men visst ligger fokus ibland (ofta?) mer på utrustningen än på vad man ska ha den till.
Man tog sin ryggsäck, packade ner mat och lite extrakläder och gav sig iväg. Inte höll man på och funderade så mycket över om man skulle skaffa något nyare och bättre bara för att man skulle ut och gå lite.
Exakt, det är konstigt så sällan den diskussionen kommer upp egentligen?

Som sammanfattning kan sägas att det ju redan i trådstarten lät som att du fastnat för den ena säcken. Då är det lättare att välja. Jag hoppas du blir nöjd med den och att slantarna kan läggas på annat (t ex tågbiljetter så du kommer iväg med all utrustning!)

Billigt friluftsliv har diskuterats en del, väldigt intressant t ex för mig som är student. Sök i trådarna så finns flera matnyttiga pryltips även för den som inte duger till att sy sitt eget tält!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.