Fjällvandringsryggsäck ca 55-60l?

Då var det dags att fjällvandra i sommar, vi är tre som ska gå 5 dagar på kungsleden. inför vandrinen är det ett par saker som ska köpas in, t ex en ryggsäck. då det är första gången jag vandrar i fjällen(jag är 17år) så har jag aldrig köpt en riktig ryggsäck så därför behöver jag tips från er. kraven jag har på den är att den ska rymma ca 55-60l, vara hyfsat lätt och eftersom jag inte är pigg på att köpa ryggsäck så ofta så ska den hålla länge. prislappen på ryggsäcken är upp till 2000kr. hittils har jag tittat på bergans helium, är det en bra ryggsäck för ändamålet? ge tips på bra säckar!
 
Då var det dags att fjällvandra i sommar, vi är tre som ska gå 5 dagar på kungsleden. inför vandrinen är det ett par saker som ska köpas in, t ex en ryggsäck. då det är första gången jag vandrar i fjällen(jag är 17år) så har jag aldrig köpt en riktig ryggsäck så därför behöver jag tips från er. kraven jag har på den är att den ska rymma ca 55-60l, vara hyfsat lätt och eftersom jag inte är pigg på att köpa ryggsäck så ofta så ska den hålla länge. prislappen på ryggsäcken är upp till 2000kr. hittils har jag tittat på bergans helium, är det en bra ryggsäck för ändamålet? ge tips på bra säckar!

Granite Gear Vapor Trail är mitt ryggsäcksval i den storleksklassen. Den är (framförallt) lätt, bekväm och enkel. Efter att ha släpat omkring på tre-kilos-säckar i flera år har Vapor Trail gjort mina steg åtskilligt lättare.

http://www.getout.se/index.asp?item=12912
 
Kommer ni att ha tält eller ska ni sova i stugor? Om ni ska ha tält är ca 55 liter rimligt, men om ni ska sova i stugor så skulle jag ha satsat på ca 35 liter. Det räcker gott, du kan köpa en mindre, lättare och billigare säck som fungerar suveränt som "resa bort över helgen"-säck eller dagtursäck ifall det nu visar sig att fjällvandring var överskattat. (Yeah right ; )

För en 55 l-säck är Bergans Helium inget dumt val, och inte GG Vapor Trail heller. Om du vill titta på riktigt lätta säckar så kolla även i Lättpackningsforumet, kanske framför allt på diskussionerna kring GoLite jam2. Det är dock en typ av säck som kräver att man övar lite på packteknik innan.
 
Granite Gear Vapor Trail är mitt ryggsäcksval i den storleksklassen. Den är (framförallt) lätt, bekväm och enkel. Efter att ha släpat omkring på tre-kilos-säckar i flera år har Vapor Trail gjort mina steg åtskilligt lättare.

http://www.getout.se/index.asp?item=12912


Jag kan bara instämma. Gått från 100 litersäck á la + 2kilo till GG Vapor trail 55-60 liter på dryga kilot :) Skön, lätt och verkar ha bra kvalitet.
 
Då var det dags att fjällvandra i sommar, vi är tre som ska gå 5 dagar på kungsleden. inför vandrinen är det ett par saker som ska köpas in, t ex en ryggsäck. då det är första gången jag vandrar i fjällen(jag är 17år) så har jag aldrig köpt en riktig ryggsäck så därför behöver jag tips från er. kraven jag har på den är att den ska rymma ca 55-60l, vara hyfsat lätt och eftersom jag inte är pigg på att köpa ryggsäck så ofta så ska den hålla länge. prislappen på ryggsäcken är upp till 2000kr. hittils har jag tittat på bergans helium, är det en bra ryggsäck för ändamålet? ge tips på bra säckar!

Kan bara säga att Vapor Trail fungerar bra för mig!

/Tomas
 
Och vill du inte ha en riktigt så lätt rygga kan jag rekommendera haglöfs matrix. Jag har en på 50 l, den räcker mer än väl till mitt 3 manna-tält och den utrustning jag behöver för 5 dagar. Jag har för mig att den även finns i en version på 60 liter.
Min väger ungefär 1,7 kg.
Den sitter riktigt bra på ryggen och känns som att jag skulle kunna bära den hur länge som helst.

Till helgens vandring är den dock lite stor, mina grejer tar slut på ungefär 2/3 av höjden, och bärsystemet är klart överdimensionerat (packningen väger nog in på ca 12 kg). Så jag är lite sugen på att komplettera med en rygga i den viktklassen som de andra killarna pratar om...

Men som sagt, om du i slutänden kommer bära ca 20 kg (som många faktiskt gör första gångerna de ger sig ut), så skulle jag rekommendera tex matrix-säcken.

/OJ
 
Men som sagt, om du i slutänden kommer bära ca 20 kg (som många faktiskt gör första gångerna de ger sig ut) [...]

Jag skulle rekommendera en lättare säck så kommer du inte göra det misstag jag gjorde första gången, dvs släpa mer extra grejer bara för att det går. ;)

Skämt åsido, du måste förstås se till både den volym och vikt du kommer hantera. Har du riktigt lätta och små grejer så kan du bära en veckas soloutrustning för tälttur inkl mat i en 35 l-säck, om du har lite mer normala prylar så kommer du behöva typ 55 l för en veckas tälttur. Inget tält = mindre packvolym. Till exempel, ni ska vara tre stycken. Jag förmodar att ni bara har ett tält; då kan man fördela ut utrustning (tält, kök, mat) på ett sånt sätt att man kommer ner lite ytterligare i volym och vikt..
 
tack för alla snabba svar! jag tror att jag kommer kunna hålla vikten på packningen på under 15 kg eftersom jag gärna betalar lite extra för lätta, bra grejer och skaffar en utrustning som håller länge.
som du sa alven så ska vi ju dela på ett tremannatält och dela på pacnkingen. ryggsäcken ska förmodligen inte användas för stugturer.
 
tack för alla snabba svar! jag tror att jag kommer kunna hålla vikten på packningen på under 15 kg eftersom jag gärna betalar lite extra för lätta, bra grejer och skaffar en utrustning som håller länge.
som du sa alven så ska vi ju dela på ett tremannatält och dela på pacnkingen. ryggsäcken ska förmodligen inte användas för stugturer.

OK, i så fall ska du absolut inte köpa en så tung ryggsäck som jag har :)

/OJ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.