klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L

Har googlat och inte hittat någon jämförelse mellan dessa två ryggsäckar. Jag sitter och funderar över vilka skillnader som existerar mellan dessa ryggsäckar. Jag ser att båda ryggsäckarna har sina uppenbara pros and cons och dessa skiljer sig åt beroende på situation.

Det jag mer specifikt är ute efter är väl:
  1. Bärsystemet
  2. Material
  3. Storlek - Gör de extra 15L stor skillnad? man kan tex köpa till extra fickor till Arvaker. På båda ryggsäckarna värkar det som att du kan spänna fast tältet i toppen på säcken. Dock ser det ut som att Mjölner 2.0 har längre ram som förbättrar fasthållningen av tältet?
  4. Vikt - Är det värt de extra grammen för att få 15l extra?
  5. Pris - Vad är det som kostar ca 2000kr mer på Mjölner 2.0 ryggan?

Sedan om ni vill kan ni som har kunskap gärna dela med er av era egna erfarenheter och hur ni upplever ryggsäckarna!

För mig värkar båda ryggsäckarna vara ett bra alternativ! Dock värkar det som att Arvaker är lite vassare på grund av pris och att man kan få 75L storlek med de extra fickorna som finns.

Hej,

Jag har en Arvaker 60 l och en äldre Mjölner. Det jag tilltalas mest på Mjölner 2.0 (som jag tycker är för dyr) är förlängningen av ryggsäcksramen. Jag har extrafickor av de flesta varianter till båda säckarna, den jag använder är nätfickan. De andra ligger kvar hemma.

Jag har dock oftast min 30 l säck, men just nu går jag utan sovsäck och tält, dvs dagsturer. Enda anledningen att ta en Mjölner är väl långa vandringar m tält och sovsäck, där man inte kan dela på vikten med vandringsparntner. Annars klarar jag mig på 60 l.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
@underlig hök - Ja precis! Har också funderat på det du skriver. Med en Mjölner 2.0 borde det var möjligt att klara sig 2-3 veckor med mat osv, om man lastar tältet utan på. Har själv en 65L och känner att den ryggsäcken är fullt tillräcklig för 1 veckas vandring allt ryms inuti ryggsäcken även mitt tält (Hilleberg Akto).

Får väl ta och rannsaka mig själv om vad mitt verkliga behov är. Borde gå att lösa matfrågan på annat sätt också än att bära med sig allt från början.

Tack för ditt svar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips