Wilderness systems vs Seabird, Byggkvalité och känsla?

Jag kommer att köpa min första kajak till våren. Har paddlat en del med hyr/låne kajaker.

Frågan jag tänkte ställa här handlar om byggkvalité och den allmänna "känslan" angående dessa två märken. På många sätt är denna frågan högst subjektiv men det skulle ändå vara intressant att höra vad ni har att säga.

När jag surfat runt (på internet alltså) så ser dessa två märken någorlunda likvärdiga ut. De har modeller i grovt sett samma prisklass och storlek. Jag tycker också att båda "ser" mycket trevliga ut.
Wilderness systems säte ser juh fantastiskt trevligt ut och läser man bla på detta forum är det många som tycks suttit skönt i den.

Jag undrar om någon har paddlat bägge dessa märken och har någon preferens?
Egentligen är väl all info ni kan tänkas ha om dessa märken intressant.

De två modellerna som jag tittat lite extra på är dessa.

Expedition LV 480
http://www.stockholmkajak.se/seabird-kajaker/expedition-lv-480-

ZEPHYR 155
http://www.wildernesssystems.com/pr...uring_performance_zephyr/zephyr_155_seakayak/

Tack på förhand
 
det beror väl lite på din egen storlek vilken kajak du ska välja. jag har provsuttit zephyren och jag hade lite väl långa ben för att komma ner i den på ett smidigt sätt. jag är 192 och väger en del : )
jag tror att den är det rätta valet om du ska ha en kajak att leka med i vågor. ska du paddla mer normalt så kanske seabirden med roder är att föredra.

seabirden är väl i 3-lagers så den blir ju stabilare skrov på. zephyren är väl enlagers och lite känsligare för hur man förvarar den. wilderness sits är ju väldigt skön. seabirdsitsen är bra om man gillar att sitta lite högre i kajaken.
jag TROR att skotten sitter fast bättre i wildernesskajakerna.
sen är det ju roder på den ena och skädda på den andra.

bearwater.fi 18 km öster om helsingfors säljer det du söker till BRA pris : )
det lönar sej oftast att ta sej en tur dit. alla utom 1 av personalen talar svenska om det behövs och dom är mycket tevliga.
annars är det väl vitudden som gäller om du väljer seabird. dom går ju alla fall igenom kajakern ordentligt innan dom säljs så det förhoppningsvis inte ska blir några problem.

http://vitudden.com/kayak_18_se.php

http://www.bearwater.fi/kauppa/kajakit/retkikajakit/ab)__zephyr_15.5_ja_16.0_/

sorry att jag inte hade nån jättekoll. men ett bra lågpristips fick du i alla fall.
helsingforsresa med bil brukar gå att få för ca 1100 spänn
lycka till från en som gärna åker till finland : )
 
"zephyren är väl enlagers och lite känsligare för hur man förvarar den"

Jag har läst liknande inlägg tidigare, att de skulle vara känsliga mot solen. På vilket sätt visar detta sig. Blir det permanenta skador, och huuuur känsligt är det?
Just nu lutar det nog mot Zephyren.


De gånger jag har paddlat med roder har jag inte riktigt gillat det, men det är förstås en vanesak och något man ska lära sig använda.
Att sitta lite högre i kajaken som du skriver om Seabirden tror jag inte att jag gillar, men det vet jag då faktiskt inte.

Men som sagt, det här med enlagerskajak och solljus är jag mycket intresserad av.
 
jag vet faktiskt inte hur känslig vanliga rotationsgjutna är.
själv har jag sålt alla mina glasfiberkajaker och har nu bara prijon. den plasten har ju ett formminne så den går tillbaka om den blir bucklig. jag förvarar dom i båtskjulet så dom får inte så mkt sol på sej därinne.

för nåt år sen i spanien såg jag otroligt mycket kajaker liggande på ställningar nere vid en hamn. där blir det ju otroligt varmt på sommaren. men större delen av dom kajakerna va "hinkplast"
glasfiberkajaker fanns det max 5-10 stycken av. så nog bör det funka även i värme. men man kanske ska tänka lite på hur man förvarar dom. typ så det inte blir som när man lägger en optimistjolle på en lite kulle på markenå sen efter ett halvår undrar man varför den blivit intryckt i botten.
jag har mina hänger å dom blir lite bananformade. men det rätar ut sej igen när man använder dom. dom korta står på fören mot en vägg.

ang sitthöjden så kan du ju sitta typ mot botten i zephyren, om du har remmarna i sitsens framkant lösa. drar du åt dom så höjer du ju upp sitsens framkant så mycket du vill.
jag gillar att sitta lågt. men sånt är ju väldigt olika från person till person
andra kanske gillar att sitta högt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Lavskägge Wilderness Systems Paddling allmänt 2
Björnb Wilderness Systems "Sealution II" Paddling allmänt 4
Adrian_Dahlquist Wilderness 145, Snigel? Paddling allmänt 1
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
sussief Seabird Discovery 430 Paddling allmänt 4
Vraket Seabird expedition HV Paddling allmänt 1
P-E Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird. Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
Indigobarn SeaBird Scott LV Paddling allmänt 13
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
fraola Sittställning Seabird Design Expedition Paddling allmänt 10
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
csj Seabird Design 600 Sport Paddling allmänt 8
kajakhampus Epic, Seabird, inuk etc Paddling allmänt 2
aa99 SeaBird Expedition HD-PE Paddling allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.