Ryggsäck 60-75L, köpråd?

Kika på vad för funktioner som fyller dina behov bäst. Jag uppskattar fickor på höftbältet vilket tillåter mer avskalade byxor för min del. Stretchfickor på sidorna av ryggsäcken är bra att ha. Inte alla säckar som har det som standard (Klättermusen b.la). Sen dessutom ska ju bärsystemet funka för just dig.

Kajkan i all ära - äger en 75l - den är tung. Smått bylsig. Skön att bära men i mitt fall är det väldigt sällan jag fyller den med min nuvarande utrustning. Min nuvarande trotjänare är Klättermusens Tor 60L. Sjukt skönt bärsystem men saknar vitala funktioner som fickor på höftbältet och har bara en stretchficka på sidan. Mao inte helt rätt val för mig i efterhand. Skulle jag tillåtas göra om det köpet så skulle jag nog titta på en Fjällräven Abisko 55/65l istället

Ett annat alternativ istället för att låsa sig vid detaljer om fickor på bältet etc. är att helt fokusera på en säck ”du gillar” & sedan som vi gör med motorcyklarna lägga till/ta bort/förändra tillverkarens design så det funkar perfekt för just dig för vilken säck/motorcykel är 100% för alla? Ingen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

avslutad210712

Gäst
Osprey Aether 70 liter

har burit över 20 kg utan problem med bärsystemet

Du kommer få lika många svar som det finns ryggsäckar på marknaden :)

Jag är nöjd med min Exped Lightning (60l) + Exped Flash Pocket (10ish l)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips