Hur mycket får plats i en Osprey talon 44?

Hej!

Jag har en vision för sommaren, nog för att det kasnke är vintern som borde projekteras så har jag snöat in mig på en idé!
Jag ska bege mig ut på en lättpackad cykeltur i fjällen i sommar, på en enhjuling.

Ni som är skeptiska redan här kan lugna sig, det är inte enhjuling (men kika gärna på http://enhjulingsfolket.se om ni är nyfikna) som inlägget ska handla om.
Men för att cyklingen ska bli njutbar så måste packnigen va liten och lätt!
Jag siktar på under 10 kg på ryggen för sådär 3-4 dagar ute, inkl mat alltså. Men kanske ännu lättare eller lite tyngre, ska testa lite olika vikter under cyklingen och se hur jobbigt och obekvämt det blir.

Ryggsäcken måste sitta om en handske för att det ska gå att köra på lite, det blir en del hoppande och jag vill inte heller ha bakvikt..

Packningen ser ut att bestå av i huvudsak följande prylar..
Mont-bell -1C sovsäck för 660 gram
Downmat 7 ca 800 gram
Tarp hemmabyggd, kanske 500 gram.
Optimus crux gaskök 93 gram,
Primus litech trail kettle.. 1 liter kastull med tillhörande lock, 10*11 cm stor, gasflaskan får plats inuti, även köket.. 230 gram.
Idetixteko packaway regnställ.
cyklar i typ löparskor, troligtvis inga andra skor ska med.
+ kompakt mat

Jag är nästan sugen att sikta ner mot 33 liter.. men är det möjligt öht?
På 44litern så får jag ju bottenöppning och och det gör det ju lite enklare att packa upp.
Men en 44literssäck är ju lite mindre allsidig till dagsturer osv.. eller lite mer overkill snarare.

33litern väger 900 gram typ och 44litern 1100 ungefär, och jag har en osprey aether 70l som sitter toppenbra, och talonsäckarna ser löjligt välgjorda ut..

Skulle jag fråga om enhjuling skulle jag inte fråga här, här är det packningens vikt volym och hur bra det istter som är fokus..
Och jag är ingen ultralightare i vanliga fall, det här är bara för att det ska funka på enhjuling!
Men klart ni får fråga om ni är nyfikna..

Cykeln har 24*2.6" däck och är bombproof.
Finns lite bilder och berättelse från en liten tur för nån vinter sen, så kanske ni se ratt det faktiskt går. http://enhjulingsfolket.se/viewtopic.php?id=627

Hade!
 
Haha, dethär var ju ett kul sammanträffande. Jag har just beställt en Talon 33, just för detta ändamål!

Jag ska ju också ut på osupportad enjulingstur i sommar. Men jag tar Cokern. (stor 36" enhjuling ifall nån undrar).
Tänkte cykla från Finland till Unicon(enhjulings-OS) i Köpenhamn, och kanske vidare söderut sedan.

När du säger en tur i fjällen, vad exakt menar du då? Jag försöker skapa en bild av vilken slags terräng det handlar om.


Vi tänker väldigt lika när det gäller utrustning. Kan ju jämföra min preliminära lista med din.

PHD Minim Ultra sovsäck, 365g
Insulmat Max Thermo liggunderlag, 630g
Tarptent Contrail skydd, ca 700g
Osprey Talon 33 ryggsäck, 850g
MSR Pocket Rocket kök, 86g
MSR Titan Tea Kettle, 118g, samma system som dig, allt får plats i den.
Diverse kläder som jag inte hunnit fundera på ännu.
+ en massa elektronik, eftersom jag kommer blogga hela grejen.



Jag försöker få ner vikten så mycket som möjligt, men tar i beaktan att jag troligtvis kommer vara ute över en månad. Jag kommer ju i huvudsak cykla rakt fram på väg, och störs därför mindre av vikten än dig. Dessutom kan jag fästa en del prylar direkt på enhjulingen.

Du som ska ut med MUnin (mountain unicycle), måste tänka ännu mer på vikten. Jag störs direkt jag har någon extra vikt när jag cyklar med min 24-tummare. Liggunderlaget tycker jag i alla fall du ska byta mot nånting lättare. Enda orsaken till att jag har ett tyngra liggunderlag är att jag ska vara ute så länge.

Jag tycker också att du ska satsa på Talon 33. Köper du 44 kommer du ta med dig aaalldeles för mycket grejer.



Det låter som ett väldigt kul projekt! När på sommaren har du tänkt dig att genomföra det?


/Muni-Sailor
 
Vilke roligt sammanträffande!
Jag råkar givetvis ha en bild av vad för terräng jag är ute efter! :D


(klicka på bilden)

DVs fina smala sigar, rötter och skit är inget problem utan tvärt om bara roligt.
Inga direkta toppturer men inga problem om det går uppför (klättrar bättre på 1 än 2 hjul).

Och talon 33 ska väl vara väldigt mycket lillebror till 44an? Ska väl inte ha nån direkt ram och ingen öppning i botten, men ska fortsätta kika.

Sen är jag fundersam på om allt går ner.
Har du testat med din packning om det får plats? En överfull ryggsäck ger mig ingenting, och jag kommer inte ta med nått onödigt, men ett underdimensionerat bärsystem kommer innebära problem.
Kommer testcykla med packningen eller motsvarande vikt och kolla hur bra det funkar.

Men säcken ska jag köpa i butik så jag tänkte prov-packa lite och fundera på plats! För att se hur storleken är och hur dom är byggda.
 
Helt sjukt, men roligt:)

Du kapar nära halvkilot om du tar Ridgerest minsta istället för Downmat.

Vad väger enhjulingen, och är däcket också "bombproof"?

Raskesven
 
Helt sjukt, men roligt:)

Du kapar nära halvkilot om du tar Ridgerest minsta istället för Downmat.

Vad väger enhjulingen, och är däcket också "bombproof"?

Raskesven

Jo jag är medveten om att downmaten är bojsänket, men den är å andra sidan väldigt kompakt, skulle vara väldigt skönt att få ha en liten ryggsäck utan stora saker fästa utanpå..

Tror enhjulingen väger kring 6 kg, och har ett kenda-kinetics 24" däck, gjort för att vara bakhjul på DH cyklar.. 2.6" brett och riktigt stadigt!

där skrev jag vad jag stoppat ner i min 31-liters talon.

Det var ju toppen! Så en 44liters så får jag sådär 10 liter över till mat.. Det blir ju perfekt! För mat måste med..
Och 44an ska väl va lite bättre att bära än 33an om jag har förstått saken rätt, med ramen osv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...