Hur mycket ryms i en 45 literssäck?

Jag funderar på en Lowe Alpine 45:55 men undrar hur mycket det egentligen får plats i den? Behöver få in ett Hilleberg Nammatj 3 GT, Sovsäck, Liggunderlag, Kläder, Mat, Vatten, Vindsäck och mer.

Tänkte använda den framförallt på dagsturer till helgturer i fjällen då min Powerframe på 130 liter+ är lite för stor!

Ni som har 45 och 55 literssäckar får gärna skriva ned vad ni får ner i säcken även om det inte är av samma modell!
 
Varför byta

Att få ner tält, vindsäck, sovsäck, förstärkningskläder, kök, mat etc. etc. så tycker jag nog att minst 100 liter är lämpligt, varför byta?

Däremot på dagsturer där du skippar tält, sovsäck etc. så anser jag att ca 50 l är en lämplig volym för att få med det som behövs.

Mitt resonemang bygger på att slippa komprimera allt hela tiden, tycker inte om det när det är kallt...
 
Att få ner tält, vindsäck, sovsäck, förstärkningskläder, kök, mat etc. etc. så tycker jag nog att minst 100 liter är lämpligt, varför byta?

Däremot på dagsturer där du skippar tält, sovsäck etc. så anser jag att ca 50 l är en lämplig volym för att få med det som behövs.

Mitt resonemang bygger på att slippa komprimera allt hela tiden, tycker inte om det när det är kallt...

Kanske bör förtydliga, ska använda säcken på toppturer så bör vara bekväm i klättring såväl som gång.
 
Två säckar

Ta den stora som transport till om du ska ha med dig övernattning, tolkar att du inte tar med tält etc. upp på toppen, eller?

Ta med en mindre säck för toppturen.

Eller är det så att du ska ha med allt till toppen? Då skulle jag rekommendera en 60-80 liter där du fokuserar på att ha utrusning som tar liten plats.
 
Jag har nyligen sålt min PowerFrame då jag inte kunde låta bli att fylla den, mest bara därför att det gick... Nu har jag en liten Osprey på 68 liter som känns som en fjuttig dagsrygga i jämförelse.
Det bästa utav allt är att numera så bär jag tält, sovsäck och liggunderlag och kommer inte upp i samma vikt som Bergansen vägde helt tom.
 
Skall vi börja från början med hur lite känner du dig komfortabel?
3p GT tält verkar helfel på topptur.
Kläder? Vilka?
Liggunderlaget bärs utanpå.
Börja med rimliga prylar, lägg sen kvar det du inte behöver under dan i tältet och börja dagsturspacka därifrån.

Din första fråga var av nivån hur långt är ett snöre? Det beror på mycket. Berätta hur du ser på det.

go tur
 
Skall vi börja från början med hur lite känner du dig komfortabel?
Kan bara instämma. Beror extremt mycket på. Finns mer än en på detta forum som klarar en vecka på 34 liter. Andra tar sig inte till jobbet med en så liten rygga.

45 liter kommer du överraskande långt på. Beror mycket på den specifika ryggsäcken också, mäts väldigt olika och meshfickor, daisy chains etc kan uttöka en säcks volym avsevärt.

Men precis som seobserver säger, bäst är nog att kolla på vad man vill packa först. Sedan se hur mycket plats det minsta man vill ha med sig egentligen tar.

Som referens kan sägas att jag i en 38 litersrygga får ner ett tvåpersonerstält (exped venus II), tungt thermarest, dunsovsäck, komplett ombyte klöder, omnifuelkök med 2 liters kastrullset, 3 liter vatten, mat för 2-3 dagar och allt annat man traditionellt förväntas ta med sig på tur. Detta är alltså inte en lättviktspackning utan 16 kg pryttlar.

Den ryggan är dock väldigt stor för sina 38 liter och självklart är sovsäcken någorlunda hårt komprimerad.
 
Det uppenbara svaret på frågan om hur mycket som får plats i en 45-literssäck är väl 45 liter? Skämt åsido - om du berättar vad du vill ha med dig så kan vi säkert hjälpa dig hitta rätt storlek på säck.
 
Själv får jag ned tält för två, sovsäck, liggunderlag, kök, mat, kläder och necessär för totalt 7 dagar i en 38-liters. Matens volym uppskattades till ca 30-40% av volymen i ryggsäcken. Liggunderlaget och tältpinnarna fäster jag utanpå ryggsäcken.

Allt beror på hur mycket man kan komprimera sina saker och hur mycket man packar.
 
Det är ju inte bara hur mycket man kan trycka ner eller hänga på en liten säck, det du räknar upp som din packning medför ju ganska stor vikt och en mindre säck har många gånger ett bärsystem anpassat därefter.
Det du räknar upp som din grundpackning är nästa samma som jag brukar bära med mig i min Arcteryx Bora 80, även om mitt tält är aningen mindre (Nammatj 2GT). Bara tältet och sovsäcken kommer i princip att fylla större delen av en 45 liters säck (testade för en tid sedan mot en Haglöfs OXO 45 liter - bara tältet fyllde hela huvudfacket men då provade jag inte att sätta stängerna på utsidan och komprimera tältet maximalt), och varför bär du både tält och vindsäck?

Om jag tittar på min grundpackning och väljer bort utrymme i ryggsäcken för proviant och bränsle för längre vandringar skulle jag möjligen kunna få ner grundpackningen i en ca 55-60 liters säck.

Mitt tips är att du bär se dig om efter en 65-75 liters säck för att kunna rymma den utrustning du räknar upp. För dagsturer kan 55liter vara OK, för helgturer kan 65liter vara OK.
 
55 till 65 L låter perfekt, varför gå ner till 45 L, när söcken är för stor trycker jag in locket i säcken och drar åt, kanske inte rätt men det funker för mig.

Min 40 L säck tar iofs ett tält på utsidan och liggunderlag, men så väger den lite mer än en mindre robust säck på 50 till 65 L nej dit förslag 55 till 65 L kan inte vara fel. Det kan ju ha sin poäng att inte knöla ner ett vått tält i säcken men detta skall provas att den inte rör för mycket på sig eller hänger över huvudet när du har den fäst utanpå, blä, hatar det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.