val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm.

Hej! Jag har kollat in nedanstående ryggsäckar, eller om någon vet någon i liknande prisklass, maxpris runt en 700kr. Användningsområdet för ryggsäcken skall vara fjällvandring innehållande fiske i 10-13 dygn. Ifall nu inte någon av dessa skulle duga, så länka gärna här vad ni har för tips/råd osv. Är tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.

http://armygross.se/taktisk-utrustn...bundeswehr-tysk-combat-ryggsack-olivgron-65l/

http://armygross.se/taktisk-utrustn...m-assault-ryggsack-50l-gragron-foliage-green/

Den här vart jag lite nyfiken på men vet inte om den kanske är för stor? http://armygross.se/taktisk-utrustn...-tec-mossad-combat-vandringsryggsack-100l-od/
 
Jag måste råda dig att undvika militära ryggsäckar, och kopior av dem. Dessa ryggsäckar är ofta designade för att bäras med stridsselen och splitterskyddsvästar, vilket gör dem olämpliga och ibland mycket obekväma i civilt bruk.

Att döma av de länkarna du har i ditt inlägg så söker du något relativt billigt. Mitt bästa tips blir då att du söker begagnat, och letar efter en gammal klassiker, nämligen en fjällräven gyro från 1970-1980tal. Dessa kostar runt 300-500:- och borde fungera perfekt för ditt ändamål.

I regel är begagnade "märkessäckar" ett bra alternativ vid begränsad budget. Kolla blocket, och googla efter exempelvis:

- Bergans
- Berghaus
- Lundhags
- Fjällräven (undvik de nya ryggsäckarna, som har träram. Flera användare här på utsidan har negativa erfarenheter
 
om du söker lite här kommer du att upptäcka:

1. en "combat" rygga för 300 kr, 65 liter är skräp
2. slanta upp 1500-1800 och du kan få en berghaus vulcan från amazon.co.uk som håller 10 år framåt
 
Jag vet ingenting om de säckarna du länkar till. Men, jag får ganska dåliga vibbar av dem. Ingenting jag skulle köpa utan att ha provat först och jag skulle definitivt inte vilja lita på en av de säckarna 2 veckor på fjället. 50 liter känns dessutom litet för en sån långkörare (om du nu inte råkar köra verkligt UL).

Kolla här på "Prylmarknaden" - "Stora ryggsäckar"(http://www.utsidan.se/classifieds/list.htm?_hier=1&objectcategory=221). Där hittar du just nu flera bra säckar runt 1000-lappen.

På Tradera kan du ibland hitta en Haglöfs Alaska för så lite som ett par hundralappar.
 
För vandring och fiske skulle jag rekommendera dig att leta på nätet efter en begagnad ramryggsäck i 70-80 liters storlek, ex Fjällräven Raven (med eller utan gyroram) eller Haglöfs Alaska/Grönland. Dena typ av säck kan du hitta för de summor du nämner och det är svårt att hitta en mer praktisk ryggsäck till ex fiske. Ramen är utmärkt att spänna fast fiskeutrustning och spötuber;)
 
Ramsäckar är underskattade tycker jag. Ofta sköna att bära och ramen är fästpunkt för allt möjligt som kan bäras högt och nära lodlinjen. Har man en tung systemkamera är det väldigt skönt att hänga remmen på ramspetsarna och ha kameran på magen. Bra ventilation blir det också.
En beggad Alaska eller liknande får du för några hundringar och de är verkligen bra även om de ser gamla ut och namnet inte innehåller "tech" eller "system" eller nåt liknande.
 
Tycker man alltid ska välja en ryggsäck med ordet 'combat' i namnet. Det blir liksom mer på riktigt då. Som vanligt när det är en nyreggad användare som länkar till en webshop undrar man om det är fråga om dåligt maskerad marknadsföring?
 
Ryggsäck och kängor är det du inte bör snåla på. Får du problem med rygg/axlar eller fötter blir vandringen snabbt ett helvete. Så gör dig själv en tjänst och köp ordentliga grejer och det går att komma undan ganska billigt ändå.
Ingen av ryggsäckarna du länkade till tycks ha något ordentligt höftbälte. Mycket viktigt eftersom det ska avlasta största delen av vikten.
 
För det priset så blir det svårt om inte du tar nått begagnat - men då kan du få en bra ryggsäck.

Ett nytt alternativ men dom ligger mellan 1200-1500 är en klon på Brittiska PLCE systemets största säckar.
En kopia http://www.huntingandmilitarystore....r-bergen-rucksack-british-army-dpm-2771-p.asp

Kvaliten skall tydligen vara rätt ok men du får ju inte den livslängden som hos ett dyrt system i samma klass , men då får man punga ut med en 5-7 tusen.
Sök lite nya omdömmen på den säcken - kan vara ett bra alternativ om du inte är ute ofta.

Den har ganska mycket godis som sidofickor som kan göras till dagsturspack o fack med mera
och skall klara 2-4 veckors total offline från Ica maxi.

Du letar iaf efter en 100 liters säck - inte nån 60liters.
 
Hej och tack för svar, svar ja jag är nyreggad användare men ej ny inom skog och fiske, enda som är nytt för mig är just vandringen, och den sträcka och tanken på dagar jag skall vara borta. Kängor har jag, riktigt fina och hållit i 3år med både jakt och fiske vår, sommar och höst, så dem är "inkörda" men inte slitna om man nu kan säga så. Anledningen till att jag länkade till dem ryggsäckarna ovanför är inte för att göra reklam, och det vill jag verkligen understryka! Utan för att jag var nyfiken, vandring för mig har varit 2-3 dagars sträckor med en rygga på 35L och den ryggsäcken känns något för liten för denna tur, och jag har inte allt för bra ställt med pengar och dem ovanstående var billiga men har jag nu bockat av från listan av tänkbara inköp. Ska kolla lite begagnade väskor nu denna månad och se vad jag kan hitta för något.

Tipsa gärna mer om bra fiske&vandrings ryggsäckar är ni vänliga, alla svar är jag tacksam för!
 
För det priset så blir det svårt om inte du tar nått begagnat - men då kan du få en bra ryggsäck.

Ett nytt alternativ men dom ligger mellan 1200-1500 är en klon på Brittiska PLCE systemets största säckar.
En kopia http://www.huntingandmilitarystore....r-bergen-rucksack-british-army-dpm-2771-p.asp

Kvaliten skall tydligen vara rätt ok men du får ju inte den livslängden som hos ett dyrt system i samma klass , men då får man punga ut med en 5-7 tusen.
Sök lite nya omdömmen på den säcken - kan vara ett bra alternativ om du inte är ute ofta.

Den har ganska mycket godis som sidofickor som kan göras till dagsturspack o fack med mera
och skall klara 2-4 veckors total offline från Ica maxi.

Du letar iaf efter en 100 liters säck - inte nån 60liters.

Hej! Ja något i den stilen hade jag kunnat tänka mig, har läst på lite grand nu istället för att ställa frågan rakt av och inser att jag hade hittat en del svar på egen hand istället för att starta en ny tråd, men misstag är mänskligt får jag väl säga då.. Ja jag kan då säga att jag inte kommer att använda just den här ryggsäcken jag tänkt köpa just för detta ändamål ofta, max en gång per år, kanske två om tillfälle ges.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
latin_weps Val av ryggsäck!!! Transportera 11
da_flower Val av ryggsäck utredning a la Kungsleden Transportera 12
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
Val av ryggsäck... Transportera 0
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.