Multifuel VS XGK

Behöver ett nytt kök och jag har tidigare erfarenhet av primus multifuel och jag har tyckt att det fungerat bra men jag måste inte ha ett primus igen. Jag har nu fått ett erbjudande att köpa ett MSR XGK till ett mycket bra pris och är lite fundersam för jag har aldrig användt MSR-kök tidigare.
Någon som har några förslag.
KOmigen nu övertyga mig!
 
Min erfa, XGK II och MFS/Omnifuel

yakman; sa:
Behöver ett nytt kök och jag har tidigare erfarenhet av primus multifuel och jag har tyckt att det fungerat bra men jag måste inte ha ett primus igen. Jag har nu fått ett erbjudande att köpa ett MSR XGK till ett mycket bra pris och är lite fundersam för jag har aldrig användt MSR-kök tidigare.
Någon som har några förslag.
KOmigen nu övertyga mig!

Ljudvolym: MFS ungefär som XGK (=ljudligt ;) ).
Omnifuel betydligt tystare, särskilt med kastrull på.

Pump: primus alla modeller bättre än MSR: s plastpumpar som jag åtminstone inte har kommit helt överens med. Detta är dock min subjektiva åsikt efter att pumpen flera gånger ramlat isär under användning (bajonettfattningen för pumpstången funkar inte helt klockrent). För att det ska inträffa katastrof torde dock krävas att backventilen kraschar samtidigt som pumpstången ramlar ut...

Brännare MFS sämre än XGK när det gäller att bränna fotogen, Omnifuel likvärdig med XGK för alla flytande bränslen.

Har 10 års erfa med XGK och 2 år med Omnifuel. Några månader med MFS ;).

//J
 
Lätt val

Jag har erfarenhet från flera olika multibränslekök. Mest av XGK och Primus Omnifuel (utveckling av multifuel(?)).

Inget av de omnifuel jag använt har övertygat mig. Läcker i packningar och går dåligt utan anledning, både på bensin och fotogen. Inte pålitliga, speciellt inte om man är lite vårdslös med dem, jag har använt dem på både sommar och vinter. Inget jag skulle köpa för egna pengar. En lite brasklapp om de förbättrat, kan finnas nyare varianter, de jag använt är nog tre-fyra år.

Jag har två XGK som är 8 år gamla, jag kan bara uttala mig om den gamla modellen. Det jag använt mest har ungefär 150 dagar under både vinter och sommar i tjänst. Det ser ut som det blivit överkört av något stort och tungt, bottenplattan har jag fått popnita fast igen. Någon gång har det gått lite sämre men då har jag bara tagit isär det och satt ihop det igen och vips så fungerar det igen. Många små idiotsäkra lösningar. Jag har alltid med mig en reservdelssats (mkt liten plastpåse) utifall att. Fungerar i ur och skur! Brorsan har lånat det och smält bly med, då har det stått igång i upp till tre timmar - inga konsigheter. Skaknålen gör det lätt att under gång bara skaka till på köket så är det rensat - smart!

Till XGK´s nackdel är att det är svårt att finlira med effekten, fullt ös eller död - bara att välja. Skulle jag välja mellan de två är det MSR som gäller.

Lycka till
 
skall man svära i kyrkan och...

skall man svära i kyrkan och slänga in ett nova i leken. varför inte ett Optimus?

(gillar mitt nova, även om man blir mobbad för ljudnivån)

/t
 
Re: Lätt val

AT; sa:
Jag har erfarenhet från flera olika multibränslekök. Mest av XGK och Primus Omnifuel (utveckling av multifuel(?)).

Inget av de omnifuel jag använt har övertygat mig. Läcker i packningar och går dåligt utan anledning, både på bensin och fotogen. Inte pålitliga, speciellt inte om man är lite vårdslös med dem, jag har använt dem på både sommar och vinter. Inget jag skulle köpa för egna pengar. En lite brasklapp om de förbättrat, kan finnas nyare varianter, de jag använt är nog tre-fyra år.

Jag har två XGK som är 8 år gamla, jag kan bara uttala mig om den gamla modellen. Det jag använt mest har ungefär 150 dagar under både vinter och sommar i tjänst. Det ser ut som det blivit överkört av något stort och tungt, bottenplattan har jag fått popnita fast igen. Någon gång har det gått lite sämre men då har jag bara tagit isär det och satt ihop det igen och vips så fungerar det igen. Många små idiotsäkra lösningar. Jag har alltid med mig en reservdelssats (mkt liten plastpåse) utifall att. Fungerar i ur och skur! Brorsan har lånat det och smält bly med, då har det stått igång i upp till tre timmar - inga konsigheter. Skaknålen gör det lätt att under gång bara skaka till på köket så är det rensat - smart!

Till XGK´s nackdel är att det är svårt att finlira med effekten, fullt ös eller död - bara att välja. Skulle jag välja mellan de två är det MSR som gäller.

Lycka till

Har samma erfaremheter med MSR, inga problem utom pumpen då, men däremot entingen fullt ös eller inget alls.

Känner inte igen det du har upplevt med Omnifuel, mitt ex uppförde sig exemplariskt, inga läckor eller problem, det gick som tåget i både kyla och regn. Det behövde inte rengöras under den tid jag ägde brännaren (rengjorde f ö aldrig XGK heller, det funkade ändå ;) ). Enda skälet till att jag bytte till Nova var att jag aldrig använde gas och inte ville släpa på den tyngre Omnini i onödan.

Nova är en helt annan fågel, jag tycker att det är bättre än både Omni och XGK, lättare, tystare och smidigare. Vissa säger sig ha problem med snabbkopplingen, mest i kyla. Jag anser att det är ett handhavandeproblem, i kyla får man helt enkelt se till att kopplingen låser. Gör man det, no probs, slarvar man kan det bli läckage.

Men nu var det ju Primus alt XGK det skulle handla om ;)...

//J
 
Jag har MFS och kan nämna några fler nackdelar:
Slangen kan gå av.
Ingen "shaker jet".

Men att det skulle gå dåligt på fotogen håller jag inte riktigt med om. Visst sotar det en del med sydamerikansk ful-fotogen, men med fin-fotogen från macken så går det superbra. Faktiskt den högsta effekt jag testat.

Att kuna köra på gas är bra om man ska gå i svenska fjällen eftersom dom fortfarande inte börjat sälja fotogen eller bensin på flera fjällstationer.
 
XGK II

Hej! jag har MSR´s XGK II och är nöjd med det som rent vinterkök. På sommaren har jag primus gaskök då det är mer praktiskt och mer lätthanterligt. XGK´t har fungerat problemfritt hela tiden bara man rengör det emellanåt. Pumpen är i plast som en ren säkerhetsåtgärd eftersom den smälter vid en ev. brand och då ska i allafall det rent teoretiskt unvika en explosion (vad jag fått höra). Tyvärr kan man bara reglera effekten mellan skållhett och förbannat (ursäkta ordvalet) hett! Min ena flaska med pumpen påmonterad på föll nyligen ner från en hylla så att pumpen sprack. Inte så kul och inte speciellt billigt. I övrigt ett bra kök med tillbehör som "snösko" t.ex. vilket gör det mycket flexibelt och svårslaget vintertid. Har tyvärr ingen erfarenhet av det andra köket du nämnde...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
JAXE MRS multifuel-pumpar? Kök och brännare 4
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
murrvas multifuel Kök och brännare 15
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
Joakim Ambrosson Kärl till multifuel Kök och brännare 7
filto338 Multifuel EX Kök och brännare 0
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
Hallqvist Primus multifuel Kök och brännare 9
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
saittam Primus - MultiFuel???????????? Kök och brännare 13
Punkrocker Multifuel? Kök och brännare 3
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.