En varning för Altra LONE PEAK 9+

Hej forumet! Jag har använt Altra Lone Peak under många år. Lone Peak 7 & 8 har jag haft i massvis med olika par, skor som har fungerat till all form av promenad, vandring och löpning. Jag avverkar många mil per dag i snitt och Lone peak 7 och 8 har aldrig någonsin varit ett problem. Här i dagarna tänkte jag köpa ett nytt par Lone Peak 8or men såg att Stadium körde REA och hade ett bra pris på Lone Peak 9+ vilket är de nyaste och fräsigaste. Så jag köpte ett par.....

I dagsläget har jag haft skorna i ungefär 3 veckor och promenerat/löpt ca 15 mil. Jag har varvat med andra skor men trots det upplever jag smärta överallt i benen, på alla dess mest konstiga ställen. Även fått ett skavsår, något jag inte haft på flera år.

Lone Peak 9+ har en del förändringar gentemot Lone Peak 7 och 8, så om du likt mig går i uppgraderingstankar, fundera till

Har läst -- men hittar inte länken nu men tror det vara på Reddit Trailrunning -- att Altra efter uppköp för något år sedan bytat till billigare sulmaterial som åtminstone gjort att de slits snabbare. Vore ju inte helt orimligt om det också påverkar svikten i skorna?

30 mil in på skorna och långpass igår som fungerade klockrent. Nu fungerar skorna som tänkt, var ett gäng mil inkörning dock....

Hej forumet! Jag har använt Altra Lone Peak under många år. Lone Peak 7 & 8 har jag haft i massvis med olika par, skor som har fungerat till all form av promenad, vandring och löpning. Jag avverkar många mil per dag i snitt och Lone peak 7 och 8 har aldrig någonsin varit ett problem. Här i dagarna tänkte jag köpa ett nytt par Lone Peak 8or men såg att Stadium körde REA och hade ett bra pris på Lone Peak 9+ vilket är de nyaste och fräsigaste. Så jag köpte ett par.....

I dagsläget har jag haft skorna i ungefär 3 veckor och promenerat/löpt ca 15 mil. Jag har varvat med andra skor men trots det upplever jag smärta överallt i benen, på alla dess mest konstiga ställen. Även fått ett skavsår, något jag inte haft på flera år.

Lone Peak 9+ har en del förändringar gentemot Lone Peak 7 och 8, så om du likt mig går i uppgraderingstankar, fundera till
Jag såg att bakkappan på hälen är högre och att den är omdesignad vilket kan vara ett problem för vissa. Sulan ska vara stummare också. Det är lite trist med bakkappan för jag har problem med hälsenorna och kan inte ha höga bakkappor så 9:an lär inte vara något för mig oavsett hur bra grepp den har. Jag tyckte att 8:an var hård nog i sulan jämfört med 7:an och om 9:an är ännu stummare så går de ju bort av den anledningen också. Jag får nog hålla ut och vänta på nästa generation.

Jag har också precis hamnat i ett par Lone Peak 9+. När det gäller sulan så har 9+ (vilken är den som vanligtvis säljs i Sverige) Vibram Megagrip-sula. Den brukar anses som bra. Vanliga "9" har en generisk sula, men den har jag inte sett till salu i Sverige.

Jag uppfattar Lone Peak 9+ som nog så mjuk i sulan. Jag hade inte velat ha någonting mjukare och svampigare än de. Jag provade också Altra Olympus. Den är ännu mjukare och borde passa de som vill ha rejält med dämpning.

Som alltid med skor -- prova och se vad som passar. Det finns inga skor som passar alla.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg