MTB/Hybrid/Racer

Hejsan!

Jag cyklar varje dag till jobbet, vilket är 2,2 mil t&r, vilket tar ca 40 min totalt. Jag tror att det kan kapas rätt mycket tid här, vilket nu har blivit lite av ett projekt.

Jag har en MTB med feta, breda, högfriktionsdäck gjorda för rejäl skogskörning. Vad skulle hända om man tex bytte till lågfriktionsdäck utan mönster? Typ http://www.biltema.se/ProductImages/27/large/27-918_l.jpg

Någon som gått från MTB->Lågfriktionsdäck->Hybrid med supersmala däck->Racer? Jag har aldrig cyklat en racer, men vet att det är extremt smala däck och växelsystemet är ju helt annorlunda. Vore kul med lite erfarenheter om någon bytt upp mot snabbare fordon.

// Jocke, nu med tävling startad mot sig själv..
 
Däckmönstret gör en hel del. Men sedan har ju en traditionell MTB en utväxling som inte är gjord för asfaltcykling, alltför få tung växlar och alltför stora hopp mellan växlarna.
 
Har cyklat Vätterrundan med fin snabb racer på 9:03..... provade sen cykla mtb... satte på slicks å racerkrans+ större framdrev(bara det stora) å tog mig runt på 9:37...så det går att göra en mtb hyfsat snabb ;)

/Janne
 
Däcken är den stora vinsten du kan göra, sen handlar det om luftmotståndet och det är det som är grejen med racer: du får bra sittställning. Luftmotståndet ökar snabbt med hastigheten, så när du börjar ligga nånstans mellan 35-40 km/h så finns det i praktiken inte så många minuter att tjäna ytterligare.

Men starkaste argumentet för racer: det är kul, måste testas!
 
Hur får man reda på hur smala däck man kan ha egentligen? Mina nuvarande däck är 26x1,95 och är riktigt tjocka, över fälgkanten med nästan 1 cm per sida (fälgen är 25 mm och däcket är 42,5 mm med skjutmått). Fälgen heter Alexrims TA19, dubbelväggig, 559x18, 6061H-T6. Säger det Er något?

Växelsystemet är Deore rakt igenom, 9 kuggar bak, 3 fram, 27 växlar. Men det tror jag får vänta, däcken verkar vara det som ska bytas först :)

Tillägg: Jag har Magura Julie hydrauliska skivbromsar, så det ska ju inte störa ev. däckbyte då det inte är några V-bromsar med balansering av vikt/avstånd till däck heller.

// Jocke
 
Hmmm... jag köpte just en Scott Sportster 45 som jag inser kanske har lite väl mönstrade däck. Inte lika som t.ex. Treks hybrider som original har en jämn slitbana i mitten. Jag tänkte motionscykla lite på kvällarna och inte köra till jobbet, 4 mil.... Bör jag ringa dem och be dem byta gummi innan jag hämtar ut cykeln rentav? http://images.pricerunner.com/product/image/174606619/Scott-Sportster-P55-24-Speed-Men-2010.jpg Hittar inte riktigt någon bättre bild på just originaldäcket.

Scott Sportster 45:
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2948.99878/scott-sportster-45-herr

Jag valde bort Scott Sub 45 som nog är mer landsvägsanpassad och har slicks mot att jag troligen kommer att vilja cykla lite grusväg då och då. http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2948.91539/scott-cykel-sub-45-herr

Ursäkta trådkapningen.
 
Cx!

Imho, så skulle jag, om jag vore dig investera i en cyclocross, och låta mtb:n få vara en sådan... en cx med skivbromsar blir betydligt bekvämare, snabbare och roligare att cykla på än en kompromissad mtb.

Mina 5 öre...
 
För att göra det lättare att värdera min åsikter får du en snabb koll på mig som cyklist:
Jag är uppvuxen i en cyklande familj och har alltid gillat att cykla i olika former.
Första riktiga jobbet efter studenten var som cykelbud vilket jag jobbade som i fyra år.
Numera cyklar en del landsväg och mycket MTB i skogen och på fjället.
Vardagscyklingen sker på en stålram med långa skärmar, BMX-pedaler, stelt baknav (fixie) och frambroms.

Mest vinst gör du i att slänga på smalare däck. Eller egentligen är det inte så mycket bredden som vikten och avsaknaden av mönster som är grejen.
Köp några som som är 1-1,3", de kommer funka på dina fälgar.
I stan, vilket jag antar att det är när det är pendling föredrar jag MTB framför racer eller CX då jag upplever att det ger lite mer kontroll och fartvinsten blir marginell när det ändå är annat som trafik och trafikljus som avgör. Små hjul är även lättare att accelerera med.
Växelsystem är bara att behålla men en idé är att byta till en lvg-kassett när du byter nästa gång för att få lite tätare steg. Då kan du även byta till en lite större klinga fram om cykeln ska vara dedikerad pendlare.
 
Jonas, jag har idag sökt på rätt många ställen efter rätt däck och har insett att 559 verkar vara mm i diameter på själva fälgen. Hittade ett 26 x 1,75 tum á 559 mm, helt slätt, men tyckte det var lite för brett? Någon som vet någonstans direkt så att man kan se ett på 1-1/3 tum bredd? Finns det någon online så man bara kan se hur det ser ut tro?

Fasen vad kul det är att sitta och spåna på modifieringar. Hade gärna velat haft en cykel till eller egentligen två, men pga platsbrist i liten lägenhet är det en cykel som gäller (plus en ihopfällbar Strida som jag gillar skarpt, men som kanske får stryka på foten då den inte används som den bör).

// Jocke
 
Kan inte låta bli att reflektera kring vikterna också, min cykel väger 11,9 kg vilket jag tycker är riktigt tungt. Har lyft vissa racers som väger under 10 och de känns som fjäderviktare jämfört med min. Ser att Scott anger 12,4 kg på länken ovan som lättaste hybriden?? Trodde hybrider var lättare?

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ake_nyberg Konvertera mtb-däck till mer slicks...:-) Landsvägscykling 9
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
srpp cyclocross med rakt (MTB) styre Landsvägscykling 3
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
BASKAGGE Hybrid för Ringsjön o Vättern runt Landsvägscykling 6
Motormannen Hjälp att välja hybrid? Landsvägscykling 9
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11
decaf Hjul till hybrid med skivbroms? Landsvägscykling 3
tosch Nytt styre till hybrid Landsvägscykling 9
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
Krim Storlek hybrid Landsvägscykling 11
gott cykelköp - sportcykel/hybrid Landsvägscykling 2
schildt Missljud från baknav på hybrid Landsvägscykling 8
tpv917jj Racercykel -> hybrid Landsvägscykling 5
qonzo Vilken hybrid är bäst? Landsvägscykling 11
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.