Ramstorlek Racer

Hej alla glada!
Jag har idag en crescent ltc 800 av årsmodell ca 2005-2006 eller nått sånt. Köpte den begagnad för två år sedan. Det är modellen so har en liten svängd stödarm inne i ramen i hörnet där sadelstolpen sitter. Cykeln är märkt storlek 51 men om jag förstått det rätt är det mountingbikestorlek man hänvisar till?

Jag cyklar inte som någon elitcyklist men trampar ändå iväg 10 mil eller mer varje vecka. Jag upplever under de längre turerna att jag sitter lite för långt bak. När jag cyklat några mil och det börjar kännas i leder osv så hittar jag mycket mer kraft och mindre smärta i knäna om jag flyttar fram min rumpa på sadeln. Problemet är att jag hamnar i ett läge på sadeln där det snabbt gör ont i rumpan istället. Sadeln sitter så långt fram det går men sadelsstolpen är av typen svängd bakåt om ni förstår vad jag menar. Har sett att det finns sadelstolpar som har fästet helt rakt upp och då hade man vunnit några cm framåt sas. Avståndet fram till styret känns helt ok kroppsmässigt om än jag saknar liggläge i motvind(därav tankar mot racer).

Min fråga och mina tankar kretsar kring mindre ram, men också vad som motsvaras av min 51 cm ltcram i racervärlden med de mått man använder där. En farhåga jag har är att mindre ram eg bara innebär närmare till styret då ju vinkeln från vevparticentrum är samma på de olika storlekarna av olika modeller. Tänker man sig då samma höjd mellan sadel och vevparticentrum så borde en mindre ram ge samma läge för underdelen av kroppen oavsett ramstorlek sas. Jag vill ju få fram rumpan i förhållande till vevparticentrum i första hand. Dvs jag vill inte få fullt så myckte utsträckning av knävinkeln där den är som störs sas. (någon som fattar vad jag pratar om överhuvudtaget? :S) . Ett problem i sammanhanget är att cykeln jag köpte var utrustad med icke original 175 vevarmar och även om det inte är mycket så är det ändå 5 mm mer än vad jag läst rekommenderas för min längd som är stolta 174 cm ovan marken. Tacksam för all hjälp om någon begriper mitt problem!?

Mvh
Jerka (som tittar på racer men är vääääldigt osäker på vilken storlek jag ska titta på. Funderar på att följa rekommendationerna men välja en storlek mindre än vad som rekommenderas till mina mått?)
 
Skaffa en stolpe utan "set back" och testa, det finns en del billiga. Men var noga med diametern på stolpen, de mäts i tiondels mm. Enklast är om du kan läsa på din befintliga stolpe vad den har för diameter, de är ofta märkta. Eller ta med stolpen till en bra cykelhandlare.

Ramstorlek uppges ofta som ett mått mellan vevpartiet och ett tänkt horisontellt topprör. Ibland mäts detta centrum-centrum, ibland yttermåtten. Att jämföra olika tillverkares mått blir därför oftast svårt. Dessutom är det ett rätt ointressant mått eftersom det är relativt lätt att höja och sänka sadeln.

Ett betydligt intressantare mått för storleksjämförelser är hur långt det är mellan centrum av framgaffeln och centrum av sadelstolpen, detta mätt vågrätt. Kallas effektiv topprörslängd. Det är nämligen svårt att ändra detta avstånd utan att påverka cykelns geometri. Flyttar man bak sadeln ändras tyngdpunkten och flyttar man fram styret (med en längre styrstam) så ändras hur snabbstyrd cykeln är.

Längden på vevarmarna brukar uppges som kortare på racer av någon anledning, men 175 mm är standard på MTB och funkar för de flesta. Även på racer. Kör man dessutom MTB med 175 mm vevar är det smart att ha samma längd även på racern, annars kan knäna bli griniga.

Griniga knän kan också bero på att pedalklossarna inte sitter rätt, dvs. du får en vridning i foten eller att sadelhöjden är fel.

Experimentera med olika sittpositioner!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacmontagne Vilken ramstorlek? Landsvägscykling 10
Pleppo Ramstorlek Landsvägscykling 3
Tano Ramstorlek Landsvägscykling 4
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.