Vilken hybrid är bäst?

Har kollat en del på hybrider nu och kommit fram till tre alternativ:

Trek FX 7.3
Nishiki Pro SL
och Specialized Sirrus Sport

De är hyfsat jämlika, både i pris och komponenter.
Någon som har lite tips om vilken som är bäst? Någon erfarenhet kanske?

/Alexander
 
Äger en Trek7.3

Hej

Jag köpte en Trek7.3FX för drygt ett år sedan. Har väl åkt några hundra mil på den sedan dess.
Använder den mest till jobbpendling.
Cykelvägen är 13km enkel resa varav 5km på grusväg och några hundra meter på jord/skogsväg. Ibland hänger jag på cykelvagnen för barnen också...lämnar/hämtar dem på dagis före/efter jobbet.
Rätt krävande vardagsanvändning alltså. Höst och vår så är det rena lervällingen på vissa ställen.

I stort sett nöjd med hojen. Haft loss bakre växelföraren ett par ggr för grundlig rengörning+ övrig ljustering av bromsar och styrlager. Bytt bromsbelägg nån gång också.
Så här i efterhand hade jag nog valt skivbromsvarianten av 7.3:an. Är rätt trött på v-bromsarna som då och då ligger och skrapar mot fälgen....Dels pga att skit hindrar dem att gå tillbaks ordentligt och dels pga att hjulen blir lite småvinda med tiden. Med skivbromsar så blir det i alla fall inte lika känsligt om hjulen vindar lite (tror jag. har aldrig ägt skivbromsar).
 
Apollo team race?

Jag är själv i färd att köpa en hybrid. Har tittat på Apollo team race på sportson, deras eget märke alltså. Låter väldigt prisvärd. Är det någon som har erfarenhet av apollo cyklar?
 
Valet är gjort

Har nu beställt en Nishiki Pro Sl, kommer någon gång i veckan. Gjorde det hos sportson och det är bra att veta att de har studentrabatt (10% på cyklar och 20% på övrigt sortiment).
Har dock inte kollat på Apollocyklarna alls. När jag gått in i butikerna (har kollat i flera olika sportsonbutiker) helt öppen om förslag, har de aldrig erbjudit eller ens nämnt någon apollocykel. Tycker att det är lite konstigt när det är (som du säger) deras egna märke. Kan de va så att de är bristfälliga i kvaliteten? Priset är ju ganska lågt?!
Lite research i ämnet är rekommendera. Du vill inte köpa en billig cykel bara för att den är billig liksom. Begagnat kan (om priset ska vara lägre) vara intressant!

Ha de gött
/Alexander
 
Hej

Jag köpte en Trek7.3FX för drygt ett år sedan. Har väl åkt några hundra mil på den sedan dess.
Använder den mest till jobbpendling.
Cykelvägen är 13km enkel resa varav 5km på grusväg och några hundra meter på jord/skogsväg. Ibland hänger jag på cykelvagnen för barnen också...lämnar/hämtar dem på dagis före/efter jobbet.
Rätt krävande vardagsanvändning alltså. Höst och vår så är det rena lervällingen på vissa ställen.

I stort sett nöjd med hojen. Haft loss bakre växelföraren ett par ggr för grundlig rengörning+ övrig ljustering av bromsar och styrlager. Bytt bromsbelägg nån gång också.
Så här i efterhand hade jag nog valt skivbromsvarianten av 7.3:an. Är rätt trött på v-bromsarna som då och då ligger och skrapar mot fälgen....Dels pga att skit hindrar dem att gå tillbaks ordentligt och dels pga att hjulen blir lite småvinda med tiden. Med skivbromsar så blir det i alla fall inte lika känsligt om hjulen vindar lite (tror jag. har aldrig ägt skivbromsar).

Tack! Låter nästan precis som jag tänker använda min blivande cykel. Men kan man få 7.3:an med skivbromsar? och vad blir det för prisskillnad isf?

Vad bör jag annars tänka på inför mitt cykel köp?

Vilka modeller bör jag testköra innan jag betsämmer mig?
 
Pro SL

Har haft en Nihiki Pro SL i två år och är supernöjd. Det skulle nog vara ännu bättre om jag skötte den mer. Skivbromsar är nog att föredra då man cykelpendlar även på vinterhalvåret. Största problemet var då jag i år satte på vinterdäck (rejält bortkastat denna "vinter"). Då fick jag fixa nya skärmar eftersom dubbdäcken tog lite mer plats.
/Patrik
 
Jag har beställt en Trek Soho 3.0.
Det kändes riktigt skön, kanske lite väl dyr. Men men..
Senast jag köpte en ny cykel var 94 så jag valde att gå upp en prisklass.

Hoppas hojen och vårvindarna kommer samtidigt, så jag kan prova den..
Jag har tänkt att använda den till:
-Träna
-Dra cykelkärra med 2 kanttar i.
-Cykelsemetster.

Förslag på vad jag skall bestycka den med motages gärna..
 
Bra hybrid

Hej!

Jag har haft Pro SL men av diverse omständigheter så har jag nu under 200 mil haft möjlighet att grensal en Crescent Logic 388 (i år heter den visst Sport 388). Var lite skeptisk i början, men cykeln är beytdligt bättre än Pro SL. Både komfortmässigt och att träna aktivt på. Har heller inte haft några tekniska problem med den. På min sitter Shiman 550 hjul, i stället för 500.

En cykel värd en titt på!

/psm
 
Apollo team race

Jag är själv i färd att köpa en hybrid. Har tittat på Apollo team race på sportson, deras eget märke alltså. Låter väldigt prisvärd. Är det någon som har erfarenhet av apollo cyklar?

Hej Hannes. Jag cyklade till Lissabon (4500 km) på Apollos team race-cykel. Den höll hela vägen, med 25 kg packning! Kan verkligen rekommendera den. Vi är oskiljaktiga nu...

Elin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.