Hjälp att välja hybrid?

Hej!

Ny på sidan och har inte cyklat speciellt mycket sedan högstadiet, dock är jag bara 24 och vill komma igång med cyklingen igen. Dels för att få extra motion utöver min löpning och simning, dels för att snabbt och snärtigt kunna ta mig på byn och handla eller ta en lite längre helgtur med tält när andan faller på. Det kommer mest bli asfaltsvägar och eftersom jag vill ha en lite mer sportig cykel har jag bestämt mig för en hybrid. Färdigmonterad pakethållare, skärmar och belysning är ett krav.

Så, jag var helt inne på en Crescent Kebne men efter att ha googlat runt och funnit att de inte alls ska vara den kvalitétscykel som de var för 20 år sedan är jag osäker... vad säger ni? Har istället hört mycket gott om Nishiki, Trek och Merida men vilken av dessa borde jag satsa på?

Mvh
 
Om du vill köra m packning tycker jag att du bör välja en cykel där du kan ha ganska breda däck. På Nishiki Pro SL får du tex bara plats m 37 mm däck, vilket jag tycker är lite för lite (dessutom är det svårt att hitta bra dubbdäck när de ska vara så smala). Kolla vilken däcksbredd som får plats i gaffeln på de cyklarna som är intressant.

Jag tycker att du ska ta bort kravet att det ska finnas färdigmonterade pakethållare, skärmar o lyse (möjligtvis är dynamolyse ett bra krav). Se bara till att allt går att skaffa o montera o räkna inte det i priset så blir du lite mer flexibel i vilken cykel på kan köpa.

Lycka till!
 
En Crescent Kebne har ett rekommenderat pris på 7295kr. Så där någonstans borde väl din budget ligga?

Kanske att en Nishiki 401 som du köper en pakethållare till kan vara något?

Trek gör ju helt okej cyklar men hittade ingen bra Hybrid med skivbromsar där.
Annars såg ju T220 trevlig ut.

Merida har ju S-Presso 100-D Gent som verkar klart intressant. Även den behöver du köpa till en pakethållare.

Själv kör jag på en Nishiki 501 2009 som är väldigt snarlik årets 401.
Jag gillar skivbromsarna samt att den har odämpad framgaffel. En aning tung men en riktig slitvarg.
401 och 501 levereras med breda 40-622 däck.
 
Jo, glömde lägga till att jag inte kommer att använda den under vintern och att prislappen får inte överstiga 7 000 kr. Crescent Kebne från 2011 går lös på 5 995 kr hos Haga Cykel. Eller vad tror ni om denna Marvil: http://www.hagacykel.nu/cyklar/hybridcyklar/marvil-monte-carlo-24-vxl.html

Blir det inte samma prislapp om man köper en billigare naken cykel och sedan ska köpa till skärmar, pakethållare och belysning? Dessutom spar man ju tid och krångel med montering?

Tack för de snabba svaren! :)
 
Det är ju inte omöjligt att Hagacykel bjuder på montering av skärmar och pakethållare m.m om du köper en naken Hybrid. Jag köpte min 501:a hos Hagacykel och de bjöd iaf på monteringen av ramlås och belysning. Om inte annat så rör det sig nog bara om en struntsumma för dem att montera prylarna.

Ser ju att Hagacykel har bra pris på Crescent Kebne så nu är den kanske prisvärd?

Ser även att de har en naken Nishiki 2011 Intro 24vxl för 3495kr. För 1500kr till så borde den vara fullutrustad med skärmar, pakethållare, lås och belysning.
 
Vilket märke skulle ni välja av Crescent, Trek, Nishiki eller Merida? Ser att alla verkar vara i samma prisklass så att hitta en billigare cykel som kan vara bättre verkar ju vara svårt, däremot prisvärdheten som sagt...

Är skivbromsar ett absolut krav enligt er även för vardagscyklaren?

Vissa förordar kedjeväxel framför navväxel, varför det?

Det viktigaste verkar vara ram, bromsar och växlar om jag förstått det rätt men det är ju svårt att veta vad som är bra grejer om man inte är insatt. Shimano verkar ju de flesta vara överens om att det inte är något skit iaf, så mycket kan jag! ;P
 
Det är väldigt trevligt m skivbroms, det tar bättre o distinktare än de fälgbromsar jag har provat o är inte lika påverkad av regn, snö o slask. Och så slipper man all skit som kommer från bromsbeläggen samt slipper byta bromsbelägg o slita på fälgarna.

Jag tror inte att märket på cykeln spelar så stor roll. Kolla vad de har för växelkomponenter o nav. Växlarna för att det ger bättre cykelkänsla m bättre växlar (växlar mer distinkt o så). Naven för att du kommer att slita ut de hyfsat fort om de är dåliga (500 mil tror jag mina Linus nav på Nishiki Pro SLD höll). Den enda cykeln jag har m Shimanos billigaste grupp skulle jag inte rekommendera till nån (Shimano Alivio).

Jag tycker att det är bättre m kedjeväxel det ger ett störra dynamiskt omfång för växlarna o samtidigt liten skillnad mellan olika växlar.

Det är en djungel...
 
Allt handlar ju om prioriteringar... Vad vill du lägga pengar på och vad vill du göra med cykeln ?

Kedjeväxel ger inte lika mycket motstånd som en navväxel utan kraften du ger blir fart. Visserligen mer att hålla ordning på, göra rent och smörja men å andra sidan betydligt enklare att utföra servicen själv. Också enklare att byta delar om något skulle gå sönder.

Skivbromsar är en väldig skillnad mot fälgbromsar. Mycket mer distinkta och kontrollerade och sliter inte heller på fälgen för det gör faktiskt fälgbromsar. Däremot ska du se till att ha skivbromsar med olja och INTE mekaniska skivbromsar, ingen egen erfarenhet men de ska tydligen krångla betydligt mer. Om detta stämmer vet jag ej. Själv har jag med olja.

Var man tvungen att välja märke bland dom du räknar upp hade jag valt Nishiki. Crescent Kebne diggar jag inte alls, ser väldigt tråkig ut jämfört med hur andra hybrider är ihopsatta och Trek och Merida har jag inte läst mycket om.

Gå in på happymtb´s forum och kolla där också. Mycket kunnigt och hjälpsamt folk där..

Mvh // Johannes
 
Kan meddela att jag nu bestämt mig för att gå på MagArnes förslag om en Nishiki 401. Cykelhandlaren hade monterat på pakethållare för samma pris och jag fick pruta åt mig 50% rabatt för belysning fram/bak och flaskhållare med vattenflaska. Skivbromsar (dock mekaniska, men man kan inte få allt tänker jag), kedjeväxel och de ganska breda punkteringsskyddade däcken. Tror jag kommer bli nöjd, cykeln kändes iaf rätt rejäl när jag provcyklade den. Dock så glömde jag helt bort ringklockan i prutet, och det är det väl lag på att ha om jag inte minns fel?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
johannord Nybörjare med nybörjarcykel behöver hjälp med komponenter. Landsvägscykling 10
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
stirre Hjälp en nybörjare med cykelval Landsvägscykling 10
Magi Hjälp en nybörjare. Cykelköp Landsvägscykling 3
warhol Hjälp med komponentval Landsvägscykling 7
fiddeliten cykelköp hjälp Landsvägscykling 10
Nariman12345 Är i stort behov av hjälp med cykelval Landsvägscykling 7
liquidmonkey energi drickar??? hjälp :) Landsvägscykling 26
Persson_ Nytt cykelköp, hjälp behövs! Landsvägscykling 14
Maxon Hjälp, jag är nybörjare!! Landsvägscykling 6
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
antonsund hjälp att identifiera pedaler och kloss Landsvägscykling 2
gro tappat ett kullager, hjälp? Landsvägscykling 9
Polderr Hjälp med Garmin Mapsource, Landsvägscykling 4
Nybörjaren Nybörjare,hjälp! Landsvägscykling 4
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
vid klickande ljud när man inte trampar ska gå att välja bort hur? Landsvägscykling 12
HenrikRosen Vilken trainer skall jag välja Landsvägscykling 10
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
BASKAGGE Hybrid för Ringsjön o Vättern runt Landsvägscykling 6
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
decaf Hjul till hybrid med skivbroms? Landsvägscykling 3
tosch Nytt styre till hybrid Landsvägscykling 9
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
Krim Storlek hybrid Landsvägscykling 11
gott cykelköp - sportcykel/hybrid Landsvägscykling 2
schildt Missljud från baknav på hybrid Landsvägscykling 8
tpv917jj Racercykel -> hybrid Landsvägscykling 5
qonzo Vilken hybrid är bäst? Landsvägscykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.