Hybrid vs racer

Kollega försöker få med min på en cykelträningsresa till Mallis i vår.
Tydligen cyklar ALLA på racer, jag har aldrig ens suttit på en racer utan kör en hybrid.

Min fråga är hur hopplöst långt efter kommer jag att ligga med en hybrid mot deras racergäng?
Man kan också formulera problemet som hur snabbt kommer jag att bli vän med en racer?

Självkart går det inte att ge ett svar på frågorna men kanske kan jag få era funderingar och tankar.
 
Hopplöst långt efter skulle jag säga om de är vana cyklister, men det beror ju lite på hur stark du är också, men det är faktiskt rätt stor skillnad mellan en hybrid och en modern racer.

Hyr en hoj där nere, tror du rätt snabbt kommer bli vän med den, men sittposition och så är ju lite annorlunda men det är riktigt skoj att cykla på en modern kolfiberracer.
 
Hopplöst långt efter skulle jag säga om de är vana cyklister, men det beror ju lite på hur stark du är också, men det är faktiskt rätt stor skillnad mellan en hybrid och en modern racer.

Hyr en hoj där nere, tror du rätt snabbt kommer bli vän med den, men sittposition och så är ju lite annorlunda men det är riktigt skoj att cykla på en modern kolfiberracer.

+1

Eller med färre ord "hur långt är ett snöre?" alt. "42"

Som jag har förstått det hyr man med fördel bra cyklar i på Mallis. Ta med egen sadel och pedaler, om du har vettiga sådana, och hyr cykel.
Du kommer garanterat bli ifrånåkt utför om du är ovan vid bockstyre och kommer antagligen vara rätt trött i ryggen av en lite ovan sittposition. Å andra sidan skulle du antagligen vara trött i handleder och axlar samt bli värre ifrånåkt på platten om du cyklar hybrid.
 
Med så ojämna träningskamrater måste ÄSA (återsamlings område) planeras före start, du bör hyra hoj så lär du dig mer om olika modellers för och nackdelar.
go tur
 
Var dock konservativ

Om du tänker hyra racer, se till att de vet om att du inte är så van och ha stommen från styret till röret högre alternativt vänt åt fel håll... de är oftast vinklade lite neråt i färdriktningen, du vinner 2 till 4 cm och du kommer att att ha det lättare att greppa ner och sitta lite mer upprätt. Racer har faktiskt färdelen att du kan växla positionen, men sitter det redan väl lågt har du lite nytta av det, jag behövde några månader innan jag vande mig med den låga positionen, men testa det inte på en semester...
 
Du bör nog köra räcer, men fråga din polare om du kan få köra hans räcer eller CX någon dag utan halka så att du får lite vana.
Fråga också om det är tänkt att ni ska klungcykla eller om ni kommer hålla avstånd.
Det är enligt mig inte lämpligt att köra klungcykling första gången på Mallis utan att tidigare ens kört räcer eller har vana av sådan cykling.
Kan du däremot få cykla under förutsättningar som du är bekväm med så är Mallis ett toppenställe att introduceras till räcerhojar.
 
Mallorca är ett av de få ställen där det går att hyra racercyklar av god kvalitet. Passa på och gör det istället för att släpa med en hybrid på flyget. Prisskillnaden mellan transportkostnaden och hyran brukar inte bli så stor.
 
Racerhojar

har normal ganska låg placering av styret vilket kan ta tid att vänja sig vid. Vid leverens av ny cykel är ofta framgaffelns övre rör ganska långt/högt och styrstammen (A-headset) sitter upphöjd med brickor.

Kanske är hyrcyklarna sådana i viss utsträckning på Mallorca? Det vore en fördel för den som är lite ovan av racerposition.

Thure
 
Hej

Jag har varit nere på mallis och kört ett par gånger och det blir nog sväng nästa år i Mars v11 oxå :)

Har alltid hyrt racer och skulle rekomendera dig att gör det samma, en helt annan upplevelse än hybrid. Cykeluthyrarna är vana vid nybörjare och kommer att hjälpa dig med intällningar mm inte något att oroa sig över.

Jag har alltid med mig egna pedaler och skor har du inte det så slänger dom på ett par vanliga pedaler åt dig. Cyklingen tycker jag är så otroligt fin, fina vägar och bilisterna visar hänsyn.

Sedan kommer du att se mängder av cyklister.. Vi kanske syns på torget i Petra ;)

Mvh Håkan
 
Hei Lasse. Kunne ikke motstå å svare deg :) Om din kompis vil ha deg med på racer så er det for din egen del:) Det går snart å venne seg til den sykkel måten (normalt å "tippe" 2-3 gang hvis du ikke er vant med å bruke sykkelsko). Hvis du er nøye med å finne en som er passelig til deg,vil du snart "gå i ett med racern" å opplevelsen blir litt "æ gjer mæ aldrig" som vi sier :) Det å sykle Hybrid med bagage på ferie/tur vil man aldri slutte med.Det er en helt egen opplevelse.Men du vil snart oppdage at sykler er som ski.Langrenn kontra Skøyting:) Tren litt først så du blir "bestevenn" med sykkelen.P.S. Alle passe ikke samme type sykler, mye pga ulike rammer.Ønsker deg masse lykke til å nyt turen,den må du være med på :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
BASKAGGE Hybrid för Ringsjön o Vättern runt Landsvägscykling 6
Motormannen Hjälp att välja hybrid? Landsvägscykling 9
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11
decaf Hjul till hybrid med skivbroms? Landsvägscykling 3
tosch Nytt styre till hybrid Landsvägscykling 9
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
Krim Storlek hybrid Landsvägscykling 11
gott cykelköp - sportcykel/hybrid Landsvägscykling 2
schildt Missljud från baknav på hybrid Landsvägscykling 8
tpv917jj Racercykel -> hybrid Landsvägscykling 5
qonzo Vilken hybrid är bäst? Landsvägscykling 11
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.