Racer eller Cyclo Cross

Jag blir mer och mer sugen på att börja cykla landsväg och kanske även några motionslopp. Jag har idag en Nishiki 501 som brukscykel men den känns lite väl tråkig och klumpig att plöja asfalt på.

Dock är jag lite kluven på vad jag ska satsa på? Racer eller Cyclo Cross.
Fördelen med en Cyclo Cross är ju att den är så lätt att anpassa till så många olika underlag. Men, blir den som en hybrid? Bara en massa kompromisser och är egentligen inte bra på nånting?

Jag har ju min 501 hybrid som duger utmärkt på grusvägsutflykter och skulle komplettera en renodlad räcer. Fast ibland vill man ju ta den där turen över bondgården med 3km grusväg och då är väl en Cyclo Cross med 28 slicks eller grövre bättre än en racer på 23 däck?

Min "vill ha" känsla säger en Cyclo Cross med skivbromsar men okunskapen är stor och därför ställer jag dessa frågor så jag hamnar på rätt spår.

På vintern tänkte jag hänga på en trainer-rulle och trampa inomhus.

Budgeten ligger på 10.000kr till att börja med.
 
Eftersom du redan har en hybrid att sätta dig på när det är grusvägar på menyn så är det väl roligare att satsa på en fullblodsräser?
 
En cross ger större frihetskänsla! Tidsmässigt blir det ingen stor skillnad på en racer och en cross när du kör dina lopp (förutsatt samma däck). Själv har jag en tourer med skivbromsar som fungerar ok både som cross, landsvägshoj, pendlare och touringlok. Hur snabbt det kommer gå beror mer på benen och däcken än om hojen är 2-3 kilo lättare.

Ett litet räkneexempel:

Egenvikt 85 kg, utrustning, vatten kläder skor mm 5 kg. Cykel 10 eller 12 kg. Dvs totalt 100kg vs 102 kg, dessutom har vikten liten betydelse när det är plant...

Föresten, jag skulle gärna vilja ha en lätt racer oavsett ovanstående argument :)
 
Skall

du cykla i regnväder med nya cykeln? Stänkskärmar är då en mycket bra utrustningsdetalj. På min sommarracer som jag cyklar hela sommarhalvåret på dagligen till och från jobbet har jag SKS Raceblade long som är OK men inte jättebra som stänkskärmar. Ser den nivån på stänkskärmar som minimum på en pendlarhoj. Jag har kompletterat skärmen bak med en extra skärmbit som minskar stänket och gruspålagringen över vevlager och framväxel.

Med en cyklocross finns mera plats för skärmar och det talar för cyklocross. Skivbromsar minskar underhållet dvs tar bort behovet av att ekra om hjulen med nya fälgar vilket behövs rätt ofta om man cyklar mycket.

Köp en begagnad hoj och känn dig för vad som passar dig. Då kan du i stort sett få tillbaka pengarna om du vill byta senare.

En racer kan du få i bättre skick om du köper begagnat jämfört med en beg cyclocross.

Ramstorleken är som alltid viktig på en sån här cykel. Får du tag på en cykel med en liten förhöjning av styret kan det vara en fördel.

Thure
 
Jag tycker att min racer funkar ok även på grusväg. Ingen dröm m okej.

Köp en racer om det är landsväg du vill cykla. Som jag förstår det inlägg ska du inte pendla m cykeln o behöver därmed inte bry dig om stänkskärmar o sånt.
 
Nja så värst mycket regn blir det nog inte men det kan säkert bli våta vägbanor men det är ju i stort sätt samma sak. Nu bor jag ju tyvärr inte 2,5 mil ifrån jobbet längre vilket var en underbar sträcka att cykelpendla några gånger i veckan. Nu får jag ta mig i kragen och träna på fritiden.

Även om jag har tummen där den ska på handen föredrar jag en lättskött cykel. Nästan så jag skulle vilja ha en http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cross/day-one/day-one-alfine-8 för att göra det så enkelt som möjligt.

Ni kommer alla med riktigt bra argument för båda typerna av cyklar. Jag väntar med spänning på fler svar.

I slutet av augusti har jobbet ett träningsjippo med en straffet genom hela Sverige och där jag ska vara med och cykla Nyköping-Linköping 10mil mitt i natten. Vore trevligt med en ny cykel tills dess ifall jag får sällskap av några med räcercyklar. Kommer bli tungt att hänga med på min Nishiki 501 då ;-)
 
Ett viktigt argument för skivbromsar är att man inte slipar ner fälgen. Det har hänt mig ett par gånger med vanliga fälgbromsar, men då efter någon säsong med vintercykling som är rätt grisigt i Sthlm, plus kanske slarv med tvätt. Annars funkar racer som sagt bra även på lite ruffigare underlag, så var det ju allt som oftast på den gamla goda tiden...!
 
Om oron handlar om några kilometer grusväg ibland så är det tveklöst en riktig racer du ska skaffa.

Vad det gäller bromsarna så är det mekaniska på alla crossar nu, eller i sällsynta fall hydraliska med en konverterare vid bromshandtagen. Nästa år släpper SRAM rena hydraliska bromsar för landsväg, och det kanske tar 3-4 år innan de är på en motiverad prisnivå. Fälgbromsar vs hydraliska skivor skulle göra valet lätt, men mekaniska på lvg känns verkligen onödig vikt.

Cyclecross är en tävlingsgren, så det är inte bara komponenter som skiljer utan även geometri.

Eftersom fälgarna generellt blir bredare i landsväg (bättre aerodynamik) så följer även ramarna med i utvecklingen. Räkna med att du får plats med 25mm eller tom 28 mm däck i de flesta ramar idag. Så där har du stora möjligheter att slänga på mer grus/vinteranpassade sulor.

Edit: Cykeln du länkade till är säkert en fin pendlarhoj, men växelregistret skulle aldrig räcka för mig på landsväg.
 
CycloCross

Jag har en cross (stevens team ultegea) och kör normalt med cx däck, men byter till vanliga hjul med slicks om jag bara skall cykla finasfalt, med två hjulpar kan du ju justera utväxlingen lite för slicksparet !

Det Jag tycker är skönt med cx är att jag slipper punkteringar trots rejält dåliga vägar hemmavid, är grymt skönt att dra på med cx:en på grusvägar...
 
Ja, det mesta pekar mot en renodlad räcer.

Ska väl ganska mycket till om jag ska bromsa sönder ett par fälgar på en säsong också.
Jag är flugviktare, 187cm och knappt 65kg.

Vilka komponentgrupper bör jag spana efter? 105 och Ultegra? Något jag ska akta mig för?
Finns det billigare komponenter som är ett bra budgetval?
 
Det är väl 7,5kg hojar i carbon du skall akta dig för. En 8-9kg stålhoj är ju heller inte så illa. Precis som Thure så rekommenderar jag en begagnad racer. Givetvis i rätt storlek. Utväxlingar bak och växelarms längd är utbytesdelar. 105 är ett utmärkt system. Även om det finns lättare grejor.
go tur
 
Varför

ger bredare fälgar bättre aerodynamik? Men du kanske menar fälgens höjd?

Däremot kan rullmotståndet minska med något bredare däck.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
7S Dödslängtan eller dåligt omdömme? Landsvägscykling 1293
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.