De blev ingen cyclocross utan en racer

Till slut så fick jag tummen ur och renodlade mitt cykelägande lite. Jag har varit sugen på en cyclocross för att kunna cykla på den både sommar o vinter. Men jag har inte riktigt trott på att en hoj är lika lämpad för -30 och 20 cm oplogat som landsvägscykling vid +30 och varm asfalt. Så jag sålde min hybrid, Nishiki Pro SL o köpte mig en ny fjolåring, 08´s Fuji Roubaix: http://www.clarksvilleschwinn.com/images/clarksvilleschwinnbill/fuji/road/performance/rou_4.jpg

Övrigt transport året om blir på en Fuji Sunfire. Dubbat eller slicks beroende på säsong.

Mvh
 
Senast ändrad:
Å nu är mina första 20 mil körda. Vilken skillnad! De 25 km/h jag normalt låg på med min Pro SL-hybrid, var rena tomgångskörningen på Roubaix. Mycket nöjd än så länge! = D

Mvh
 
Ny cykel

Hej.
Tre frågor:
- Hur mycket betalade
- Vart köpte du cykeln
- Vilka racercyklar valde du mellan/hur kom det sig att du valde just denna
/D
 
väldigt snygg cykel! Hoppas den är lika bra som snygg.

Och bra trampat. 20 mil första dagen är inte illa :)
 
Hejsan.

Jag har haft den några dagar nu så det blev absolut definitivt inte 20 mil första dan. Det tog lite tid innan jag lyckats få till alla inställningar.

Jag gav 8995:- för den hos Egon´s cykelaffär i Östersund http://www.egons.nu/. Det är alltså en -08.
Jag har inte valt särskilt mellan några olika utan ringt runt, tittat o känt, läst på olika forum samt lyssnat på folk i omgivningen som cyklar. Fast jag har positiva erfarenhetar av Fuji o Nishiki så jag ville gärna ha ett av dessa märken
Jag har sen försökt att sovra lite bland alla "måsten" då det är en rejäl prylsport... *
Då skulle den här vara rätt mkt cykel för pengarna för en som mig, som "bara" cyklar för att må bra o hålla lite kondis.

*Cykeln funkar utmärkt trots att jag har flaskhållare i aluminium isf carbon. :D

Mvh
 
Komplicerat

Jag läser också allt jag orkat på olika forum och det verkar mer komplicerat än vad jag trodde att köpa en racerhoj...
Jag springer en hel del, ca 4-5 mil per vecka men har nu blivit sugen på att komplettera med cykling (funderar på en klassiker nästa år), men har väldans svårt att få någon klarhet i vad jag ska köpa för cykel. Pendlar mellan att köpa nytt eller begagnat, helst vill jag ju köpa nytt och samtidigt få hjälp ev en kunnig handlare, men samtidigt har jag en begränsad budget (absolut max 10 000 kr) och vill få så mycket cykel som möjligt för pengarna...
Jag blir tokig, snart köper jag vad som helst bara för att få detta överstökat (samtidigt är ju 10 000 kr rätt mycket pengar)...
/D
 
Jo, jag förstår din "frustation".
Fast... De blir inte mer avancerat än du tillåter det att bli... Titta hellre på vad du inte vill underskrida . Jag var ute efter 105 bak o Tiagra samt aluram o gafflar. Växlar blev som jag tänkt mig fast det blev carbon fram o bak. Inte en susning om vilken carbon, vridstyvhet etc etc etc. Jag bryr mig inte heller.

Fast när jag hamnar i samspråk med "proffsen på gatan" så vet jag ingenting, känns det som. Trots min okunnighet hängde jag med på min förra hybrid, o hänger med ännu bättre nu. = D Detta trots att ett par "gatuproffs" kör med helcarbon-ram, carbon i flaskhållare o ultralätta hjul med några få ekrar som knappt cykelmekarna kan rikta på ett vettigt sätt.

Läs in dig på tester o så, så blir du klok. Forum kan vara förödande för ens förmåga till beslut. Det finns mycket kunskap, men man blir ju lätt rejält förvirrad o-så. Det handlar ju om desas stora intresse så då blir de så. Själv vet jag rejält mycket som är totalt ointressant att veta om Saab, för en normal Saab-ägare... ;-)

Mvh
 
Senast ändrad:
De 25 km/h jag normalt låg på med min Pro SL-hybrid, var rena tomgångskörningen på Roubaix.
Jag blir förvirrad, vad är det som gör skillnaden. Rullar däcken på din nya cykel så mycket lättare? För att cykeln är lite lättare och har en kvickare ram kan väl ändå inte spela någon större roll för snitthastigheten. För den tycker jag luftmotståndet måste vara den absolut största faktorn. Undrar hur mycket en lite lägre sittställning påverkar... om du nu pressar ner dig mer i nya cykeln alltså.
 
Jag blir förvirrad, vad är det som gör skillnaden. Rullar däcken på din nya cykel så mycket lättare? För att cykeln är lite lättare och har en kvickare ram kan väl ändå inte spela någon större roll för snitthastigheten. För den tycker jag luftmotståndet måste vara den absolut största faktorn. Undrar hur mycket en lite lägre sittställning påverkar... om du nu pressar ner dig mer i nya cykeln alltså.

Jo luftmotståndet ökar ju med kvadraten på lufthastigheten.
Nä, jag tror varken att däck eller ramvikt gör så himla mycket.
Jag överdriver ju lite när jag skriver tomgång... Men jag har, så länge ryggen tillåtit det, kört företrädes med händerna nere i "bocken" eller vad jag ska kalla det (nedersta greppet) , och det gör en jädra stor skillnad. Även toppfarten på min vanliga runda har ökat, så nog gör det för mig skillnad jmf med att sitta med ett rakt styre. Jag är 197 cm lång o cyklar på en 61-ram.

Det som beskriver detta lite roligt, är att en kompis till mig brukar hänga med mig på rundan. Inga problem tidigare. Nu var han "chanslös" att följa med, så han gick o-så o köpte sig en Fuji-racer några dagar senare. Hans kommentar i veckan var: " Jädrar, skillnaden är ju större än när jag bytte från Nissan till BMW M5" = D

Nu är vi jämna igen på rundan.
 
Jag läser också allt jag orkat på olika forum och det verkar mer komplicerat än vad jag trodde att köpa en racerhoj...
Jag springer en hel del, ca 4-5 mil per vecka men har nu blivit sugen på att komplettera med cykling...
Precis som jag. Nästan samma löpmängd och allt :)

Man vandrar lätt uppåt i spec när man fönstershoppar och pratar med folk/läser tester/läser på forum. Mins 105-grupp ska de va, kanske lägga en tusing eller två extra för att få bättre hjul osv... till slut har man en cykel som kostar tre gånger så mycket som man tänkte sig från början. Det ursprungliga syftet hamnar i bakgrunden.

Det är inget livsavgörande beslut. Jag löste frågan genom att köpa en begagnad cykel för 5 000 kr. Den är varken bättre eller sämre för mig än en ny hoj för fyra gånger pengarna. När jag känner att den inte längre räcker till säljer jag den för ett par, tre tusen och köper nåt annat. Nyare, bättre, snyggare, snabbare och allt det där. Men just nu är min nytta och glädje med denna cykel lika stor som med vilken annan cykel som helst.

Det går faktiskt att byta om man växer ur det man har.

Tänk också på att utrustningen tillkommer. Den kan kosta en slant. Cykelbyxor (gärna flera par, man har inga kallingar under), hjälm, cykelskor (SPD, såna man klickar fast i pedalerna), pedaler ingår ofta inte osv. Raceprylar kan vara dyra.

Se till att få rätt storlek på hojen bara.
 
Tack!

Jo, jag förstår din "frustation".
Fast... De blir inte mer avancerat än du tillåter det att bli... Titta hellre på vad du inte vill underskrida . Jag var ute efter 105 bak o Tiagra samt aluram o gafflar. Växlar blev som jag tänkt mig fast det blev carbon fram o bak. Inte en susning om vilken carbon, vridstyvhet etc etc etc. Jag bryr mig inte heller.

Fast när jag hamnar i samspråk med "proffsen på gatan" så vet jag ingenting, känns det som. Trots min okunnighet hängde jag med på min förra hybrid, o hänger med ännu bättre nu. = D Detta trots att ett par "gatuproffs" kör med helcarbon-ram, carbon i flaskhållare o ultralätta hjul med några få ekrar som knappt cykelmekarna kan rikta på ett vettigt sätt.

Läs in dig på tester o så, så blir du klok. Forum kan vara förödande för ens förmåga till beslut. Det finns mycket kunskap, men man blir ju lätt rejält förvirrad o-så. Det handlar ju om desas stora intresse så då blir de så. Själv vet jag rejält mycket som är totalt ointressant att veta om Saab, för en normal Saab-ägare... ;-)

Mvh

Tack för inlägget, ligger mycket i det du säger, det viktigaste är väl ändå att komma igång med cyklandet och bara jag undviker de värsta minorna så blir förmodligen mitt cykelköp (tillräckligt) bra. Känns som jag ska satsa på en begagnad hoj, borde finnas en hel del till salu efter Vätternrundan... :)
 
Tack!

Jo, jag förstår din "frustation".
Fast... De blir inte mer avancerat än du tillåter det att bli... Titta hellre på vad du inte vill underskrida . Jag var ute efter 105 bak o Tiagra samt aluram o gafflar. Växlar blev som jag tänkt mig fast det blev carbon fram o bak. Inte en susning om vilken carbon, vridstyvhet etc etc etc. Jag bryr mig inte heller.

Fast när jag hamnar i samspråk med "proffsen på gatan" så vet jag ingenting, känns det som. Trots min okunnighet hängde jag med på min förra hybrid, o hänger med ännu bättre nu. = D Detta trots att ett par "gatuproffs" kör med helcarbon-ram, carbon i flaskhållare o ultralätta hjul med några få ekrar som knappt cykelmekarna kan rikta på ett vettigt sätt.

Läs in dig på tester o så, så blir du klok. Forum kan vara förödande för ens förmåga till beslut. Det finns mycket kunskap, men man blir ju lätt rejält förvirrad o-så. Det handlar ju om desas stora intresse så då blir de så. Själv vet jag rejält mycket som är totalt ointressant att veta om Saab, för en normal Saab-ägare... ;-)

Mvh

Precis som jag. Nästan samma löpmängd och allt :)

Man vandrar lätt uppåt i spec när man fönstershoppar och pratar med folk/läser tester/läser på forum. Mins 105-grupp ska de va, kanske lägga en tusing eller två extra för att få bättre hjul osv... till slut har man en cykel som kostar tre gånger så mycket som man tänkte sig från början. Det ursprungliga syftet hamnar i bakgrunden.

Det är inget livsavgörande beslut. Jag löste frågan genom att köpa en begagnad cykel för 5 000 kr. Den är varken bättre eller sämre för mig än en ny hoj för fyra gånger pengarna. När jag känner att den inte längre räcker till säljer jag den för ett par, tre tusen och köper nåt annat. Nyare, bättre, snyggare, snabbare och allt det där. Men just nu är min nytta och glädje med denna cykel lika stor som med vilken annan cykel som helst.

Det går faktiskt att byta om man växer ur det man har.

Tänk också på att utrustningen tillkommer. Den kan kosta en slant. Cykelbyxor (gärna flera par, man har inga kallingar under), hjälm, cykelskor (SPD, såna man klickar fast i pedalerna), pedaler ingår ofta inte osv. Raceprylar kan vara dyra.

Se till att få rätt storlek på hojen bara.

Exakt, jag känner redan att jag uppgraderat mina "krav" flera ggr redan, nä nu ska jag dämpa mig lite och sikta på en begagnad hoj för 5-6 000 kr, nästa år siktar jag på VR och sedan får vi se om jag uppgraderar och köper ny hoj (då jag har lite egen erfarenhet av vad jag vill ha)...
Tack för alla kommentarer de har varit både intressant och lärorikt att läsa och samtidigt har det hjälpt mig framåt i min köpprocess och visst hör det till att vara lite smånördig då det gäller sin favorit-sport/intresse... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.