Cyclocross eller Hybrid

Hej, ny här på forumet. Funderar på att bli en mer aktiv cyklist än tidigare. Har haft en Cresent sport, dock en aning tung, som jag varit ute och cyklat med en del. Men nu känner jag att vill satsa mer och då behöver jag en aning lättare och roligare cykel. Jag kommer inte att pendla till jobbet med den nya cykeln, utan jag kommer endast att använda den för motion och tävlingar(Ringsjön runt, Vättern runt). Allt för motionen. Vad är att föredra? En hybrid eller en cyclocross. Vill ha en cykel som känns stabil och som man kan köra med året runt. Ingen renodlad racer. Har någon något bra tips på en bra hybrid eller cyclocross. Tänkte spendera max 13000 kronor. Är väldigt sugen på Nishiki, men det kanske finns något bättre och billigare.
Vad är att är att föredra. Handla cykel lokalt eller få den fraktad?
 
Jag har kör på en Nishiki Pro SL racehybrid sen två år o har haft den som träningscykel o körde även Vättern runt på den. Fördelen med en racehybrid, tycker jag är, att man kan träna o köra bra fort med den, fast man kan sen montera riktiga skärmar, pakethållare o göra ren pendlings eller cykel-semesterhoj av den.

Cyclocrossen blir för mkt inriktad mot racinghoj, utan att vara det helt o fullt, för min smak. Fast jag funderade på en cyclocross bra länge, jag med.:) Fast för 13 000 finns det hur mycket mums som helst att välja på.

Mvh
 
Nishiki Ultra Pro

Hej!

Har haft samma dilemma för 3-4 år sedan och då köpte ja en Nishiki SL PRO och var hur nöjd som helst med den, pendlat till jobbet och cyklat Vättern rund med den.

I år gick ramen sönder, sprack vid back växel. Jag kontaktade Nishiki fabriken, skickade bilderna på skadan till de och utan ngn tjafs allas bjöd de på en helt ny cykel av samma model utan extra kostand. Då passade ja på att uppgradera mig till en Ultra PRO med skiv bromsar. Nu är jag igen nöjd som bar det med Nishiki cykel.

Med det hela i tanke skulle jag satsat på en Nishiki.
 
Fördelen med en racehybrid, tycker jag är, att man kan träna o köra bra fort med den, fast man kan sen montera riktiga skärmar, pakethållare o göra ren pendlings eller cykel-semesterhoj av den.

Montering/användning av riktiga skärmar och pakethållare är definitivt inte ngt som är begränsat till hybrider.

Det finns tom pendlings/långfärdsinriktade "CXar" som från början har skärmar och pakethållare monterade.

Tex den här, som jag själv har försökt köpa (utan framgång)
gran_turismo_std.jpg

Stor bild: http://www.stevensbikes.se/bilder/Touring/images/gran_turismo_schraeg.jpg

Det är en Stevens Gran Turismo, bra ram, bra utrustn och ffa riktigt bra hjul.
http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=561&sect&lang=sv_SE&cou=SE

Tyvärr var den för populär, den var slutsåld i min storlek både i Sverige och Tyskland, så jag fick köpa en annan cykel.
Men nu verkar den ha dykt upp igen.
Jag tittade som hastigast in i en cykelaffär i Tumba, http://www.cykelcenter.se/
De hade flera ex inne.

Stevenscykeln, och andra likn cyklar, har en annan stor fördel;
Ett bekvämt styre
Ett styre som medger att man kan variera sin sittställning mellan flera olika bekväma handpositioner, dessa sittställningar medger dessutom olika ryggvinklar och då även olika belastningar på händer, armar, axlar, nacke, rygg och inte minst rumpan.
Med ett rakt styre är man låst till en handposition och en sittställning, det går inte att variera belastningen på kroppen.

I de länder där de traditionella långfärdscyklarna har vuxit fram/utvecklas har cyklar med raka styren alltid funnits.
Ändå har dessa styren ALDRIG varit ett alternativ för vare sig långfärds eller vanliga lvg-cyklar.
 
Hej!



I år gick ramen sönder, sprack vid back växel. Jag kontaktade Nishiki fabriken, skickade bilderna på skadan till de och utan ngn tjafs allas bjöd de på en helt ny cykel av samma model utan extra kostand.

Intressant. Samma suveräna bemötande fick jag, när jag upptäckte en spricka i styrstammen på en Pro SL: Flångans ny cykel av kommande årsmodell helt utan diskussion.

Mvh
 
...
Med ett rakt styre är man låst till en handposition och en sittställning, det går inte att variera belastningen på kroppen.

I de länder där de traditionella långfärdscyklarna har vuxit fram/utvecklas har cyklar med raka styren alltid funnits.
Ändå har dessa styren ALDRIG varit ett alternativ för vare sig långfärds eller vanliga lvg-cyklar.

Instämmer! Jag förstår uppriktigt sagt inte varför cyklar säljs med rakt styre. Det är ju aldrig bra! Ändå är min senaste (vinter-) cykel en hybrid med rakt styre. Jag tittade på CX, men det gick bort pga priset. Klart jag kan sätta på bar-ends, men då har jag ju inte bromsar och växlar där dom ska vara. Alltså: om inte priset är ett problem: cyklo-cross! Jag skulle titta på Focus, men det finns säkert andra modeller med bättre pris/pang.
 
Jag har också funderingar på en cyclocross, men jag skulle gärna vilja få tag på en med skivbromsar. Har hittills hittat två modeller som uppfyller det kravet. Focus Mares Disc och Nishiki Cross Road. Är det någon som har tips på fler modeller?
 
Jag tycker att det är klart stabilare att cykla på vintern med ett rakt styre. Jag cyklade med bockstyre förr, men när jag bytte vintercykel så blev det rakt styre. Inget jag ångrar. Fast det är ju ett avlångt land, så det är ju stor skillnad på vinter å vinter.

Mvh
 
Preferenserna

är olika beträffande styren. Jag föredrar oftast bockstyre men inte när jag cyklar med hunden och inte på min vintercykel där föredrar jag måsvingestyre då detta ger mig bättre kontroll vid halka och vid bromsning / för bromsberedskap.

Hydrauliska skivbromsar är hitintills inte möjliga med integrerade växel och bromsreglage på bockstyre.

Thure
 
Hydrauliska skivbromsar är hitintills inte möjliga med integrerade växel och bromsreglage på bockstyre.
Stämmer inte.
Det finns adaptrar, men de är inte särskilt vanliga

Ett alternativ som många hemmapulare har använt sig av, är att sätta bromshandtag för hydraliska skivbromsar och rakt styre, a la froglegs (kolla på bilderna på Stevens-cykeln ovan för bilder på froglegs handtag)
Dvs uppe på styret intill styrstammen, sedan fäster man vajern från STi-reglagen i dessa handtag.
 
Någon som

testat det Håkan C skriver om?

Jag tycker inte froglegs är svaret på att göra bockstyre användbart vid halka och hundcykling. Jag föredrar ett bredare styre och att ha bromshandtaget långt ut lateralt på styret för bästa styrkontroll, bromskontroll och balanskontroll.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Cyclocross som pendlarcykel lämpliga stänkskärmar och lås Landsvägscykling 10
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
AriGold Köpråd cyclocross Landsvägscykling 2
bebbe Bra däck till cyclocross? Landsvägscykling 7
MrTrapp Vilken cyclocross? Landsvägscykling 11
Aquascutum Bra cyclocross för nybörjare Landsvägscykling 14
bobboviking Shimano Alfine 11 vs Alfine 8 samt för/nackdelar med cyclocross & hybrider Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
henrik_sand Skor till cyclocross? Landsvägscykling 5
mindful Cyclocross Landsvägscykling 2
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
srpp cyclocross med rakt (MTB) styre Landsvägscykling 3
Pendlaren Pendla från landet till stan - cyclocross? Landsvägscykling 28
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
7S Dödslängtan eller dåligt omdömme? Landsvägscykling 1293
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
BASKAGGE Hybrid för Ringsjön o Vättern runt Landsvägscykling 6
Motormannen Hjälp att välja hybrid? Landsvägscykling 9
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.