Köp av Racer

Hej!
Jag ska köpa mig en landsvägshoj men behöver hjälp.
Jag tränar löpning regelbundet 4-5 dagar per vecka och deltar även i någon tävling per år. Nästa år blir det även vasaloppet. Men nu är jag ruskigt sugen på att börja alternera min träning med cykling och även kanske på sikt delta i någon tävling.
Min fråga är: vad ska jag köpa för cykel? Vill helst inte betala mer än 10 000 kr. Mycket tacksam för alla tips jag kan få!
Bör man anpassa cykeln efter sina mått eller går det att köpa en cykel rätt av...?
 
Börja i rätt ände

Finn ut med hjälp av kamrat eller cykelhandlare dina mått för rättpassande cykel. Povcykla gärna och känn efter om det stämmer helt för dig eller något du vill justera...
Leta bland begagnade racrar, tips får du via lokala cykelklubben, där får du oxså träningskompisar och tips på relativt bilfria vägar och stråk.
Hos cykelhandlarn kan du ögonshoppa lära dig vad du skall söka bland dina begagnade kandidater.
Rätt system av komponenter, enklare ting som styrstam, sadel och vevlängd är inte besvärligt eller särskilt dyrbart att byta men försök hitta rätt storlek och system.
Lycka till!
 
seobserver

Tack för feedback, "seobsever".

Enklare ting som styrstam, sadel och vevlängd går lätt att byta/justera skrev du, men helst bör jag försöka säkerställa att jag får rätt storlek och system. Vad menas med system?

Vore tacksam om du (eller någon annan) orkar/ids hjälpa mig reda ut detta...
 
Jag tycker seaobservers tips var mycket vettiga. Lista ut vilken ramstorlek du ska ha, gärna genom att också provköra olika cyklar. Sen är det hyfsat lätt att få tag på en passande cykel på egen hand.

Det går också ganska bra att få en bild av vilken storlek som är lämplig med hjälp av formler som finns på diverse hemsidor. Har man inte suttit på en racer tidigare är det ändå svårt att känna vad som är "rätt" på en kort testrunda.

Med "system av komponenter" tror jag att seaobserver menar vilka växlar, bromsar, växelreglage och vevparti som sitter på. Det finns olika tillverkare av komponenter (i princip tre stycken; Shimano, Campagnolo och Sram) som skiljer sig lite åt.

Den viktigaste skillnaden, som kan vara värd att tänka på, är att broms/växel-handtagen är olika utformade och passar olika bra för olika händer.

Varje tillverkare har olika modeller av komponenter, som säljs som färdiga "system" (eller grupper), i olika prisnivå. Hos Shimano (som är i särklass vanligast) bör man undvika de billigaste komponentgrupperna (Sora och Tiagra) , hos Campagnolo likaså, där är Veloce eller bättre att rekommendera. Med din budget ska du absolut inte nöja dig med någon av de billigaste grupperna.
 
Tiagra som är så bra. Tycker tvärtom att detta är den vettigaste gruppen för en cykel i 10000 kr klassen. Fast man ska kanske inte hänga upp sig för mycket på komponentgrupper. Rätt storlek och utväxlingar är viktiga. Seobservers tips är bra. Men jag tycker nog det svider lite i plånboken om man ska behöva byta vevlängd på en ny cykel.

Mange
 
Har också

positiva erfarenheter beträffande funktionen och slitstyrkan hos billigare komponentgrupper från Shimano.

Närmare bestämt Sora som fungerat i nästan 2000 mil utan egentliga problem respektive på en MTB Acera som också växlar bra.

Nackdelen med de dyrare grupperna är att det blir relativt dyrt att byta ut t ex växelreglage. På Ultegra kostar den dyraste reservdelen till växelreglaget över 1000-lappen. Jag fick ett elektriskt fel som gjorde att inte Flightdeckdatorn indikerade rätt växel och det gick på betydligt över 1000 kronor att åtgärda då jag givetvis bytte de billigaste delarna först.

Ett problem dock med Soras växelreglage i och med att det är trögt att växla ned till mindre kransar bak med tummen.

Finns ett par äldre trådar med jämförelser mellan komponentgrupper. Slitstyrkan lär vara lite bättre hos vissa delar på de dyraste grupperna men jag undrar om inte t ex kasetter bak med drev i stål håller bättre än aluminium?

Thure
 
Jag har alltid köpt nytt när det gäller racer av den anledningen att "riktiga cyklister" sliter på grejerna, och söndagscyklister som annonserar på blocket ofta har en orealistisk idé om pris. (Jagvet jagvet, jag generaliserar!) Vem vill ge 3000-5000 för en gammal 80-talsracer? Däremot går det att spara slantar på att köpa på nätet, men det finns en poäng med att köpa sin första racer av en *kunnig* säljare, nämligen att du kan få sittställningen rätt från början (och rätt ramstorlek naturligtvis).
För upp till 10.000 får du en cykel som jag själv skulle vara ganska nöjd med, om du tittar runt lite. Titta efter "förra årets modell". (Vilket jag tycker är ett märkligt begrepp på racercyklar!)
 
Närmare bestämt Sora som fungerat i nästan 2000 mil utan egentliga problem respektive på en MTB Acera som också växlar bra.

Samma här. Har en fin Trek-ram från en cykel för uppåt 20' men med "värdelösa" Sora-komponenter som har fått stå ut med min skoningslösa cykling kring 2000 mil. Jag har varit ganska slarvig med dem och inte bytt kedja eller kassett en enda gång. Vet inte om jag ens har justerat bakväxeln. Kanske börjar bli dags?

Men som sagt, det funkar fortfarande bra och jag har kommit etta i ett småkänt motionslopp på den.

Cykeln köpte jag för länge sedan (fem år?) för 4500:- utav en cykelhandlare i Västerås som sålde ut hela butiken pga konkurs. Han hade en Soragrupp och den fina ramen hängande, dessutom slängde han på en karbongaffel då originalgaffeln inte passade min styrstam. Letar man lite så :)
 
Handlare/

Verkar som jag bör satsa på att köpa cykeln via en handlare som kan cyklar så att jag kan få hjälp med storlek, inställningar och systemkomponter (även om det svider att veta att jag hitta billigare mer prisvärda cyklar på nätet). Har någon tips vart jag kan vända mig, dvs någon bra, kunnig, seriös handlare i Uppsala/Stockholmsområdet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
Helmetrock Köp av pendlarhoj, tips? Landsvägscykling 21
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.