Jaga bort vikt på sin racer.....

Det där med vikt på racern är ju nåt som är på mångas läppar.
Jag kör en Caad 9 med Shimano 105. Jag har planer på att gå upp en storlek och har blivit helt j-a "fartblind" när det gäller prislappen :)
Cykeln väger idag 9 kg ganska precis. Då sitter originalhjulen Shimano RS-10 på.

Om jag ändå ska byta storlek på cykeln funderar jag på att "byta upp" mig ordentligt.
Men hur mycket betydelse har egentligen vikten på cykeln? Nya hjul för 4-5000 skull ju genast sänka totalviken med ca 3-4 hk direkt.
Har funderingar på att köpa en carbonracer om jag ändå ska byta. Men fan vad pengar det blir i mellan. Har kollar på Cannondale Six och Supersix.....
Ska köra min första V-runda i år och vill gärna försöka hitta dom bästa tänkbara förutsättningarna, det lär nog bli tufft ändå :)

Men min fråga är just, hur mycket påverkar vikten på cykeln????

/Andreas
 
Att kapa något kilo på cykeln kommer inte att ge något plus på VR. Låg vikt på framför allt roterande delar har betydelse för snabb acceleration, tex ut ur kurvor när det går undan. Låg vikt totalt har förstås också betydelse om du klättrar, men du får åka utomlands för att det ska spela någon verklig roll. Jag tror att största fördelen med karbon är aerodynamiken, fr.a. på hjulen. Men igen, om det handlar om VR så är ju det inget tempolopp precis, du sitter i klunga stora delar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.