Snyggt o slimmat cykellås för racer?

Stålramsracern är köpt. En gammal begagnad sak utan så mycket värde egentligen...

Och jag funderar/fantiserar på någon form av halvstationär låslösning. Det jag ser framför mig, i fantasin, är ett smäckert och fint blocklås som man kan fästa på staget mellan sadel och baknav vid bakbromsen med ett gäng buntband. Så med en kniv tar man bort "blocklåset" om man vill. Och med nya buntbank sätter man dit det igen.

Kruxet är väl att det inte finns några "nätta" låslösningar? Eller?
Hur gör ni?

(Ja, jag vet att de flesta slimmade låsen är hyfsat lättforcerade och att det krävs rätt tjockt och tungt för att det skall vara stöldtåligt för fler tjyvar. Jag ämnar väl försöka förhindra problem med de som inte bär verktyg eller proffesionalism inom kriminalitetsområdet.)
 
Jag kör med ett sånt här i cykeltröjan, finns även hållare med kardborrefäste eller oxå ett fäste för flaskställsgängorna.
bordos.jpg

Låset är inte snyggt, men å andra sidan finns det inga snygga lås. Med låset i fickan slipper omgivning störas av en sådan oestetisk upplevelse.
 
Jomen den andra frågan då...

Slimmande blocklås? Har någon sett det?
Jag tänker mig alltså en tjusigt tunn version av nedanstående:
http://www.cykelimporten.se/produkter/1724.html

En som jag kan sätta på med buntband om jag vill. Och lika lätt knipsa av buntbanden och kära utan lås. En lösning som ovan, semipermanent, fast inte tokful på en racer.
 
Jag har

på några av mina cyklar gamla Anchorlås som ser ut som billiga cykellås med en rundad bygel. Dessa lås var relativt lätta och slöldskyddsgodkända och har platta nycklar som man trycker in i låset när man öppnar så att fjädern i låset för bort bygeln.

Dessa lås är snabba att låsa med och låsa upp och jag kommer inte att sälja dem utan flytta över dem på nya cyklar om jag gör mig av med de gamla cyklarna.

Det lås som för närvarande mest liknar Anchorlåset ser du nedan.

Men på en racer under 10 kg blir det lite tungt även med ett sånt lås. Jag använder för närvarande ett bygellås från Biltema på sommarracern som ser tyngre och bastantare ut än vad det är. Det har de slutat att sälja.

Thure
 

Bilagor

  • 27-696_l.jpg
    27-696_l.jpg
    25.2 KB · Visningar: 5,657
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.