Racer, vem måttanpassar ram i stockholm

Funderar på ny ram till racern. Var hittar jag någon butik eller liknande i Stockholm, Göteborg som kan mäta upp mig, har en jigg för kroppsmått?

Mvh
Ola A.
 
Cykelcity kan nog hjälpa dig också. Cycling på Norrtullsgatan om de finns kvar kanske.
 
Tyvär ECI verkar nästan inte veta vad jag pratar om, eller vill inte förstå.
Cykelcity har ju Bikefit, men då pratar vi ju bara anpassningar på komponentnivå, den kompetensen har jag.
Jag vill alltså få byggt mig en måttanpassad ram, racer!
Blir väl som vanligt, man får vända sig utomlands!
 
Du får plocka fram bågfil och tig-svetsen helt enkelt 😊 eller om det är kolfiber brödkniven och silvertejpen!
 
En killgissning nedan om nån har mera detaljkunskap så vore det fint med mera info.

Kolfiberramar torde vara knepigare att få måttbeställda, det är så attans många delar i en kolfiberram och processen är komplicerad eventuellt med vacumbakning som tror jag förutsätter minst en form för varje ramstorlek. https://cyclingtips.com/2018/01/how-carbon-fibre-bicycle-frames-are-made/

För aluminium eller titan torde det vara enklare att skapa en måttbeställd ram.

Thure
 
Tyvär ECI verkar nästan inte veta vad jag pratar om, eller vill inte förstå.
Cykelcity har ju Bikefit, men då pratar vi ju bara anpassningar på komponentnivå, den kompetensen har jag.
Jag vill alltså få byggt mig en måttanpassad ram, racer!
Blir väl som vanligt, man får vända sig utomlands!

Vilka mått en ram skall ha beror ju på mängder av saker. De enda som kan svara på det är ju troligen ramtillverkaren och någon sådan lär ju inte finnas i Sverige. Leta redan på en ramtillverkare och hör av dig till dem.
 
Vilka mått en ram skall ha beror ju på mängder av saker. De enda som kan svara på det är ju troligen ramtillverkaren och någon sådan lär ju inte finnas i Sverige. Leta redan på en ramtillverkare och hör av dig till dem.

Förr fanns det flera butiker eller andra som hade möjlighet att man kunde sitta på en cykel där man kunde justera alla vinklar, höjder, avstånd på ramens rör, styrhuvud, sadelstolpe ja jag vet faktiskt inte vad man inte kunde justera. Det verkar inte som om någon känner till detta. Farbror Ola, (mig :) ) var nära flera gånger att köpa tjänsten. Kompisar gjorde det.
Sedan skickade man ritningen till en duktig ramtillverkare som på den tiden lödde eller svetsade i hop ramen snyggt. Här, UK, Frankrike, Tyskland osv kunde man hitta ramtillverkare…
Som sagt. Jag ger upp Sverige och tråden i detta forum då ingen verka känner till det hela eller någon som håller på och tar fram rammått som inte är standard.

Tack ändå för de svar jag fått.

Mvh
Ola A.
 
Hör på happyride.se om någon vet. Har dock inte hört talas om någon som måttanpassar kolfiberramar, men det kanske finns.
 
Exakt vad Lassbo är vet jag inte men jag tror det är en ensam snubbe. Han bygger i stål. Jag känner mest till Lassbo från handbyggda donwhill riggar men på lassbobikes på instagram syns en racing ram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5
hannulan Begagnad ram m stenskott Landsvägscykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.