Racercykel -> hybrid

Hej!
Jag är en glad motionscyklist som cyklar en hel del till jobbet och ibland gör lite längre dagsturer. I dagsläget har jag inga konkreta planer på någon vätternrunda men suget efter utmaningen finns där...
Jag trivs väldigt bra på cyklar med flatbar men undrar eftersom utbudet av riktigt vassa hybrider är ganska begränsat om man med fördel kan göra om en racer till flatbarcykel? Eller är det helt olika geometri så jag kommer bli besviken? Om jag förstått det rätt så uppkom hybriderna ur mtbcyklar som modifierats till landsväg typ. Men jag vill alltså ta en racer och göra den till en "hybrid" istället. Kanske helt galet?!
Cyklar idag på en Crescent ltc800 från 05.
 
Senast ändrad:
Visst går det att göra om en racer till hybrid, både Campa och Shimpanso har flatbarbroms-/växelreglage till sina racerväxelgrupper. På Shimano måste man byta framväxel oxå, tror jag.

Personligen tycker jag att det är fel väg att gå. Med ett bockstyre har du fler greppmöjligheter och får därmed mer omväxling för rygg, axlar och händer.

Geometrin för olika racers skiljer sig rätt kraftigt, från väldigt komfortabla ramar till extremt racer...

Enklast vore väl (om du nu verkligen vill köra med flatbar) att hitta en racer som känns bra när du kör med händerna uppe på styret. Och sen byta ut styre och reglage.
 
Varför inte gå den "vanliga" vägen? Jag har gjort om en MTB med stel gaffel å större drev fram(28-38-52) å en racerkasett bak(11-23) Hade även 1" slicks(maxtryck:8kg)
Den tog mig runt Vättern på 9:04! Med rätt stora svängda barends fick jag även fram en "tempoliknande" körställning!

/Janne
 
Inte med naturnödvändighet

Det är inte en naturlag att ett bockstyre är bekvämare än ett styre av MTB-typ, det är en individuell fråga.

Jag har kört med båda typerna och det hitills mest komfortabla för mig är On-One:s Fleegle med ett par Ritchey bar-ends, styret är mera tillbakavinklat än normalt och bar-endsen mer invinklade än normalt.

Så det är bara att prova sig fram.
 

Bilagor

  • styren.jpg
    styren.jpg
    232.7 KB · Visningar: 2,249

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.