Cykelkärra efter racercykel?

Hej
Någon som har erfarenhet av att köra cykelkärra efter racern? Blir det för vingligt och ostadigt? Funkar det ok?
Skall köra till/från jobbet är tanken, men först måste ju barnen till dagis.
Tacksam för tips.
//Bengt
 
Det blir inte för vingligt, snarare känns det lite grann som ständig motvind... och vid accerelation som start i uppförsbacke och vid stopp som att bromsa in i nedförsbacke.

En kompis har kört mycket med sin Bianchi (alu, några år gammal), jag har kört lite med en Peugeot (stål, flera år gammal). Båda cyklarna har hållit, annars har jag hört från flera som dragit sönder sina racercyklar med cykelvagn (och garantin ersätter inte...). Jag kör därför numera för säkerhets skull med MTBn framför cykelvagnen.

/Håkan
 
OK

Har kört rätt mycket med cykelkärror sista 10 åren utan problem. Första kärran vi hade var av tveksam kvalitet från Cykelkedjan. Fästet/klämman gick sönder. Förstärkte på cykeln genom att sätta på en extra rörbit runt nedre ramröret vid baknavet. Senare har vi använt Burleys kärror som har ett bättre fäste som inte utsätter ramrören för så stor punktbelastning.

Burleys fäste har jag använt på alla möjliga cyklar inklusive racer i alu utan problem. Skulle däremot inte använda sämre fästen på en fin aluram.


Bra cykelkärror med draget vid cykelns bakaxel uppför sig utmärkt IMHO.

Fästet har stor betydelse det bör vara relativt stumt. Finns flera olika bra konstruktioner.

Thure
 
OK, tack för svaren.
Jag har en Burley Barnkärra Cub, köpt på Cykloteket. Den borde enligt vad Thure skriver funka?
Mvh Bengt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.