Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Inga incidenter än vad jag vet, dock var det extremt gott om lämmel på sträckan Katterjåkk-Stuor Kärpel i år. Så lite försiktigare än vanligt var man ju och såg till att försegla säcken i absiden ordentligt.
En gång, till fjälls, har jag fått en skada på tältet orsakat av någon gnagare men det gick fint att laga. Ett år med väldigt många lämlar var "problemet" att de tog skydd mellan ytter- och innertält men gnagskador slapp jag då. Däremot har jag haft inbrottsförsök i matpåsar av långsvansade varelser vid övernattning i vindskydd i låglandsterräng...
Nu för nån vecka sedan fick min kamrat ryggsäcken sönderbiten när vi förvarade packningen i ett rastskydd över natten. Jag antar att de var mindre blyga då när vi sov i ett tält utanför än i fjällstugorna man sover i.
Mitt underställ är helt söndertuggat och dom har varit inne på alla möjliga grejer för mina kamrater. Häng upp all mat i träd om det går! Dom verkar gå på allt som inte är syntet (dun, merino, tvål, you name it). För nåt gäng hade dom bitit sig igenom innertältet. Det är gnagarår i år och dom är helt vansinniga.
Alltså inte bara vi som drabbats. Såg också möss i rastskydd Tråkigt att få saker förstörda.Jag kunse inte koppla av utan låg bara o lyssnade efter dem på nätterna. Mat och kläder hade vi i packpåsar. Men regnställ, byxor och en ryggsäck har fått hål. Oerhört orädda också. Kom fram när vi satt och åt utanför tältet.
I natt gnagde en skogsmus av en rem i tältet, såg den flera gånger på morgonen när jag kokade vatten i absiden, hade jag inte ropat till eller viftat mot den med handen hade den nog kommit ända fram till innertältet helt orädd. Har inte upptäckt några andra skador ännu, remmen går ta k och lov lättatt laga om jag syr i en skarvbit (den stagar hörnen på innertältet mellan fästpunkterna för "tältstängerna")
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...