Jag är inte alls nån expert på detta, så du kanske får bättre svar senare, men så här tänker jag:
Om risk för oväder (lyssna på väderleksrapporten/kolla appen/synligt oväder vid horisonten o.s.v) kolla efter en mer skyddad tältplats, gå ner till lägre höjd, in i fjällskogsterräng, lä bakom stenblock o.s.v., eller om man är relativt nära en fjällstuga eller vindskydd så går man vidare om vädret är rimligt och slår upp tältet där istället.
Sök tältplats med hyfsat snödjup.
(Fundera över alternativet snöbivack. Om väderprognosen säger mycket hårt väder och långvarigt oväder kanske det är bättre.)
Förankra löjligt väl och bygg vindmur och skotta upp längs tältsidorna.
Lämna ingen packning utanför tältet, inklusive eventuella pulkor.
Om du har en GT-absid så gräv en djupare grop än vanligt, så att man kan stå raklång i absiden.
Om tältbågarna blåser av men tältet i övrigt är helt - ligg kvar i din numera dyra/stora "bivy bag" och stötta upp tältduken inifrån med packningen.
Om tältduken blåser sönder - gräv ner dig ännu djupare i absiden och om möjligt gräv ut en snöbivack den vägen, med tältduken/pulkorna som vindsäck/tak över.
Lämna inte tältet !
Jag har själv aldrig valt att sova med skalkläder på, men haft med mig kläderna in i innertältet just in case vid några tillfällen, framförallt för alternativet grävning i absiden, då blir det fort varmt, men skönt med vattentåliga kläder.
Om det finns en tydlig plan B i närheten av tältet, t.ex ett öppet vindskydd - förankra en guidelina från tältet till vindskyddet så att man hittar dit i blindo.
Om plötsligt oväder när man redan slagit upp tältet gäller samma sak, men man får ut i ovädret och skotta/förankra, eventuellt vrida tältet ett kvarts varv om vindriktningen kräver det.
(Jag har själv varit med om att bågarna knäckts i vinterstorm, men aldrig att tältduken blåst sönder.)