Rutiner i storm med tält

Hade en stormig natt på vinterfjället nyligen, var inte alls roligt. När vindmuren är byggd, extra stormlinor uppsatta och ni gjort allt ni kan för att säkra upp tältet, vad är då era rutiner?

Sover ni med skalkläder på, packar ni en ryggsäck (iså fall, vad packar ni) för att kunna ge sig av ifall tältet går sönder? Samtidigt, när det blåser så hårt kanske det inte går att ge sig av.

Så, hur förbereda sig ifall tältet går sönder?

Jag är inte alls nån expert på detta, så du kanske får bättre svar senare, men så här tänker jag:
Om risk för oväder (lyssna på väderleksrapporten/kolla appen/synligt oväder vid horisonten o.s.v) kolla efter en mer skyddad tältplats, gå ner till lägre höjd, in i fjällskogsterräng, lä bakom stenblock o.s.v., eller om man är relativt nära en fjällstuga eller vindskydd så går man vidare om vädret är rimligt och slår upp tältet där istället.
Sök tältplats med hyfsat snödjup.
(Fundera över alternativet snöbivack. Om väderprognosen säger mycket hårt väder och långvarigt oväder kanske det är bättre.)
Förankra löjligt väl och bygg vindmur och skotta upp längs tältsidorna.
Lämna ingen packning utanför tältet, inklusive eventuella pulkor.
Om du har en GT-absid så gräv en djupare grop än vanligt, så att man kan stå raklång i absiden.
Om tältbågarna blåser av men tältet i övrigt är helt - ligg kvar i din numera dyra/stora "bivy bag" och stötta upp tältduken inifrån med packningen.
Om tältduken blåser sönder - gräv ner dig ännu djupare i absiden och om möjligt gräv ut en snöbivack den vägen, med tältduken/pulkorna som vindsäck/tak över.
Lämna inte tältet !
Jag har själv aldrig valt att sova med skalkläder på, men haft med mig kläderna in i innertältet just in case vid några tillfällen, framförallt för alternativet grävning i absiden, då blir det fort varmt, men skönt med vattentåliga kläder.
Om det finns en tydlig plan B i närheten av tältet, t.ex ett öppet vindskydd - förankra en guidelina från tältet till vindskyddet så att man hittar dit i blindo.
Om plötsligt oväder när man redan slagit upp tältet gäller samma sak, men man får ut i ovädret och skotta/förankra, eventuellt vrida tältet ett kvarts varv om vindriktningen kräver det.
(Jag har själv varit med om att bågarna knäckts i vinterstorm, men aldrig att tältduken blåst sönder.)

Jag är inte alls nån expert på detta, så du kanske får bättre svar senare, men så här tänker jag:
Om risk för oväder (lyssna på väderleksrapporten/kolla appen/synligt oväder vid horisonten o.s.v) kolla efter en mer skyddad tältplats, gå ner till lägre höjd, in i fjällskogsterräng, lä bakom stenblock o.s.v., eller om man är relativt nära en fjällstuga eller vindskydd så går man vidare om vädret är rimligt och slår upp tältet där istället.
Sök tältplats med hyfsat snödjup.
(Fundera över alternativet snöbivack. Om väderprognosen säger mycket hårt väder och långvarigt oväder kanske det är bättre.)
Förankra löjligt väl och bygg vindmur och skotta upp längs tältsidorna.
Lämna ingen packning utanför tältet, inklusive eventuella pulkor.
Om du har en GT-absid så gräv en djupare grop än vanligt, så att man kan stå raklång i absiden.
Om tältbågarna blåser av men tältet i övrigt är helt - ligg kvar i din numera dyra/stora "bivy bag" och stötta upp tältduken inifrån med packningen.
Om tältduken blåser sönder - gräv ner dig ännu djupare i absiden och om möjligt gräv ut en snöbivack den vägen, med tältduken/pulkorna som vindsäck/tak över.
Lämna inte tältet !
Jag har själv aldrig valt att sova med skalkläder på, men haft med mig kläderna in i innertältet just in case vid några tillfällen, framförallt för alternativet grävning i absiden, då blir det fort varmt, men skönt med vattentåliga kläder.
Om det finns en tydlig plan B i närheten av tältet, t.ex ett öppet vindskydd - förankra en guidelina från tältet till vindskyddet så att man hittar dit i blindo.
Om plötsligt oväder när man redan slagit upp tältet gäller samma sak, men man får ut i ovädret och skotta/förankra, eventuellt vrida tältet ett kvarts varv om vindriktningen kräver det.
(Jag har själv varit med om att bågarna knäckts i vinterstorm, men aldrig att tältduken blåst sönder.)
Tackar för svaret. Tror du har helt rätt i att inte lämna tältet även om tältstängerna går sönder. Jag packade en ryggsäck, men vart skulle jag ha tagit vägen :) Påbörjade också en bivack, men insåg att det skulle ta för lång tid, hård snö, påbörjades för sent och upptäckte att mina skalkläder inte var så vidare vattentäta. Skulle tagit med åtminstone regnbyxor.

Hur hanterade du situationen när tältstängerna knäcktes?

Vi låg kvar i tältet, jag hade tältduken klistrad mot ansiktet tills jag fick tag i en packpåse jag kunde fylla och palla upp med. Sen mojnade vinden på morgonen, så vi kunde rafsa ihop grejerna och ta oss därifrån. Vi kunde följa dalgången utför och hitta rätt trots dålig sikt. Det var ganska tunt snötäcke den gången, så någon tydlig plan B kunde vi inte ha, förutom att gå på kompass...

Vi låg kvar i tältet, jag hade tältduken klistrad mot ansiktet tills jag fick tag i en packpåse jag kunde fylla och palla upp med. Sen mojnade vinden på morgonen, så vi kunde rafsa ihop grejerna och ta oss därifrån. Vi kunde följa dalgången utför och hitta rätt trots dålig sikt. Det var ganska tunt snötäcke den gången, så någon tydlig plan B kunde vi inte ha, förutom att gå på kompass...
Hu, låter läskigt! Men också betryggande att (vilket är självklart när man tänker efter) tältet är användbart även om det går sönder.

Jag ser till att allt som inte används är nerpackad. Jag har i beredskap varma kläder och en plastsäck i fall jag måste rädda sovsäcken.
Men jag har aldrig varit med om storm på vinter dvs vind över 25 m/s men bara med om 20 m/s. Mitt tält klarar det så jag är inte orolig egentligen men kollar alltid prognosen och ser till att tälta i mer skyddad terräng.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.