Jag har provat PFAS-fria kläder och jag håller inte alls med.Jag har skrivit att det är oklart med olycksorsaken i båda fallen.
Att ytskikten inte är vattenavstötande i den omfattningen längre utan PFAS är självklart för alla som provat och när även tillverkarna säger själva att det är 2 olika produkter med och utan PFAS i regnställ och tält.
Jag har Aldrig fruset så mkt i ett regnställ som mitt nya och jag hade ju funktions T tröja och kortbyxor i syntet och avklippta syntet underställs byxor på benen yllemössa vantar och på fötterna yllelinner+yllestrumpor och moutinerings kängor med foder.
Trotts att jag gick fort i kuperad terräng och med ca 18 kg ryggsäck och hade ätit rejäl frukost på bemannad hytta och åt nötter vid raster kunde jag inte hålla uppe värmen utan var tvungen att sätta upp tältet och äta tidig middag och krypa ner i sovsäcken.
Haglöfs själva skriver: "A shell with a PFAS-free membrane and/or PFAS-free DWR will still do the job of helping you stay dry and comfortable in the rain, wind, and snow. However, since a PFAS-free DWR is not as durable and resistant to oil and water, it may require more frequent care to maintain its water-repelling performance over the long run." Där har du en tillverkare som hävdar något annat än det du säger. Det är bra om man kan skilja på sig själv och andra. Att man själv tycker att något är dåligt är inte automatiskt samma som att alla i hela världen tycker likadant.