Moderna vindjackor

Jag letar efter en sommarjacka som är vindtät och något vattenavstötande. Fjällrävens G1000-väv är bra men jag är inte så förtjust i deras modeller. De flesta jackor jag hittar i butiker är också lite för långa för min smak. Så nu undrar jag om nån känner till andra märken som tillverkar liknande jackor: kort, lätt, vindtät och ej färgglad.
 
Haglöfs Trident. Jag har haft min till i stortsätt allt utom under skidsemestern (dock använde jag den till att åka längdskidor i). Jackan har perfekt passform, sitter aldrig i vägen.

Den har dock två minus
1. Tveksam hur den skulle funka i snårskog, den känns lite tunn, alltså skulle det lätt kunna bli revor i jackan, jag har inte lyckats på två år att skada den så den håller för en heldel.

2. Den är lite dyr... 2 000 SEK. (Jag köpte min för 1000 för det priset är den världsklass.)

/G
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Fjällráven Nip Jacket

Jag tycket den här verkar vara det du letar efter (finns även i grön/svart eller grâ/svart). Eller?:

81415.jpg


Tekniskt skuren jacka i G-1000®
- Perfekt passform med maximal rörelsefriehet.
- Extra långa ärmar.
- Vattenavvisande samt andas utmärkt.
- Fast, justerbar huva / Singe-Pull.
- Single-Pull dragsko i linning och midja.
- Kardborre på ärmsluten för att justera bredden.


Huvan är rymlig och justerbar.
Extremt god rörelsefrihet i ärmarna.
Perfekt för trekking.
Förstärkningar i ryggen och vid armbågarna.


Storlekar: XXS-XXL
Material: G-1000® 65% polyester 35% bomull

Färger:

030 Dark Grey/Black | 320 Red/Dark Grey | 520 Uncle Blue/Dark Grey | 630 Olive/Black
 
Kolla på jackor i Epic!

Varför inte kolla in jackor i Epic(*)? Jag har en Klättermusen Rim (anorak) och den är rätt vindtät och klarar "vardagsregn" väldigt bra. Jag skulle tro att Lundhags Epicjackor är ungefär likvärdiga.

(*) Det kan vara olika tyger men ändå kallas Epic. Det är impregneringsmetoden som är hemligheten och som är kopplad till varumärket.
 
Re: Kolla på jackor i Epic!

haskell; sa:
Varför inte kolla in jackor i Epic(*)? Jag har en Klättermusen Rim (anorak) och den är rätt vindtät och klarar "vardagsregn" väldigt bra. Jag skulle tro att Lundhags Epicjackor är ungefär likvärdiga.

(*) Det kan vara olika tyger men ändå kallas Epic. Det är impregneringsmetoden som är hemligheten och som är kopplad till varumärket.

Någon erfarenhet hur länge inpregneringen håller?
 
Njal

Klättermusens Anorak Njal i Etaprof-bomull är bra. Bra huva och bra fickor. Etaprof funkar fint i lätt regn, bättre än G-1000. Passformen på Njal är lite speciell med långa ärmar, men det ska vara så.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Re: Kolla på jackor i Epic!

KLAGER; sa:
haskell; sa:
Varför inte kolla in jackor i Epic(*)? Jag har en Klättermusen Rim (anorak) och den är rätt vindtät och klarar "vardagsregn" väldigt bra. Jag skulle tro att Lundhags Epicjackor är ungefär likvärdiga.

(*) Det kan vara olika tyger men ändå kallas Epic. Det är impregneringsmetoden som är hemligheten och som är kopplad till varumärket.

Någon erfarenhet hur länge inpregneringen håller?
Jag har tvättat min tre gånger - fjärde tvätten ikväll - och jag har inte märkt någon direkt försämring.Den står fortfarande emot Göteborgsstrilet förvånansvärt (och imponerande) bra.
Jag har använt anoraken väldigt mycket under det senaste halvåret både till vardags och till fest (läs: friluftsliv). :)

[Ändrat av haskell 2003-05-12 kl 08:40]
 
enligt epic så ska den hålla i minst 100 tvättar=LÄNGE
skulle nog tro att du har blivit less på färgen inan den läcker in,sen vet man inte ifall den går sönder men impregneringen håller då;)
 
Re: Kolla på jackor i Epic!

haskell; sa:
Varför inte kolla in jackor i Epic(*)? Jag har en Klättermusen Rim (anorak) och den är rätt vindtät och klarar "vardagsregn" väldigt bra. Jag skulle tro att Lundhags Epicjackor är ungefär likvärdiga.

(*) Det kan vara olika tyger men ändå kallas Epic. Det är impregneringsmetoden som är hemligheten och som är kopplad till varumärket.

Provade en RIM häromveckan och kände mig helt såld.
kändes riktigt trevlig. är du nöjd med din? är den värd pengarna?

RIM + underställströja lär ju vara en trevlig kombination. känns så iaf.

/m
 
haglöfs trident II

Hej !

Jag håller helt med gustaf, har en haglöfs trident 2. Otroligt skön, märker knappt att man har den på. Använder den till alltmöjligt, mountainbike, löpning...osv Otroligt lätt, och håller förvånansvärt mycke väta. Men sen när det börjar komma ned småspik å annat, så använder jag min TNF mountainjacket.

Kan inte annat säga än att jag har varit helt nöjd, enda nackdelen var ju priset då... lite dyr e den nog.

ha d gött !

-Johan
 
Tierra winstopper shell

Jag har en helt fantastisk Tierra jacka i windstopper shell. De väger inget, tar ingen plats men är helt vindtät och ganska vattensäker... Finns under recensionerna...

/P.D
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.