Mobiltäckning i Jotunheimen?

Ska upp till jotunheimen alldeles snart och funderade lite över täckningen i området. Kollade lite på telenor's hemsida men de var lite otydligt att se utan topografi på täckningskartan. Är det någon täckning att tala om överhuvudtaget? Antar det klassiska med täckning på toppar och 0 mottagning i dalarna runt omkring?

Var uppe nu för tre veckor sedan, hade inga problem vad gäller täckningen vid Gjendesheim, Bessheim, Memurubu mm. Tappade täckningen i början till viss del och högre upp helt på väg mot Surtningssue, är en ju en vandring i Memurudalgången som är omgärdad av höga berg, men det var egentligen enda gången jag hade problem. Gick Besseggen (som ju då är en kam utan några hinder) utan problem med täckningen, har tidigare varit vid Juvasshytta och Galdhopiggen utan större problem. Däremot har jag inte vandrat genom själva Jotunheimen, t ex Spiterstulen-Memurubu, gissar att det kan vara större problem där. Ha en riktigt god tur

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
På Spiturstolen hade jag bra telefonkoppling, och pp Gjendesheim

På Glitterheim och Jervassbu var det noll koppling, vad jag minns

Var där för två veckor sedan, och fick tyvärr avbryta min semester pga. hisklans förkylning
Tips: Skaffa en BRA jacka.. :(

På Spiturstolen hade jag bra telefonkoppling, och pp Gjendesheim

På Glitterheim och Jervassbu var det noll koppling, vad jag minns

Var där för två veckor sedan, och fick tyvärr avbryta min semester pga. hisklans förkylning
Tips: Skaffa en BRA jacka.. :(

Bra tips med jackan, instämmer till fullo, vi hade riktigt intressant väder på topptursförsöket till Surtningssue, på 1800 meter var det snöblandat regn, vindbyar på rejäla styrkor och ganska kallt. Körde faktiskt min Tierrajacka med Gore Tex soft Shell, och för varm var jag inte. Glöm inte mössa och vantar!

off-topic, men ni som varit nyligen i Jotunheimen.. hur är snö och vattenläget just nu?

Kom hem från Jotunheimen för 2 timmar sen. Har varit ute i 10 dagar. Första dagarna var riktigt bra väder, men när vi kom till spiterstulen slog det om. De senaste 4-5 dagarna har vi rört oss runt spitersulen, ner till Gjendebu, mot Torfinnsbu och in i Leirungsdalen. Dagstemperaturen har legat på ett par plusgrader, en del kalla vindar. Den nederbörd som har kommit har varit i form av hagel/snö/snöblandat regn. Nätterna har varit rätt svala. Tältade 1400 m.ö.h i leirungsdalen i tisdags, och jokken intill tältet hade frusit under natten.
På Galdöpiggen ligger nysnö från ca 1600 m.ö.h, och på toppen var det flera decimeter nysnö.
Generellt sett kan man nog säga att det ligger nysnö från runt 1600 meters höjd och uppåt i området, i varierande mängder.

Senast ändrad:
Bumbar gammal tråd...

Har läget gällande mobiltäckning förbättrats sen 2007? Kommer antingen att ha Telia eller Telenor, någon som vet vad som är bäst i Jotunheimen.

Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips