Militär Kortskida

Måste vara sådana jag såg på Kvibergs Överskott (Göteborg) förra veckan. De hade ett parti skeva, brutna och vinda Vita Blixten, en halvpall rostiga kabelbindningar och en hög med mystiska korta vita skidor som var, hum.. 150 cm lång kanske? och 15 cm bred? Jag mätte inte. De skulle ha 195:- paret.
 
Achtung panzer

Den korta varianten används bland annat av mekaniserade förband i Norrland då vanliga vita blixten är otympliga att transportera. Skidorna är (såvitt jag mins) ungefär lika breda som grundmodellen och är väl ca 125-150 cm långa. Vet ej om något vedertaget smeknamn finns men vi benämnde dom ”trickskidor”.
 
Pjässkidor

De kallas för pjässkidor och har åtminstonde tidigare använts av bl a PV-plutoner vid Norrlandsförbanden. Storleken är ungefär den som tidigare nämnts, korta och breda.

De är ett slags mellanting mellan skida och snösko. Smidigare att hasa omkring med men ett sämre transportmedel än skidor. Jag har provat en annan kortskida än den militära och upplevde den som rätt praktisk i tät skog. Bärigheten var riktigt hög.

Jag såg för ett par år sedan att någon importerade något liknande från Ryssland och försökte sälja dem i jaktkretsar.

Tommy
 
Inköpta, nya för 200 kronor

Tack allihop.
Söker man på Google på "kortskida" och "pjässkida" får man inga använbara träffar.

Jag köpte skidorna på Kvibergs Överskott i Göteborg för 200 kronor. Då ingick stavar med de stora trugorna. Allt var oanvänt.

Skidan är 100 mm bred fram och smalnar av till 90 mm bak. Längden är 1550 mm och bindningen av samma typ som vita blixten. Detta motsvarar en 70 mm bred 2100 mm skida i yta och jag har goda förhoppningar om att kortskidan gör sig bra i skogens djupa snö.

Jens
 
Re: Inköpta, nya för 200 kronor

JensLarsen; sa:
Tack allihop.
Söker man på Google på "kortskida" och "pjässkida" får man inga använbara träffar.

Jag köpte skidorna på Kvibergs Överskott i Göteborg för 200 kronor. Då ingick stavar med de stora trugorna. Allt var oanvänt.

Skidan är 100 mm bred fram och smalnar av till 90 mm bak. Längden är 1550 mm och bindningen av samma typ som vita blixten. Detta motsvarar en 70 mm bred 2100 mm skida i yta och jag har goda förhoppningar om att kortskidan gör sig bra i skogens djupa snö.

Jens

Har den något spann? Eller har man ingen nytta av det på en så kort skida?
 
De har spann och jag är övertygad om att man har nytta av det. Spetsen tycker jag även är högre så skidan borde gräva sig upp ur snön lättare.
 
Re: Inköpta, nya för 200 kronor

JensLarsen; sa:
"....Skidan är 100 mm bred fram och smalnar av till 90 mm bak. Längden är 1550 mm och bindningen av samma typ som vita blixten. Detta motsvarar en 70 mm bred 2100 mm skida i yta och jag har goda förhoppningar om att kortskidan gör sig bra i skogens djupa snö.

Jens

Jag tror att du tappar i åkförmåga, det blir mer som att gå med dessa skidor såsom med snöskor.
Men det är klart, är det bara bärighet du är ute efter så kvittar det väl.

/BAX
 
Jag har akt ganska mycket pa sadana skidor och tycker att de fungerar ganska bra. Den riktiga fordelen (jamfort med fullstora vita blixten) visar sig vid tunn skare. Belastningen pa pjaxor blir mycket mindre, vilket ar viktigt med pjaxor av typ m90 vinter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.