Mikkastugan nedbrunnen
- Trådstartare eyck
- Start datum
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3135862Två projekt i Padjelanta nationalpark får bidrag; den 100 meter långa och förfallna bron i Sallohaure ska ersättas med en ny och övernattningsstugorna vid Staloluokta, Kisuris och Låddejokk måste rustas upp så att de klarar nya brandsäkerhetskrav. I Sarek ska en ny bevakarstuga byggas, Mikkastugan.
Är det inte bara smartare att överge den samt låta den stå olåst och ounderhållen som nödbostad för vandrare?
Hmmm? När var jag där senast? Jo, 2004. Då fanns inga tecken på inbrott vad jag kan minnas. Är detta något som hänt de senaste åren eller har jag varit ouppmärksam?..var i dåligt skick, Full i mögel och fuktskador.......efter alla inbrott då man krossat fönstret och sedan lämnat utan att täcka för. Det finns en del rötägg även bland oss vandrare.
Det finns numera en sorts policy där man vill samla all bebyggelse på vissa platser. och de byggnader som inte behövs skall bort, bl.a. blev vi (polisen) av med våran stuga i Slubbonjarka (Staloluokta), ansågs att vi inte behövde den.??